Mediadors/es Professionals 2.0

Elaborat pel Sr. Juan Diego Mata Chacón, Lletrat de l'ICA Sevilla i expert docent de la especialitat de mediació en Xarxa (ODR)

El treball en gestió de conflictes amb persones que ho estan passant malament o que estan immerses en una situació de conflicte ens fa oblidar-nos moltes vegades dels professionals que treballen aquests casos i que, indiscutiblement, porten a l'esquena els casos que estan vivint i, sobretot pateixen el desgast mental de seguir alimentant les ganes dels seus clients per arribar a un acord Podem pensar en mesures que ens permetin dinamitzar la nostra feina i generar motivació professional?

Penso que, si estimes el que fas, contagies els que estan a prop teu i això es trasllada als nostres clients pel que hem de treballar amb aquesta passió i, sobretot, amb aquesta alegria tan necessària avui dia; penso que cada mediador compta amb una força interior que ha de treure a cada expedient, des de la transparència i naturalitat que li permetin acostar-se al client.

Els mediadors com a gestors de conflictes estan «fabricats» per al canvi i sí que poden afrontar-lo; això es pot portar tant al camp professional com al dels clients. El mediador ha d'estar preparat per a les vicissituds pròpies de cada cas i, per tant, que els casos, siguin més o menys complexos, portin velocitats diferents en la seva evolució. De la mateixa manera, el canvi en el professional ha de ser innat a la feina del mediador que s'ha de convertir en una mena de camaleó professional per adaptar-se a les circumstàncies de cada cas.

Que el mediador “no tingui pressa mai” ha de ser present en el seu ADN professional perquè no hi ha dreceres a lèxit tenint cada mediador de crear un codi de treball propi amb el qual se senti còmode. El mediador no ha de tenir pressa i, sobretot, no ha de pensar en el camí, ha de pensar a fer el millor pas a cada reunió, a cada projecció d'estratègia ia cadascuna de les eines o tècniques a aplicar en el cas que us ocupa.

Per evitar aquesta fatiga mental, en cada cas el mediador ha de fer alguna cosa diferent i que el seu esforç signifiqui alguna cosa per a algú. Hem d'intentar que la nostra feina ens il·lusioni i treballi des de l'acció més innovadora possible, que ens faci sentir que les parts estan motivades per solucionar el conflicte que els ocupa.

Una idea final: no pretenguis copiar ni models ni escoles, has de conèixer-les i estudiar-les per poder dissenyar el teu model de treball perquè no cal crear un segon pla. Ser realista em sembla avorrit per als mediadors perquè s'han de convertir en professionals que busquin la creativitat en el seu dia a dia per impulsar reaccions a les parts que estan vivint aquest problema.

Encarrega't de prendre decisions professionals perquè l'univers et deixi caminar.

Cada cop són més els procediments que combinen processos tradicionals de la resolució i gestió de conflictes (com la mediació, l'arbitratge, la facilitació de diàleg, etc…) amb la tecnologia en línia.

La especialitat de mediació en xarxa (ODR) que ofereix l'Escola Internacional de Mediació, pot ajudar-te a cobrir aquest àmbit i servir com a complement fonamental a altres àmbits professionals, permetent accedir als principals registres.

Tenim nova convocatòria oberta per el proper mes de gener. Demana informació i treballa com a mediador/a