La veritable tasca dels professionals de la mediació

Moltes vegades i diversos fòrums sorgeix el dubte de quina és la tasca del mediador/a, aconseguir acord entre les parts? Alguns professionals defensem la teoria que l‟acord és una conseqüència del treball en mediació, no un objectiu.

Aquesta visió fa que hàgim de definir les tasques del mediador/a perquè ens podrem trobar enmig d'una mediació sense saber a què dedicar el nostre esforç, el nostre temps.

Definir lestratègia professional

Per això, m'agrada plantejar aquesta diferenciació de “càrrega de treball” per al mediador/a cada vegada que s'enfronta a un cas perquè, tenint clar la seva tasca, podrà definir la seva estratègia professional, fer una previsió del cas, triar les eines adequades o fins i tot, canviar el model de treball si fos necessari.

Dit això, plantejarem una aproximació a les tasques generals del mediador/a en tot cas:

• Dinamitzar cada reunió, és a dir, és responsabilitat del mediador/a que existeixi comunicació a la taula de treball, que es construeixin posicions, que es defineixin interessos o que es valorin les opcions de resolució del conflicte, per exemple. Per això s'entrena el/la mediador/a, no per redactar acords i és a cada reunió amb els seus clients on ha d'aplicar eines o tècniques de treball que permetin que les sessions de treball es desenvolupin. En qualsevol cas, la persona mediadora mai no podrà esperar que les reunions tinguin ritme perquè les parts ho provoquin, és la seva tasca principal.
  • Avançar a cada reunió i que cada esforç de les parts tingui la seva lectura positiva del mediador/a doncs no podem oblidar que les parts estan immerses en un problema i no hi veuen més enllà. És tasca els/les professionals de la mediació fer visibles aquests avenços i que les parts del conflicte sentin aquest avenç com a fruit del seu esforç i dedicació.
  • Promoure que les parts hi participin, se n'escoltin les veus i facin seu el model de treball. És responsabilitat del mediador/a provocar aquesta participació activa de les parts en tot el que passi a cada reunió i amb això atendre la següent de les tasques del mediador/a en cada cas.
  • Desaparèixer per a mi és un objectiu fonamental del treball dels/de les mediadors/es en la gestió de conflictes i no amb això crec que el/la mediador/a hagi de “idiotitzar-se” però sí tenir la paciència suficient per deixar que les parts el sorprenguin. anar participant cada cop menys de la construcció de les reunions.

Siguem cauts a la feina a cada reunió de mediació, a cada sessió on tot el que succeeixi serà fruit de la preparació del treball del mediador/a (sessions preparades amb anterioritat, avaluacions després de cada reunió i selecció de tècniques) i res no serà fruit de la casualitat, sinó de la causalitat.

Verdaderas Funciones Del Mediador

Si vols formar-te com a mediador/ai adquirir les competències necessàries per analitzar el conflicte i els seus elements així com conèixer a fons les funcions del mediador/a, el Màster en Mediació i Gestió de conflictes multidisciplinaris et capacitarà per fer-ho a tot el territori espanyol. Compte amb 15 especialitats que t'habilitaran per a l'exercici de les principals disciplines en les quals cal la intervenció d'un mediador/a professional.

2 comentaris a “La verdadera tarea de l@s profesionales de la mediación”

1. En la meva modesta opinió, crec que la Mediació ha existit sempre, encara que en temps passats, no estava ben definida, és magnífic que a la Societat actual s'hagi avançat i perfeccionat en aquesta disciplina tan necessària per a la resolució de conflictes, malgrat no estar considerada com a tal, cal comentar en aquest sentit, que realment compta amb continguts i ingredients suficients que li permet tenir un reconeixement acadèmic igual a una altra disciplina universitària.

Respon