L'adaptació al medi mediador

Els nadius digitals no entendran el sentit daquesta reflexió però crec necessari fer una reflexió breu però intensa, de la adaptació indiscutible que els gestors de conflictes s'han de plantejar a curt termini.

No oblidem que els professionals autònoms depenen dels seus clients i sobretot, el target a qui va dirigit la seva feina: a mitjà termini els nostres clients desenvolupen el seu dia a dia al món virtual (contracten serveis, es relacionen, adquireixen productes, seleccionen habitatges, etc.)

Amb aquest panorama, els gestors de conflictes necessiten crear un producte adequat als clients potencials.

adaptacion al medio virtual de los mediadores

Esforç dels mediadors

Aquestes línies intenten reconèixer el esforç que molts equips de mediadors estan fent a molts racons del món per valdre's dels mecanismes ODR (on line dispute resolution) per introduir mecanismes de naturalesa telemàtica per prestar els seus serveis perquè sens dubte, ocuparan el primer lloc per coneixement en la mediació al camp virtual.

Però si bé és cert que resulta molt apassionant la inclusió de mitjans electrònics a la nostra feina em preocupa que no es facin esforços per la adaptació al medi virtual dels mediadors i es dugui a terme una aplicació directa del treball presencial, al treball en espais virtuals.

Adaptació al món virtual dels mediadors

Des de la meva humil posició, crec que la prestació de serveis a través de mitjans electrònics requereix l'adaptació de eines, estratègies, tècniques i, sobretot, de l'actitud del mediador que treballi al món virtual.

Els esquemes de treball canvien doncs les fonts d'informació també ho fan, serveixi com a exemple la identificació del conflicte que en aquest context ha de ser determinat com a poca o nul·la comunicació no verbal.

Elements com el temps de resposta o els missatges adaptats del mediador canvien, doncs, el treball de gestió de conflictes adquirirà una nova característica, l'element asincrònic.

I de la mateixa manera, penso que no tots els mitjans electrònics s'han d'utilitzar sense criteri en la gestió de conflictes en línia.

Aplica en aquest moment el principi de funcionalitat, és a dir, el mediador ha de treballar amb caràcter previ a la realització de la mediació quins són els mitjans electrònics que les parts validen per al desenvolupament de les sessions de treball.

Per tant, també la full d'encàrrec de serveis en mediació o contracte d'inici, ha de contenir les eines que les parts consideren vàlides per al desenvolupament de la mediació (correus electrònics, xat, videoconferència, etc.)

Sense fugir del model presencial

L'esforç d'adaptació és indiscutible però no amb això hem de fugir del model presencial que en molt la casuística que forma part del treball en mediació, serà més idònia que la virtual i no per la temàtica, sinó pel perfil del client que probablement porti millor en determinades ocasions el treball clàssic mediador.

Queda ara una feina d'allò més interessant en què puguem crear un procediment adaptat a les noves inquietuds virtuals dels nostres clients per permetre crear espais de confiança i seguretat on les parts puguin tractar allò que el preocupa, el problema.

Si vols adquirir les competències necessàries per prestar els teus serveis de mediació a través de mitjans electrònics, ho pots fer mitjançant l'especialitat de mediació a la xarxa (ODR).

Feu un comentari