Guia pràctica sobre com fer una sessió informativa

La mediació cada dia guanya més rellevància com a sistema alternatiu per a la resolució de conflictes.

Amb la mediació, les parts mitjançant el diàleg i amb l'ajuda del mediador arriben als acords que consideren més satisfactoris per a la resolució de les seves controvèrsies.

La sessió informativa és aquella en què el mediador rep les parts en conflicte, per separat o conjuntament, i els explica de manera senzilla en què consisteix la mediació i tots els aspectes relacionats amb el procés.

Com preparar una sessió informativa?

Al meu entendre, els tres objectius bàsics que hem de tenir en ment per preparar una sessió informativa eficaç són:

– Obtenir informació.

– Proporcionar informació. 

– Crear confiança en el procés de mediació i el mediador. 

La sessió informativa és el primer pas que cal fer en un procediment de mediació. Es regula a l'article 17 de la Llei 5/2012 de Mediació en assumptes civils i mercantils, i segons aquest precepte, a la sessió informativa, el mediador informarà les parts de:

  • Les possibles causes que puguin afectar-ne la imparcialitat.
  • La seva professió, formació i experiència.
  • Les característiques de la mediació.
  • El cost.
  • Lorganització del procediment.
  • Les conseqüències jurídiques de l'acord que es pogués assolir.
  • Si escau, el termini per signar lacta de la sessió constitutiva.

Com veiem, es tracta d'una regulació de mínims pel que queda en mans de l'experiència i la bona feina del mediador, el procedir amb la màxima habilitat per crear confiança en el mediador i la mediació i que s'animin a apostar-hi per resoldre el seu conflicte. 

A l'inici de la sessió, després de la salutació inicial, convidarem a asseure's les persones que seran informades i el mediador procedirà a presentar-se.  

El espai físic on es desenvolupi la sessió informativa, és un factor que cal tenir en compte per ajudar que les parts es decideixin per apostar per la mediació. Una temperatura adequada, espais càlids… ajudarà que les persones se sentin còmodes.

És important tenir cura de la ubicació de les parts, considero que és convenient fugir de les posicions enfrontades, sent la taula rodona el format predominant. Hem de cercar una disposició dels seients que afavoreixin la comunicació i el contacte visual directe entre elles. 

La distribució dels seients, és recomanable realitzar-la abans que arribin les parts i preparar tantes cadires com persones sapiguem que hi assistiran. L'elecció sobre com ubicar cada assistent dependrà de cada mediador, per exemple, Marinés Suares prefereix estimular les parts que triïn el seu seient primer i ocupar els restants els comediadors o el mediador.

També cal valorar la distància entre les parts, perquè si la distància és mínima, la situació pot arribar a resultar violenta en un moment determinat, però al contrari, si la distància és excessiva la discussió es farà en termes massa formals.

Al començament de la mediació…

Després de seure, podem començar amb alguna pregunta que ens serveixi per anar trencant el gel tipus heu aconseguit arribar fàcilment? i posteriorment, el mediador es podrà presentar a les parts informant sobre la seva experiència professional i formació, tant com a mediador com sobre una altra professió que desenvolupi, com per exemple, indicant, si a més és psicòleg, advocat, treballador social, enginyer…. 

En aquest punt és important que el mediador aclareixi que el rol professional de mediador és l'únic que exercirà al llarg del procés de mediació.

Després, podem avançar amb preguntes del tipus: coneixeu alguna cosa sobre la mediació? sabeu en què consisteix un procés de mediació? Això, ens servirà com dèiem, per rebaixar la tensió i iniciar la sessió, i també ens subministrarà importants dades sobre el nivell de coneixement que les parts tenen sobre la mediació i com enfocar millor la informació que els donarem.

No podrem enfocar la sessió d'igual manera davant de persones que no saben res sobre mediació, que davant d'aquelles que ja la coneixen, ni tampoc l'enfocament podrà ser el mateix quan un sap molt sobre la mediació i l'altre, per exemple , la desconeix per complet. 

