Educació per a la pau a través de la mediació educativa

Promou el sistema educatiu un treball conscienciós per fomentar la pau als centres i aules escolars? El professorat està format per fomentar una cultura de pau? Per què molts dels aspectes que tenen a veure amb la pau no estan reconeguts al currículum oficial i passen a formar part del currículum ocult?

Aquestes i altres qüestions haurien de ser d'especial interès per al gruix de la societat, atès que els nostres alumnes, fills, cosins, germans… formen part del sistema educatiu i, per tant, de la societat activa del futur proper.

Educació per a la pau

L'educació per a la pau posa èmfasi en la necessitat de transformar el sistema educatiu des de la seva essència, partint dels seus fonaments i replantejant el currículum oficial. Això comporta un ideal de justícia i equitat segons el qual es pot entendre el respecte, la tolerància i el foment dels drets humans (Lederach, 2000).

La idea d'educació per a la pau, així entesa, representa una unió entre coneixements, valors i capacitats, i advoca per una educació que a més possibilita l'acció, incitant el desenvolupament del pensament crític i l'adquisició de competències docents, per a una reflexió intel·lectual raonada i un treball col·lectiu (Cabezudo, 2012, p. 145), de la mateixa manera que dota a els seus participants d'una capacitat de pensament positiu amb què transformar els conflictes a través de mitjans pacífics (Gómez i Amaral, 2013). Per tant, formar en educació per a la pau és integrar les competències socials de l'educació per a la vida en un marc conceptual pertinent i eficaç que es contraposi a la facció actual que combat la violència (Lira, Vela-Álvarez, Vela-Lira, 2014). D'aquesta manera l'única manera de salvaguardar els drets de tots els individus que pertanyen al sistema educatiu és a través de la posada en pràctica de la Declaració Universal dels Drets Humans.

Declaració Universal dels Drets Humans

L'any 2013, l'Alt Comissionat de les Nacions Unides per als Drets Humans va declarar que "el dret a l'educació és un dret a l'educació inclusiva". Aquesta escola només és possible mitjançant l'assentament de les bases legals, epistemològiques i pràctiques perquè la diversitat humana sigui reconeguda i atesa en equitat, mitjançant l'atenció i el reconeixement a les diferències. Per tant, haurem de crear un model de gestió educativa basada en els principis i els valors de la cultura de pau. No seria la mediació una bona estratègia perquè s'aconseguessin assentar aquests principis i quan sorgeixin conflictes poder abordar-los a fi d'aquesta consolidació de la cultura de pau als centres i aules escolars?

Mediació Educativa

Educación Para La Paz

La mediació educativa es presenta com una possibilitat per fonamentar una veritable cultura de pau, ja que suposa crear i desenvolupar al centre educatiu un servei de mediació per a la resolució col·laborativa i pacífica de conflictes en què poden participar com a mediadors/es i com a usuaris els diferents col·lectius de la comunitat escolar (alumnat, professorat, personal no docent, pares i mares, etc.) (GEUZ, 2008).

De totes les possibilitats per construir programes de mediació, el model horitzontal es torna com una gran possibilitat per a la resolució pacífica dels conflictes, atès que la característica fonamental d'aquests programes de mediació és que els/les propis/es companys de les parts en conflicte són els/les mediadors/es, fet que suposa un bàlsam perquè les problemàtiques quedin esmenades a causa de la interacció entre iguals. Així, si són dos alumnes els que tenen el conflicte, els/les mediadors/es seran, també, alumnes i si el conflicte es produeix entre un/a alumne/ai un/a docent, els/les mediadors/es aixes seran, igualment, un membre de lalumnat i un altre del professorat (GEUZ, 2008). El que possibilitarà de manera efectiva, que les alumnes i els alumnes siguin conscients de la importància del compliment de normes i, alhora, això els portarà a tenir present que la convivència amb altres persones es pot tornar complicada, però no per això tendent a la violència.

Per tant, una veritable cultura escolar promotora de la pau és aquella que desenvolupa una actitud de respecte mutu, digualtat i equitat entre les persones, crea les bases per a la tolerància i l'amor mutu, així com la promoció i el desenvolupament d'un pensament autònom fonamentat en el bé comú. I, com dèiem, la mediació escolar és una de les eines més consistents perquè això es pugui donar als nostres centres i aula escolars.

Encara no coneixes els nostres cursos i màster en mediació? Després d'aquesta lectura, no deixeu d'acudir a la nostra web on et donem a conèixer la nostra gran oferta formativa.

Bibliografia:

Cabezudo, A. (2012). Educació per a la pau: una construcció de la memòria, la veritat i la justícia. Desafiament pedagògic del nostre temps a Amèrica Llatina. Ciències Sociais Unisinos, 48(2), 139-145.

GEUZ (2008). Com engegar, pas a pas, un programa de mediació escolar entre companys. Departament de Justícia i Administració Pública del Govern Basc.

Gómez, A. i Amaral, P. (2013). Teoria de l'educació per a la pau a Amèrica Llatina. Academicus. Revista de Ciències de l'Educació, 1(3), 6-19

Lederach, JP (2000). L'abecé de la pau i els conflictes. Cataracta.

Lira, Y., Vela-Álvarez, HA i Vela-Lira, HA (2014). Leducació per a la pau com a competència docent: aportacions al sistema educatiu. Innovació educativa, 14(64), 123-144.

1 comentari a “Educación para la paz a través de la mediación educativa”