6 factors que has de tenir en compte si ets mediador/a

Si sou un apassionat de la mediació, potser ja coneixeu els avantatges d'aquesta eina. La mediació permet, entre altres, facilitar el diàleg entre dues persones, així com assolir un acord consensuat. Tot i això, no tothom coneix la part més complexa d'aquesta professió. Hi ha certs factors que hauries de tenir en compte si treballes en mediació, ja que hauràs d'enfrontar-te a situacions difícils a causa de la càrrega emocional. Aquí van:

Ser imparcials

Els mediadors han de mantenir-se completament neutrals, per complicat que sigui. Per això, han d'equilibrar constantment la balança, atorgant a les dues parts el mateix temps per expressar-se i explicar-ne les postures.

A més, és important ressenyar que el mediador no jutja. La seva tasca principal és escoltar les parts enfrontades, sense posicionar-se, perquè siguin capaces darribar a un acord.

Respectar la voluntarietat de la mediació

És normal que, com a professional de la mediació, vulguis que tothom descobreixi els seus avantatges. Tot i això, no totes les persones accepten aquest procés. La mediació s'ha de fer de manera voluntària, per la qual cosa és imprescindible respectar la decisió de les parts implicades.

Així mateix, gran part de l'èxit és perquè les dues parts acudeixen de manera voluntària, de manera que els mediadors han de limitar-se a oferir els seus serveis sense arribar a imposar-los.

Acatar totes les regles

Com en qualsevol feina, la mediació té una sèrie de normes que s'han de complir estrictament.

Abans de començar amb una sessió, és imprescindible fixar unes pautes de comportament perquè el procés es pugui desenvolupar de manera adequada. Algunes normes podrien ser no cridar, respectar els torns i evitar els insults.

Potser les parts afectades, en determinades ocasions, se salten algunes de les normes. No obstant això, el mediador haurà de recordar les pautes de comportament marcades i treballar sempre dins de les mateixes.

Preguntar en excés

De vegades, per assolir l'arrel d'un problema, els mediadors fan preguntes innecessàries. Tot i que la recollida dinformació és fonamental, en aquests casos és més important la qualitat que la quantitat. Per això, només has de preguntar per allò que és realment necessari, respectant que l'altra persona s'expressi com vulgui. De vegades, menys és més!

Discutir amb alguna de les parts

És un dels errors més greus. Encara que pugui resultar difícil en alguns casos, mai no s'ha de prendre part del conflicte ni convertir-lo en alguna cosa personal.

Si s'arribés a aquest extrem, el mediador hauria d'abandonar el procés de manera immediata. Recorda que el principi de voluntarietat no només té a veure amb les parts implicades, sinó també amb professional. És un dels factors que hauries de tenir en compte si treballes en mediació!

La importància dels silencis

El silenci és un recurs molt valuós. Normalment, després d'un silenci incòmode, les persones se solen obrir i comencen a dialogar. A més, alguns silencis, depenent de la intensitat o emoció, també transmeten informació sobre la persona que tenim davant.

EIM Escola de Mediació et forma amb la millor capacitació en mediació, pregunta als nostres professionals i experts.