Resoldre conflictes sense acudir a judici… És possible?

Sí, utilitzant la Mediació. Acudir a un judici pot ser molt frustrant per a molts ciutadans, a causa del retard de les resolucions i del cost econòmic que suposa. Per això mateix, la mediació professional és una bona alternativa per solucionar conflictes, ia diferència del judici, es tracta un procediment confidencial.

La mediació és un mètode de resolució de conflictes que sorgeix com a alternativa al judici. Hi participa una tercera persona, anomenat mediador/a, que és un professional, neutral i independent de les parts, que guia la comunicació perquè els implicats en el conflicte puguin arribar a un acord mutu.

En quins casos es pot acudir a la mediació i com ho puc fer?

La mediació és una alternativa molt eficaç per a conflictes en què les parts no han arribat a un acord. A més, en cas que hagi començat un judici, es podrà paralitzar en qualsevol moment per anar a la mediació.

Un altre aspecte molt important que cal tenir en compte és que no cal la contractació d'advocat. Això redueix considerablement els costos econòmics. Tot i això, és convenient recordar que el mediador o mediadora, com a figura neutral, no podrà prestar assessorament a les parts en cap moment.

De la mateixa manera, no hi ha cap inconvenient que alguna de les parts sigui assistida per un altre tipus de professionals, si així es requereix.

Qui pot sol·licitar la mediació i quant dura el procés?

Per sol·licitar la mediació, n'hi haurà prou que alguna de les parts acudeixi a un mediador/a. Serà el o la professional d'aquesta àrea la que decideixi si el cas és mediable i quins passos s'hauran de seguir.

D'altra banda, el procés de mediació pot portar dies o setmanes, a diferència d'un judici, la resolució del qual pot portar anys. A més, l'acord aconseguit tindrà plena eficàcia legal i podrà ser elevat a escriptura pública si les parts ho desitgen, cosa que ho equipararà a una sentència judicial.

Qualsevol de les parts o el mediador/a pot donar per finalitzat el procés de mediació en qualsevol moment. En cas que no s'arribi a un acord, es podrà acudir a judici o dur a terme qualsevol altre procediment per resoldre el cas.

Si vull ser mediador, què he de fer?

Per ser mediador cal estar en possessió d'una carrera universitària, o de formació professional superior. A més, es requerirà haver superat un curs de capacitació, almenys de 100 hores, que t'habilitarà per intervenir en la resolució de conflictes.

La figura del mediador/a està cobrant cada cop més i més importància. L'allau de litigis, provocats per la crisi del COVID-19, està saturant –i cada cop més- els jutjats, per la qual cosa la Mediació es convertirà en una solució alternativa viable als procediments judicials, tant a nivell econòmic com temporal.

Si vols convertir-te en mediador, recorda que a la Escola Internacional de Mediació (EIM) pots apuntar-te a la nostra formació online, acreditada davant del Ministeri de Justícia per treballar com a mediador/a a tot el territori espanyol.

Contacta'ns sense compromís en informa't.