Entrevista a Luis López Lainez, mediador civil i mercantil.

Luis López Lainez ca mediador civil i mercantil de vocació. Llicenciat en Administració i Direcció d'Empreses per la Universitat de Cadis, des de sempre va tenir un esperit creatiu i emprenedor, que juntament amb la seva curiositat i preocupació per la part humana de les empreses el va portar a dedicar-se professionalment a l'àmbit de la mediació. Actualment també és el responsable de Mediació Cadis

En quin moment va decidir emprendre el seu camí com a mediador i què va ser el que el va animar?

L: Fa uns quants anys va arribar a les meves mans un curs per formar-me com a mediador civil i mercantil. En aquell moment desconeixia el que era però em va semblar, pel programa del curs, que podia ser interessant. Fer aquest curs m'ha canviat la vida en certa manera, vaig descobrir una cosa que va despertar en mi una gran passió, el desig d'ajudar els altres a resoldre els seus problemes i fer-ho d'una manera col·laborativa i on tots busquin la millor solució.

Tenint en compte que les habilitats psicològiques són importants en un procés de mediació, diria que el bon mediador neix o es fa?

L: Sota el meu punt de vista el mediador es fa. Són moltes les habilitats que ha de tenir el mediador per entendre el que es diu i no es diu a cada moment, però sobretot per interpretar i connectar amb l'estat emocional de cadascuna de les parts i acompanyar-los durant tot el procés fins a assolir l'acord . Però la majoria de les habilitats com l'escolta activa, l'assertivitat, la intel·ligència emocional, l'empatia, la comunicació verbal i no verbal, són habilitats que es van adquirint i desenvolupant amb l'estudi i la pràctica. Per això tota persona amb ganes de ser mediador pot anar treballant i desenvolupant aquestes habilitats que li permetran connectar perfectament amb cadascuna de les parts i ajudar-les a empatitzar entre elles i reprendre el diàleg.

Segons la seva experiència laboral, quins són els conflictes més freqüents a l'àmbit civil i mercantil en què ha intervingut com a mediador?

L: Fonamentalment treballo l'àmbit mercantil, sóc economista de formació i durant més de 15 anys he treballat a l'àmbit de les empreses, tant gran empresa, empresa familiar i emprenedoria. A totes les empreses sorgeixen conflictes que poden ser solucionats amb el diàleg a través de mediació però si és veritat que on aquests conflictes poden suposar un major perill per a les empreses és a les empreses familiars, així com als projectes d'emprenedoria on les diferències entre socis moltes vegades acaben amb una mort prematura de les seves empreses.

Quins tipus d'empreses són les que més beneficis podrien obtenir de la mediació empresarial i per què?

L: A totes les empreses i organitzacions sorgeixen conflictes o hi ha conflictes latents que poden impedir el correcte desenvolupament de les mateixes, ja siguin problemes interns o externs, per la qual cosa qualsevol empresa es pot beneficiar dels avantatges de la mediació empresarial, si bé, on és a les empreses familiars, als emprenedors, les cooperatives i en la modalitat de franquícia on aquests conflictes poden arribar a tenir més rellevància i són les empreses que més beneficis puguin veure a la mediació empresarial.

Hi ha alguna diferència entre un acord aconseguit a través de la mediació i una sentència judicial?

L: Pel que fa al caràcter executiu del document, tots dos són iguals, és a dir, un acord aconseguit per mediació i elevat a públic té la mateixa força executiva que la sentència d'un jutge, però amb l'avantatge nombrosos avantatges. D'una banda el temps, el procés de mediació no sol arribar als dos mesos quan el sistema judicial està trigant uns 2 – 3 anys a dictar sentència per allò mercantil. Realment tenen les empreses tant de temps per resoldre els seus problemes? per altra banda no parlem dels costos econòmics que suposa un procés judicial, així com els costos emocionals que fan que les empreses es quedin pràcticament paralitzades cada cop que cal preparar una documentació judicial o acudir a sala. I finalment el cost de les relacions, ja que, quan dues parts es demanen judicialment és molt difícil que tornin a tenir algun tipus de relació a la seva vida, quan, si negocien l'acord per mediació, el més probable és que mantinguin la relació o fins i tot surti reforçada.

Creieu que, tant en matèria legislativa com a la pràctica, la mediació a Espanya avança en la direcció correcta?

L: Sí, sóc optimista i penso que de mica en mica la mediació a Espanya està avançant. Si és veritat que encara queda molt de camí per fer, tenim per davant una important tasca de difusió per donar a conèixer a les empreses els avantatges de la mediació per resoldre els conflictes. També hem de fer una tasca important de formació de líders i responsables d'equips en habilitats per entendre i prevenir els conflictes. Només des de la formació es podrà, no només prevenir els problemes, sinó que quan prenguin una dimensió perillosa saber acudir a un procés de mediació per negociar l'acord i buscar la millor solució per a totes les parts.

Què és el que més li agrada de la seva professió com a mediador?

L: El que més m'agrada és ajudar les persones a adonar-se de l'increïble potencial que tenen dins per al diàleg, per a l'empatia i per descobrir formes noves i creatives per resoldre problemes en què han estat molt posicionats i encallats durant molt de temps sense ser capaços de veure'ls una sortida viable. També m'encanta la meva faceta de formador, ajudant les persones a comprendre la dimensió del conflicte ia desenvolupar habilitats necessàries per anar canviant la manera de parlar, escoltar i actuar amb els altres, sent més assertius i ajudant a la prevenció i identificació de els problemes abans que siguin conflictes de difícil solució.