De vegades…

Ens trobarem que les parts intenten explicar-nos el seu conflicte en profunditat, fer-se retrets mutus, etc…, per evitar això, ens serà de gran ajuda aclarir des del principi que l'objectiu de la sessió informativa és informar-los sobre el procés i que a les successives sessions, és a dir, en la mediació pròpiament dita, és on podran explicar tot allò que per a ells és important i els preocupa. Això vol dir que no ens puguin explicar breument quin és el conflicte que els ha portat fins a nosaltres, però haurem de procurar que es tracti d'una referència breu, que ens permeti situar-nos en el conflicte i ens serveixi també per analitzar si aquest és mediable.

A més de tractar tots aquells aspectes relacionats amb el procés i posar èmfasi en els principis de la mediació i en especial en la seva voluntarietat; personalment, m'agrada reforçar positivament la decisió de les parts d'acudir a la sessió informativa, per des d'un principi transmetre'ls, que en la mediació són ells els qui prenen les decisions, a més de valorar que hagin fet aquest primer pas, que de vegades és molt dur per a alguns per les circumstàncies concretes del cas.

Una bona forma de començar és explicar-los, per exemple, que a través de la mediació s'estan aconseguint molt bons resultats en casos com el seu i d'altres més complicats, i que encara que és un sistema força nou a Espanya, fa anys que es fa servir amb molt d'èxit altres països. D'aquí podem passar a explicar-los els múltiples avantatges de solucionar-ne la controvèrsia a través de la mediació.

Avantatges de la mediació

Com alguns dels avantatges de la mediació, podem assenyalar:

  • Flexibilitat i protagonisme de les parts. El procés de mediació ha de ser flexible per poder adaptar-se a les circumstàncies concretes del cas i dels subjectes, les parts són les autèntiques protagonistes. La mediació ofereix un acord adaptat a les necessitats particulars de les parts en conflicte. Elles coneixen millor que ningú les seves necessitats concretes, evitant en tot o en part, la imposició de regles o normes per un tercer aliè, com podria ser el jutge, en els supòsits en què el conflicte es judicialitzi per resoldre'l. Està provat que els acords assolits voluntàriament són més duradors ia més, en cas de sorgir en el futur algun altre conflicte, les parts estan més preparades per afrontar-los i resoldre'ls.
  • Permet el restabliment de la comunicació entre les parts. La mediació disminueix la tensió i l'enfrontament, facilitant l'entesa de l'altre i una millora de les relacions entre les parts, així s'afavoreix el restabliment o la millora de la comunicació entre elles, tant durant el procés de mediació com de cara al futur.
  • Ofereix a les parts un espai, neutral i confidencial, on parlar dels problemes que els preocupen.
  • Estalvia temps i diners. La mediació sempre serà una alternativa més econòmica que l'opció d'acudir al costós procés judicial, i una solució més ràpida que els processos judicials llargs i tediosos, que depenent de la ciutat, poden durar fins anys.
  • No hi ha guanyadors ni vençuts, hi ha conflictes resolts. Tots guanyen. Els acords aconseguits en mediació són més satisfactoris per a tots els participants, acabant així, de manera més profunda i duradora, amb el conflicte.
  • Professionalitat. La mediació és un procés de diàleg assistit i gestionat per un professional, el mediador, amb formació multidisciplinària.

Ens serà de gran ajuda explicar els beneficis que comportaria la mediació si és el cas concret, per exemple, en un conflicte familiar per un divorci, podrem destacar coses com que amb la mediació s'evita que el conflicte recaigui i afecti negativament els fills, que evita als fills l'angoixa per les discussions constants que poden repercutir en els seus sentiments, relacions i rendiment escolar…

És important que durant la sessió informativa, el mediador s'esforci per transmetre tots aquests avantatges als interessats, així com per crear un clima capaç de generar confiança, tant en el propi procés com en la seva persona com a mediador.

La primera impressió i les nostres explicacions són fonamentals perquè puguin entendre el significat i el valor de la mediació i com aquesta els pot ajudar a resoldre el conflicte. Es tracta de transmetre confiança en la mediació i d'il·lusionar-los que poden gestionar la seva situació de forma constructiva i beneficiosa per a ells.

