Quan val una mediació?

Aquesta pregunta me la fan molts alumnes als cursos i la resposta no és tan fàcil com al principi es pot pensar, o almenys no té una resposta tan directa com als meus alumnes els agradaria.

Quan destaquems les bondats de la mediació, diem que estalvia temps i diners. La mediació sempre serà una alternativa més econòmica que l'opció d'acudir al costós procés judicial, i una solució més ràpida que els processos judicials llargs i tediosos, que depenent de la ciutat, poden durar fins anys.

Sobre el cost de la mediació en assumptes civils i mercantils, molt es diu a la Llei 5/2012 de mediació, però a efectes pràctics, res no es concreta.

A l'article 17 respecte de la sessió informativa, es recull que en aquesta sessió el mediador, entre altres qüestions, informarà les parts sobre el cost de la mediació.

De la mateixa manera, a l'article 19, respecte de la sessió constitutiva, es diu que el/la mediador/a ha d'oferir la informació del cost de la mediació o les bases per a la seva determinació, amb indicació separada dels honoraris del/de la mediador /ai d'altres possibles despeses.

A més, dedica un article concret, el 15, a tractar el cost de la mediació:

• El cost de la mediació, hagi conclòs o no amb el resultat d'un acord, es dividirà igual entre les parts, llevat de pacte en contra.
  • Tant els/les mediadors/es com la institució de mediació poden exigir a les parts la provisió de fons que considerin necessària per atendre el cost de la mediació.

I acaba dient que si les parts o alguna d'elles no realitzessin en termini la provisió de fons sol·licitada, el/la mediador/ao la institució, podran donar per conclosa la mediació. No obstant això, si alguna de les parts no n'ha fet la provisió, el/la mediador/ao la institució, abans d'acordar la conclusió, ho ha de comunicar a les altres parts, per si tenen interès a suplir-la dins el termini que s'hagi fixat.

Però després de llegir tot això, la pregunta continua sent la mateixa: quant val una mediació?

Posem preu

La realitat, és que en matèria d'honoraris professionals hem de partir de la llibertat de fixació dels mateixos, per la qual cosa excepte algunes excepcions com que estiguem davant d'una mediació que vingui derivada d'un servei públic, o per a beneficiaris de justícia gratuïta o per exemple, davant d'una mediació concursal, no existeix un sistema aranzelari en els serveis prestats pels mediadors, que suposa que els nostres honoraris no es determinen per una llei o norma i els podrem fixar lliurement.

Com us deia, quant als mediadors concursals sí que hi ha uns criteris respecte dels seus honoraris, i aquests es regulen a la Disposició Addicional Segona de la Llei 25/2015, en què s'estableixen les regles per calcular la remuneració del mediador concursal.

Però en els altres casos, quins criteris o aspectes podrem tenir en compte?

Criteris a tenir en compte

• La matèria objecte de la mediació, ja que no és el mateix un conflicte familiar que un tema mercantil.
  • La complexitat de lassumpte.
  • La quantia que s'està discutint, no és el mateix un conflicte en què les parts discuteixen per 5.000 euros que per 50.000, que per 500.000 euros.
  • El nombre de sessions que es necessiten.
  • El nombre de parts intervinents.
  • Si la mediació serà presencial o una mediació en línia.
  • Si és una mediació dirigida per un mediador o una comediació.

Com es poden calcular els honoraris del mediador/a?

Hi ha diferents formes de calcular els honoraris que cobrarà el/la mediador/a segons la forma de treballar.

Hi ha mediadors que cobren per cada sessió celebrada, i hi ha una forquilla força àmplia en aquest sentit
, per exemple, ASEMED (Associació Espanyola de Mediació) estableix uns costos de gestió de 70 euros per cada part, 50 euros per la sessió informativa per cada part i 80 euros per sessió i part intervinent des de la 1a a la 3a sessió, i 90 euros de la 3a en endavant.

D'aquesta manera, el cost mitjà d'una mediació en què se celebrin 3 sessions de mediació més la sessió informativa suposaria uns 350 euros per cada part.

També se sol establir en aquest sistema un preu a part per la redacció de l'acta final.

Altres mediadors fixen les seves tarifes amb un “preu variable”, de manera que si les parts arriben a un acord, cobraran un percentatge de la quantia en conflicte, que alhora variaria en funció de la quantitat discutida o tancada en l'acord.

També hi trobem mediadors que ofereixen reduccions de preus en cas que l'acord sigui parcial.

Mentre altres mediadors, ofereixen un sistema mixt amb unes quantitats fixes per nombre de sessions celebrades, i un percentatge en cas d'acord. Aquest sistema és poc habitual en processos de família, però si el trobem moltes vegades per a mediacions mercantils, en què les quantitats en joc solen ser força més elevades.

Aquest sistema permet que si les parts no arriben a un acord, es cobrin les sessions celebrades, però no es cobrarà la part variable.

Us deixo dos exemples de pressupostos de tarifes diferents d'una mateixa mediació entre dues empreses amb una quantia del procés 100.000 euros:

Primer exemple

ConcepteImport (sense iva)
Sessió constitutiva130€
Preu mínim del procés amb independència del nombre de sessions1000€
Preu variable per acord final(2% de la quantia discutida) 2.000 euros
En cas dacord parcialReducció del 50%
Total amb acord (iva no inclòs)3130€

Segon exemple

ConcepteImport (sense iva)
Sessió constitutiva130€
Preu per sessió (70€).
S'han celebrat 4 sessions fins a assolir l'acord.
Redacció acta final150€
Total amb acord (iva no inclòs)560€