La mediació familiar, la meva experiència professional

elisa godino

Article escrit per: Elisa Godino, autora i professora del Curs de Mediació Civil i Mercantil de Fundació Didàctica XXI. Psicòloga i Mediadora familiar.

Dés de sempre he sabut que volia dedicar-me a la branca social, així que em vaig especialitzar en temes relacionats amb intervenció amb famílies i teràpia de parella, camps que desenvolupo al Centre d'Orientació i Mediació Familiar COORDENADES. Encara recordo quan vaig decidir fer el meu primer curs de mediació i les preguntes que rondaven per la meva ment al respecte: Què és realment la Mediació? Per què és tan important utilitzar-la per resoldre conflictes familiars?

La mediació és una alternativa de gestió de conflictes eficaç i útil que fomenta la resolució positiva i pacífica de problemes quotidians que poden sorgir als diferents àmbits de les relacions humanes, com podria ser el familiar.

Però, per què es considera la mediació com el mitjà més adequat per resoldre conflictes familiars?

Gràcies a la meva experiència professional diària amb famílies, m'he pogut adonar dia a dia de com mitjançant la mediació podem disminuir l'enfrontament i la tensió emocional i psicològica entre les persones implicades, millorant així la seva qualitat de vida. En tot moment, com a mediadora, he estat conscient del meu paper neutral i confidencial durant el procés, creant en la mesura que sigui possible un espai d'escolta i diàleg, cosa que en totes les ocasions no ha resultat tan senzilla. Com ja assenyalés Bolaños (1966):“Les famílies tenen els seus propis recursos per prendre decisions pròpies”, i la realitat i la importància d'aquestes paraules les he pogut comprovar a través de la meva experiència amb famílies.

Neutralitat del mediador

Per a professionals de la psicologia com és el meu cas, on el dia a dia es treballa a través de la teràpia, és molt complicat mantenir-se neutral i imparcial durant la mediació i abandonar el paper actiu que utilitzem durant la intervenció proporcionant pautes o recursos a les parts . És molt important no oblidar, que són ells i no nosaltres els que tenen a les mans el poder de trobar una solució els seus problemes. I sobretot és molt complicat en el desenvolupament de la mediació no oblidar que el protagonisme no el tindrà mai el mediador, sinó les parts. De la mateixa manera, s'afegeix que en la majoria dels casos les parts no coneixen per endavant en què consisteix el procés de mediació i ens poden demanar que els orientem o donem pautes si saben que som psicòlegs.

Formació en mediació

Quan el professional es planteja realitzar una formació en mediació, considero que és fonamental la importància que el curs de mediació seleccionat contingui tant una part teòrica com una part pràctica. També crec que és fonamental el procés intern del mediador davant dels conflictes, és molt important com sent i com canalitza les emocions, tant les pròpies com la dels mitjans.

Gestió de les emocions

Els mediadors podem alliberar el bo o positiu que tenen les persones per ajudar-los a aconseguir acords solucionant els seus conflictes, però no serem capaços de fer-ho si no tenim les habilitats necessàries per mirar-nos al nostre interior identificant les nostres pròpies emocions. En el moment en què connectem amb les emocions de les parts i les legitimem, aconseguirem que el conflicte sigui menys intens i que els mitjans comencin a escoltar-se ia acceptar els seus propis sentiments i són capaços de traslladar les seves emocions. És l'expressió i la consciència del que senten allò que els porta al canvi.

Quan el intervingut no reconeix la porció de raó de l'altra part perquè es troba emocionalment afectat per prejudicis cap a l'altre, s'entesta a imposar els seus criteris sense més ni més, generant respostes agressives de defensa i augmentant el conflicte emocional. La mediació familiar no només és avantatjosa pels acords que es constitueixin entre les parts, sinó perquè ajuda a que la comunicació es restableixi reduint els comportaments competitius com a resposta al conflicte original.