A més de donar a conèixer els avantatges que ofereix la mediació, el mediador ha d'explicar als interessats tots els aspectes relacionats amb el procés, com ara els principis que el regeixen, el cost, el procediment a seguir, les conseqüències…

Principis de la mediació

Respecte dels Principis de la mediació, aquests es recullen als articles 6 a 9 de la Llei 5/2012:

1. La mediació és voluntària i ningú no està obligat a mantenir-se en el procediment de mediació ni a concloure un acord. Després d'explicar-ho podrem preguntar-los: esteu d'acord que heu vingut voluntàriament? i esperar que tots responguin. 

2. Igualtat de les parts i imparcialitat dels mediadors. En el procediment de mediació es garantirà que les parts intervinguin amb plena igualtat d'oportunitats, mantenint l'equilibri entre les seves posicions i el respecte cap als punts de vista que s'hi expressen, sense que el mediador pugui actuar en perjudici o interès de qualsevol.

3. Neutralitat. Les actuacions de mediació es desenvoluparan de manera que permetin a les parts en conflicte assolir per si mateixes un acord de mediació.

4. Confidencialitat. El procediment de mediació i la documentació que s'hi utilitza és confidencial. L'obligació de confidencialitat s'estén al mediador, que queda protegit pel secret professional, les institucions de mediació i les parts intervinents de manera que no poden revelar la informació que hagin pogut obtenir derivada del procediment.

La confidencialitat de la mediació i del contingut impedeix que els mediadors o les persones que participin en el procediment de mediació estiguin obligats a declarar o aportar documentació en un procediment judicial o en un arbitratge sobre la informació i documentació derivada d'un procediment de mediació o relacionada amb aquest, excepte:

a) Quan les parts de manera expressa i per escrit els dispensin del deure de confidencialitat.

b) Quan, mitjançant una resolució judicial motivada, sigui sol·licitada pels jutges de l'ordre jurisdiccional penal.

Després d'explicar-ho podrem preguntar-los: esteu d'acord que tot el que digueu a les sessions de mediació serà confidencial? i esperar que tots responguin.

També és bàsic que el mediador els expliqui les regles bàsiques que cal respectar durant el procés de mediació.

Podrem dir-los una cosa així: cal que respectem algunes regles que us comentaré ara, i sobre les quals hem d'estar tots d'acord. A més d'aquestes, que són imprescindibles perquè la mediació pugui funcionar correctament, també podeu suggerir algunes altres normes que cregueu que hàgim de tenir en compte.

Normes fonamentals de la mediació

Aquestes són les normes fonamentals de què us parlava:

Respecte mutu. No es permeten insults, llenguatge ofensiu, crits ni violència. És convenient preguntar: esteu d'acord a no insultar-vos, ni a utilitzar un llenguatge ofensiu per dirigir-vos l'un a l'altre?

Respectar els torns de paraula. Cal evitar interrompre l'altre, fins que no se li concedeixi el torn. És convenient preguntar: esteu d'acord a escoltar-vos l'un a l'altre i no interrompre'ls?

Col·laboració i bona fe. Perquè amb la mediació es pugui assolir un acord, és fonamental que les parts s'impliquin en el procés. Podem buscar una “declaració d'intencions” de les parts preguntant-los: esteu d'acord a esforçar-vos a resoldre el problema, sent el més honestos i sincers que pugueu?

Passos del procés de mediació

Quant al procés de mediació, aquest es regula als articles 16 a 24 de la Llei 5/2012 de mediació en assumptes civils i mercantils. 

El procediment de mediació començarà mitjançant una sessió constitutiva en què les parts expressaran el seu desig de desenvolupar la mediació i deixaran constància al acta de sessió constitutiva, dels aspectes següents:

a) La identificació de les parts.

b) La designació del mediador i, si escau, de la institució de mediació o l'acceptació del designat per una de les parts.

c) Lobjecte del conflicte que se sotmet al procediment de mediació.

d) El programa dactuacions i durada màxima prevista per al desenvolupament del procediment, sense perjudici de la seva possible modificació.

e) La informació del cost de la mediació o les bases per determinar-los, amb indicació separada dels honoraris del mediador i d'altres possibles despeses.

f) La declaració d'acceptació voluntària per les parts de la mediació i que assumeixen les obligacions que se'n deriven.

g) El lloc de celebració i la llengua del procediment.

