Requisits per ser mediador/ai accedir al registre de mediadors

Realitzat per: Sra. Gabriela Alés Hermosa

Directora Acadèmica de l'Escola Internacional de Mediació

Si estàs pensant en ser mediador i accedir al registre de mediadors, segurament t'estaràs preguntant quins són els requisits per poder fer la formació adequada.

Qui pot ser mediador/a?

• Les persones físiques que estiguin en ple exercici dels seus drets civils, sempre que no ho impedeixi la legislació a què pugui estar sotmès l'exercici de la seva professió.
  • Les persones jurídiques que es dediquin a mediació, siguin societats professionals o qualsevol altra prevista a l'ordenament jurídic, han de designar una persona física que reuneixi els requisits previstos a la Llei 5/2012.

Quins requisits he de complir per ser mediador/a?

Segons Llei 5/2012, de 6 de juliol, en el títol III, article 11, les persones que vulguin exercir com a mediadors civils o mercantils hauran de:

• Estar en possessió dun títol oficial universitari o formació professional superior.
  • Comptar amb formació específica per exercir la mediació, adquirida mitjançant la realització d'un o més cursos específics impartits per institucions degudament acreditades, tenint validesa per a l'exercici de la activitat mediadora a qualsevol part del territori nacional.

Així mateix, el/la mediador/a per a lexercici de la professió ha de subscriure una assegurança o garantia equivalent que cobreixi la responsabilitat civil derivada de la seva actuació en els conflictes en què intervingui.

Què és el Registre de Mediadors i Institucions de Mediació?

El Registre de Mediadors i Institucions de Mediació és un registre públic i informatiu, dependent del Ministeri de Justícia, la finalitat del qual és facilitar l'accés dels ciutadans a aquest mecanisme de gestió de conflictes i solució de controvèrsies a través de la publicitat dels mediadors professionals i les institucions de mediació.

La publicitat dels mediadors inscrits al Registre s'articularà a partir dels criteris de la seva identitat, professió i especialitat, àrea geogràfica preferent d'actuació professional i, si escau, per la seva integració a alguna institució de mediació.

Quins efectes té la inscripció al Registre de Mediadors i Institucions de Mediació?

La inscripció al Registre acreditarà la condició de mediador per a l'exercici de la professió, així com el caràcter d'institució de mediació.

Quina formació específica necessito per inscriure'm al Registre?

De conformitat amb l'article 4 del Reial decret 980/2013, de 13 de desembre, les persones mediadores hauran de comptar amb una formació específica per exercir la mediació que proporcioni coneixements i habilitats suficients per a l'exercici professional de mediació, comprenent, com a mínim, a relació amb l'àmbit d'especialització en què presten els serveis, el marc jurídic, els aspectes psicològics, d'ètica de la mediació, de processos i de tècniques de comunicació, negociació i resolució de conflictes.

La durada mínima de la formació anteriorment referida serà de 100 hores de docència efectiva.

Com m'inscric al Registre de Mediadors i Institucions de Mediació dependent del Ministeri de Justícia?

Per estar inscrit al registre, la persona interessada haurà d'emplenar els camps relatius a les seves dades personals, especificar-ne la titulació, formació específica de mediació i experiència professional, i subscriure una assegurança de responsabilitat civil professional.

Registres autonòmics

A més de la inscripció al Registre a nivell nacional, un gran nombre de comunitats autònomes han creat els seus propis registres de mediació. Cal indicar que la inscripció en els uns i els altres no és excloent, per la qual cosa a més d'accedir al Registre de Mediadors del Ministeri de Justícia tindràs la possibilitat d'accedir als diferents registres autonòmics.

Pel que fa als requisits que ha de reunir una persona per accedir als diferents registres difereix segons la comunitat autònoma.

Algunes autonomies han recollit a la seva legislació la necessitat de comptar amb una titulació universitària concreta per a l'accés als seus registres (Dret, Psicologia, Treball Social i altres Ciències Socials).

Així mateix, la legislació de les diferents comunitats autònomes preveu que la persona mediadora haurà de comptar amb una formació específica més àmplia, normalment, que la que se sol·licita per a l'accés al registre estatal (aproximadament un mínim de 300 hores de formació).

A això cal afegir que, estant aquests registres enfocats a la mediació familiar, la legislació diferent recull la necessitat que la formació específica exigida ha de contenir l'especialitat en Mediació Familiar.

Finalment, un altre dels requisits exigits, de vegades, per a la inscripció en determinats registres és la necessitat d'haver desenvolupat activitat professional prèvia al camp psicosoci familiar.

Aquests són els requisits segons la legislació. Si vols més informació per ser mediador civil, mercantil, o qualsevol de les altres especialitats pots posar-te a contacte amb nosaltres o enviar un correu a info @ eimediacion.edu.es

I en aquest enllaç us expliquem pas per pas el procés d'inscripció al Registre.

4 comentaris a “Requisitos para ser mediador/a y acceder al registro de mediadores”

1. Bon dia!!
    El meu títol és de Llicenciada en Psicologia, però adquirit a Argentina. És possible realitzar la formació i exercir com a mediadora?
    Des de ja moltes gràcies.
    Emília

• Bon dia Emilia,
      El nostre departament d'admissions contactarà amb tu per poder informar-te sobre aquest cas en concret i els tràmits que hauràs de fer per exercir com a mediadora.
      Una salutació, gràcies!

Respon
  2. Bona tarda, sóc advocada mediadora, egressada a Argentina. M'agradaria poder exercir de manera virtual des del meu país per a Espanya, això és possible? Agraeixo la info.