Com la mediació pot ser utilitzada per resoldre conflictes a l'àmbit empresarial

Com es pot utilitzar la mediació per resoldre conflictes entre empreses, entre empreses i els seus clients i entre diferents departaments d'una empresa

La Mediació és un mitjà de solució de controvèrsies, en què dues o més parts intenten voluntàriament assolir per si mateixes un acord amb la intervenció d'un mediador, per tant, la mediació es pot utilitzar per resoldre conflictes entre empreses, entre empreses i els seus clients i entre diferents departaments d'una empresa.

En l'àmbit empresarial, la mediació es pot aplicar per resoldre conflictes amb persones o parts externes a la pròpia empresa (proveïdors, clients…) o per resoldre conflictes interns (entre socis, en equips o grups de treball..).

mediacion empresarial

La mediació proporciona una sèrie d'AVANTATGES davant d'altres mètodes de resolució de conflictes, la qual cosa la converteixen en una opció molt atractiva per abordar conflictes sorgits al si empresarial.

VOLUNTARIETAT. És principi informador de la mediació la seva voluntarietat, cosa que implica que, tots els que intervenen en un procés de mediació tenen absoluta llibertat per decidir si volen ser-ne o no parts.

És possible que hi hagi un pacte per escrit entre parts que expressi el compromís de sotmetre a mediació les controvèrsies sorgides o que puguin sorgir, però aquest només obliga a intentar el procediment pactat de bona fe, abans d'acudir a la jurisdicció oa una altra solució extrajudicial, però en cap cas a mantenir-se en el procediment de mediació ni a concloure un acord.

IGUALTAT DE LES PARTS I IMPARCIALITAT DELS MEDIADORS. Aquest és un altre dels principis informadors de la mediació, que és molt atractiu per resoldre conflictes entre diferents departaments d'una empresa, evitant desigualtats que provinguin de jerarquies internes o de la pròpia empresa i els seus treballadors, ja que en el procediment de mediació s'ha de garantir que les parts intervinguin amb plena igualtat d'oportunitats, mantenint l'equilibri entre les seves posicions i el respecte pels punts de vista expressats per aquestes, sense que el mediador pugui actuar en perjudici o interès de qualsevol d'elles.

CONFIDENCIALITAT. També és principi informador de la mediació, i suposa un gran avantatge en conflictes en l'àmbit empresarial on mantenir “a casa” els problemes pot suposar una prioritat en molts casos. En l'àmbit empresarial la publicitat negativa pot tenir un impacte brutal per a l'empresa per la qual cosa es converteix en una cosa vital, evitar que els conflictes transcendeixin de l'àmbit de la pròpia empresa i arribin als mitjans de comunicació perjudicant la imatge pública de l'empresa.

mediacion empresarial

El procediment de mediació i la documentació que s'hi utilitza és confidencial.

L'obligació de confidencialitat s'estén al mediador, que queda protegit pel secret professional, les institucions de mediació i les parts intervinents de manera que no poden revelar la informació que hagin pogut obtenir derivada del procediment.

A més, la confidencialitat de la mediació i del seu contingut impedeix -llevat d'excepcions taxades- que els mediadors o les persones que participin en el procediment de mediació estiguin obligats a declarar o aportar documentació en un procediment judicial o en un arbitratge sobre la informació i la documentació derivada d'un procediment de mediació o relacionada amb aquest.

SOLUCIÓ AMISTOSA. A través d'un procés de mediació són les parts les que assoleixen el propi acord, evitant solucions imposades per un tercer com passa amb altres formes de resolució de conflictes com larbitratge o els processos judicials. El mediador es limita a facilitar la comunicació entre les parts i vetllar perquè disposin de prou informació i assessorament.

El mediador ha de desenvolupar una conducta activa que tendeixi a aconseguir l'acostament entre les parts perquè aquestes siguin els mateixos artífexs del seu acord.

La resolució del conflicte mitjançant un acord ajuda a mantenir la relació entre les parts resolent el conflicte de manera consensuada, evitant vencedors i vençuts. Això és molt important en l'àmbit empresarial ja que un acord consensuat aconsegueix que perdurin les relacions ja sigui entre empreses, o dins de l'àmbit de la pròpia empresa amb els treballadors.

RAPIDESA. La mediació és un procés que està dissenyat per assolir acords de manera ràpida i senzilla. En poques setmanes és possible assolir un acord gràcies a un procés de mediació, cosa que la converteix en un mecanisme àgil, eficaç i efectiu per a la resolució de conflictes.

La lentitud dels jutjats espanyols que es troben completament saturats, pot suposar greus danys directes per a les empreses, en què el valor del temps i com n'és d'ineficient haver de dedicar-se a resoldre disputes, els resta energies i recursos, que poden enfocar-se al futur i desenvolupament de lempresa.

mediacion empresarial

COST. La mediació és un procés més econòmic que acudir als tribunals de justícia. Com dèiem, no només es redueixen temps, sinó que també elimina factors externs que generen importants costos. Aquest mètode de resolució de conflictes ofereix a les empreses la possibilitat de reduir dràsticament els costos davant dels quals comporta un procés judicial que es pot dilatar anys.

Feu un comentari