Nous temps per a la Mediació a Catalunya

Catalunya s'avança a la legislació nacional ia fi de complir amb el mandat donat a la Directiva 2008/52/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig, sobre certs aspectes de la mediació en assumptes civils i mercantils.

El motiu d'aquestes modificacions és la valoració de la Comissió Europea, que ja va posar en relleu que ni la informació disponible als llocs web, ni els fulletons informatius, ni els actes informatius, ni les visites personals a òrgans jurisdiccionals no han resultat suficients pràctiques per motivar les parts, els professionals del dret i el personal jurisdiccional a l'ús de la mediació, de manera que es requereix una intensificació d'aquests esforços per potenciar la mediació, sobretot en l'àmbit dels conflictes familiars, i especialment en aquells que afecten els menors d'edat, atenent el seu interès superior, establint l'obligatorietat de la sessió prèvia sobre mediació, llevat, lògicament, dels supòsits en què el recurs a la mediació estiga legalment exclòs.

En relació amb la mediació la norma estableix modificacions en dos textos: el llibre segon del Codi civil de Catalunya, relatiu a la persona i la família, i la Llei 15/2009, del 22 de juliol, de mediació en l'àmbit del dret privat .

En tots dos, es fa explícit que la mediació és obligatòria quan s'hagi pactat expressament amb anterioritat a l'exercici d'accions judicials, i inclou que l'assistència a la sessió prèvia té caràcter obligatori en els supòsits fixats legalment, acordant que la manca d'assistència no justificada no està sotmesa a confidencialitat i s'ha de comunicar a l'autoritat judicial. A més, si ho acorden les parts, a les quals s'ha d'escoltar, la sessió es pot estendre a l'exploració del conflicte que els afecta. ( La sessió prèvia equivaldria a la sessió informativa que s'esmentava a l'oblidat Avantprojecte de Llei d'Impuls de la Mediació).

També es remarca l'obligació dels professionals col·legiats d'informar els seus clients sobre la mediació i altres fórmules de resolució de conflictes i procurar resoldre els conflictes que puguin tenir a l'exercici de la professió amb els seus clients o companys o amb altres persones a través de la mediació o altres formes extrajudicials de resolució de conflictes, com podrien ser la negociació o la conciliació, per posar un exemple, que és un altre dels objectius que s'encarrega al Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya, que no només canvia de denominació per la de Centre de Mediació de Catalunya, sinó que també promocionarà i administrarà altres mètodes alternatius de resolució de conflictes, a més de la mediació.

Aquests canvis juntament amb altres no esmentats seran el que debatrem demà tenint en compte que algunes modificacions realitzades a Catalunya repercutiran en tot l'àmbit estatal.

Realment són nous temps per a la Mediació? Ho veurem.

Amb motiu de la recent entrada en vigor de la LLEI 9/2020, de 31 de juliol, de modificació del llibre segon del Codi civil de Catalunya, relatiu a la persona i la família, i de la Llei 15/2009, de mediació a l'àmbit del dret privat vam tenir l'oportunitat de compartir un webinar amb el Sr. Jordi Casajoana, soci fundador d'IMI i docent del Màster de Medicació d'EIM – Escola Internacional de Mediació, i Sra. Blanca Barredo Gutiérrez, advocada i mediadora professional a IMI docent del Màster de Medicació d'EIM – Escola Internacional de Mediació.

No vas poder assistir-hi? T'agradaria tornar-lo a veure?

No et preocupis, et deixem l'enllaç del vídeo que podràs trobar al nostre canal de Youtube: