La importància de la legitimació en la mediació

Quantes vegades m'haureu sentit a dir que el moment més important d'una mediació i moltes vegades al que menys atenció us prestem, és aquell en què tenim el primer contacte amb algú que desconeixem: els nostres mitjans.

Us prestem especial atenció al discurs inicial, és més, posem èmfasi als nostres alumnes, que no us oblideu informar en la primera sessió dels principis de la mediació, voluntarietat, confidencialitat, etc. Però no dediquem temps al nostre treball personal per a tres qüestions bàsiques en aquest primer moment: que ens legitimin per ajudar-los, que legitimin el procés que seguirem i que legitimin les parts que intervindran.

Per això considero més que important aquest treball intern i més quan sembla que les noves normatives d'avenços processals, per crear una justícia de qualitat, segurament exigiran que moltes persones amb conflictes a l'àmbit privat hagin d'acudir a una sessió informativa i exploratòria de mediació , perquè decideixin si volen iniciar aquest procés de forma voluntària. Tenim la responsabilitat d'aconseguir que puguin legitimar aquest procés de mediació ia nosaltres com a mediadors/es.

No oblidem que “la legitimació és la facultat o dret atribuït a una persona per reclamar alguna cosa, havent-hi una relació especial entre l'objecte afectat i la persona que reclama activament (legitimació activa) per una banda i la que és receptora d'aquesta reclamació ( legitimació passiva). Per tant, les parts implicades en un conflicte, ja sigui judici o no, com a parts actuaran per legitimació activa o passiva, segons a quin costat es trobin”. En el nostre cas parlarem sempre de “legitimació activa”, ja que ambdues parts i el/la mediador/a han d'estar legitimats per iniciar un procés que de forma proactiva ha de portar a la recerca d'un acord mutu, al qual han d'arribar les mateixes parts, però en què el paper del/la mediador/a és fonamental perquè això es produeixi.

Charlesdeluvio W8m5mcm91ry Unsplash

És important ressaltar que quan parlem de “legitimació”, aquest és un dels termes més debatuts i més confusos del dret processal i si estem en altres disciplines, què cal dir dels termes: capacitat per intervenir en el procés, necessitat d'assistència d'advocats en sessions, aptitud per intervenir, validació de les parts i molts altres que poden sorgir com a sinònims de la legitimació.

És veritat que guarda estreta relació amb la idea de capacitat, però se'n diferencia que mentre la capacitat defineix les condicions generals per intervenir en el procés, aquesta que es presumeix en el mediador o mediadora quan intervé, però la legitimació determina les condicions necessàries per poder participar en un procés concret i que sorgeix que les parts en conflicte, creuen en tu, et validen, et legitimen, estan convençuts que tu pots ser la clau que per fi hi haurà la negociació, la comunicació i la cerca del consens .

És per això que moltes vegades, quan som conscients d'un conflicte, dels molts que malauradament viu la nostra societat avui dia, no ens plantegem qui s'ofereix com a mediador per intentar buscar una solució, sinó més aviat a qui legitimarien les parts perquè es pugui produir aquesta trobada desitjada?

Per mi és tan important com aconseguir moltes vegades que igual que algú ens busca, per referències, o simplement perquè han parlat de nosaltres i els preguntem en què i com et puc ajudar? Aconseguim que l'altra part acudeixi, legitimant-nos, perquè de forma artesanal, hem aconseguit que vingui, sense que nosaltres mateixos en diguem. No és el mateix fer-los la pregunta anterior a què sigui aquesta segona part afectada, la que ens digui per què m'has trucat?

Difícil, oi? Per això en els meus tallers presto atenció especial a aquest moment, perquè no constitueix un pressupost del dret al procés de mediació, sinó un requisit de l'acció que s'exercita en el procés, que deriva que les parts que es trobin en conflicte, vegin en tu, el professional ideal, amb les eines que tenim, per intervenir-hi.

Simplificant el que vull transmetre, vull fer referència a la legitimació ad causam i ad processem. Al primer, són les parts les que es legitimen entre si per validar que es pugui produir la trobada per al diàleg i debat; en el segon són ells els que ens legitimen a nosaltres com a valedors del procés que seguirem i com bé dic, no només del procés, sinó que som el professional i la persona ideal per fer-ho.

Per això, legitimació i capacitat, es donaran la mà i requereixen de tu, una especial atenció, perquè serà gran part de la base des d'on puguis construir alguna cosa que els permeti millorar les seves relacions, que s'entenguin, encara que no comparteixin i que bussegen a un possible acord. Benvinguts a la mediació professional.

¡¡Si vols obrir-te portes al món de la mediació, aquest és el teu lloc!