L'acta ha de ser signada tant per les parts com pel mediador o mediadors. Quan les parts o alguna no vulguin dur a terme la mediació, en aquesta acta s'ha de declarar que la mediació s'ha intentat sense efecte.

Així mateix, el mediador haurà d'explicar com serà el desenvolupament de les actuacions de mediació, indicant-los per exemple, que els convocarà per a cada sessió amb l'antelació necessària, que dirigirà les sessions així com que facilitarà l'exposició de les seves posicions i la seva comunicació de manera igual i equilibrada.

També haurà d'aclarir que les comunicacions entre el mediador i les persones en conflicte podran ser simultànies o no i que informarà totes les parts de la celebració de les reunions que tinguin lloc per separat amb alguna d'elles, sense perjudici de la confidencialitat sobre el tractat . El mediador no podrà comunicar ni distribuir la informació o documentació que la part li hagi aportat, llevat d'autorització expressa d'aquesta.

Depenent de la disponibilitat de les parts es podrà fixar des de l'inici un calendari amb les dates de les sessions que a priori el mediador consideri necessàries realitzar, o també podrà anar fixant-se a cada sessió la data en què tindrà lloc la següent sessió de mediació

El cost i la durada de les sessions de mediació

Pel que fa a aquest punt, estableix la Llei 5/2012 que hagi conclòs o no la mediació amb el resultat d'un acord, el cost es dividirà per igual entre les parts, llevat de pacte en contra.

Tant els mediadors com la institució de mediació poden exigir a les parts la provisió de fons que considerin necessària per atendre el cost de la mediació.

Si les parts o alguna d'elles no realitzaran en termini la provisió de fons sol·licitada, el mediador o la institució, podran donar per conclosa la mediació. Això no obstant, si alguna de les parts no n'ha fet la provisió, el mediador o la institució, abans d'acordar la conclusió, ho ha de comunicar a les altres parts, per si tenen interès a suplir-la dins del termini que s'hagi fixat.

A l'acta de sessió constitutiva s'haurà de recollir la informació del cost de la mediació o les bases per a la seva determinació, amb indicació separada dels honoraris del mediador i d'altres possibles despeses.

Com ha d'actuar el mediador/a

– El llenguatge i les expressions que empri el mediador, han de ser el més clares i senzilles possibles, evitant lús de tecnicismes que les parts puguin no entendre.

– Utilitzar un to de veu adequat.

– La Empatia, és fonamental per generar la confiança entre el mediador i les parts. El mediador, a través de l'escolta activa, ha d'aconseguir que les parts percebin que escolta allò que diuen i que entén el que expliquen. A través de l'empatia es genera comprensió i simpatia entre les parts i el mediador, cosa que facilita el diàleg.

– El mediador ha d'aconseguir que al final de la sessió informativa, les parts s'asseuen capaços de resoldre el seu conflicte per si mateixes.

Objectius de la sessió informativa

En resum, podem assenyalar com a objectius de la sessió informativa:

  • Informar a les parts de manera detallada sobre els principis i el procés de mediació.
  • Transmetre a les parts els valors i els avantatges de la mediació.
  • Que les parts presentin breument el problema que els ha portat fins allà.
  • Que el mediador tingui ocasió d'apreciar si les parts són adequades per a la mediació.
  • Resoldre els dubtes.
  • Il·lusionar i responsabilitzar. La millor solució és la que poden trobar per ells mateixos. A la sessió informativa el mediador empodera les parts, elles poden aconseguir superar positivament el conflicte a través de la mediació.
  • Obtenir de les parts el seu compromís de participar-hi a la mediació.

Coneix l'autora d'aquest post, Sra. Emília Ramírez, advocada i docent a l'Escola Internacional de Mediació.

Feu un comentari