La Importància de la Mediació als Centres i Aules Escolars 

Per José Jesús Trujillo

La mediació escolar ha de ser una eina fonamental per gestionar els conflictes que sorgeixen a l'entorn educatiu. En els darrers anys, la convivència als centres i aules ha cobrat especial rellevància, no només per la diversitat cultural i social, sinó també pels desafiaments que planteja la interacció diària entre estudiants, professors i famílies. Es tracta d'un procés voluntari i guiat per una persona imparcial (el mediador), l'objectiu del qual és ajudar les parts implicades en un conflicte a dialogar, comprendre'n les diferències i trobar solucions satisfactòries per a tothom. Aquest mètode promou la comunicació, empatia i respecte, valors essencials per a una convivència sana. En el cas dels centres educatius, convindria que les persones encarregades de realitzar aquesta tasca siguin persones inserides al centre: professors, pares, alumnat…, que formin un equip on arribin tots aquells conflictes “dignes de ser intervinguts”. 

Quines raons hi ha per a la presència de la mediació als centres i aules escolars? 

Podem destacar infinitat de raons, entre les quals destaquen les següents: 

  • Prevenció de conflictes: La mediació ajuda a identificar i abordar els conflictes abans que s'agreugin, evitant situacions de violència, assetjament o exclusió. 
  • Millora del clima escolar: Un ambient on es fomenta el diàleg i la resolució pacífica dels problemes contribueix a fer que els estudiants se sentin segurs i respectats. 
  • Desenvolupament d'habilitats socials: Els alumnes aprenen a escoltar, expressar les seves emocions, negociar i treballar en equip, competències clau per a la seva vida personal i professional. 
  • Foment de la responsabilitat: En participar en processos de mediació, els estudiants assumeixen la responsabilitat de les seves accions i comprenen les conseqüències que tenen als altres. 

Inclusió i respecte a la diversitat: La mediació facilita la integració dalumnes de diferents cultures, religions o capacitats, promovent el respecte i la tolerància. 

Beneficis de la mediació per a la comunitat educativa 

La presència de la mediació als centres escolars beneficia no només els estudiants, sinó també els professors i les famílies. Es redueix el nombre de conflictes greus, millora la relació entre tots els membres de la comunitat educativa i es crea un entorn més propici per a l'aprenentatge i el desenvolupament personal. 

A més, la mediació escolar contribueix a adquirir valors democràtics ia construir una societat més justa i equitativa, on la paraula i l'entesa prevalen sobre la confrontació. 

Per tant, incorporar la mediació als nostres centres i aules escolars és essencial per avançar cap a una educació integral, en què cada persona se senti valorada i escoltada. Apostar per la mediació és invertir en el benestar, la pau i el futur dels nostres estudiants i de la societat en conjunt. 

mediación escolar

Com construir i engegar, pas a pas, un programa de mediació escolar, a través de la cultura de pau 

A l'Escola Internacional de Mediació fa anys que treballem sobre la mediació i la millor manera de crear programes per mediar en diferents àmbits. 

Seguint Corbela i Romera (2008) caldria tenir en compte una sèrie de fases: 1) el compromís del centre i la creació de l'equip coordinador; 2) el disseny del programa i del procés dimplementació; 3) la selecció de lequip mediador; 4) la formació de lequip mediador; 5) la difusió del programa; 6) lorganització del servei; 7) la coordinació i el seguiment i 8) finalment l'avaluació. 

Perquè la mediació entre iguals sigui una realitat cal crear cultura de mediació a tot el centre, ja que si tenim un servei de mediació que ningú utilitza és un esforç inútil. Per això, cal difondre la mediació amb més vehemència, perquè la primera opció de l'alumnat davant d'un conflicte sigui sol·licitar el servei de mediació. Per això, és ineludible que tota la comunitat educativa s'impliqui i no només el professorat sensibilitzat i que està executant el programa. Per això, és imprescindible comptar amb la col·laboració de l'equip directiu, el claustre de professors i l'Associació de Famílies (Galindo i Sanahuja, 2020). 

Al post: Educar per a la pau a través de la mediació educativa us expliquem les claus per construir una cultura de pau als centres i aules escolars: https://eimediacion.edu.es/ser-mediador/noticias-escuela-mediacion/mediacion-educativa/  

Bibliografia: 

Corbeña, L. i Romera, C. (2008). Com engegar pas a pas, un programa de mediació escolar entre companys. Departament de Justícia i Administració Pública del Govern Basc.  

Galindo, EI i Sanahuja, A. (2021). Implantació dun projecte de mediació entre iguals: cap a una millora de la convivència en el context educatiu. Marges, Revista d'Educació de la Universitat de Màlaga, 2(1), 130-147 https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i1.8459  

T'agradaria dedicar-te professionalment a la mediació o especialitzar-te en alguna de les branques? Estàs al lloc correcte, a EIM oferim una àmplia varietat de formacions a l'alçada dels teus objectius més ambiciosos.

Feu un comentari