Nova Llei de mediació a la Comunitat Valenciana per evitar els jutjats

La Conselleria de Justícia de la Comunitat Valenciana ja ha començat el tràmit d'informació pública per al avantprojecte de la nova Llei de mediació de la Comunitat, en la norma del qual s'inclouen 47 articles perquè els conflictes entre ciutadans no acabin als jutjats.

Actualment hi ha molts tipus de conflictes que no acaben als tribunals i se solucionen mitjançant vies alternatives, com en aquest cas és la mediació.

Què es recull al nou esborrany de llei?

Aquest avantprojecte de llei, estructurat en un títol preliminar, cinc títols, una disposició addicional, una transitòria, una disposició derogatòria i dues disposicions finals, preveu el següent:

• La creació del Centre de Mediació de la Comunitat Valenciana, òrgan que regularà el Registre de Persones i Entitats Mediadores de la Comunitat Valenciana.
  • La formació de un Consell assessor de mediació, presidit per la persona titular en qüestió de la Conselleria de Justícia.
  • Sancions en cas d'incompliment dels deures establerts a la pròpia llei. Per a les infraccions lleus, la sanció consisteix en amonestació per escrit o suspensió temporal de fins a dos mesos de la condició de mediador; fins a un any si són greus; o fins a tres anys si són molt greus.

A la llei també es recull que el caràcter personal de la mediació “no serà obstacle perquè aquesta es pugui desenvolupar, totalment o parcialment, a través de mitjans electrònics”.

A més, en un procés de mediació "podran estar presents personal traductor o intèrpret que facilitin la comunicació a les sessions", cobrint així les necessitats de les persones amb discapacitat o dificultats d'expressió.

L'esborrany també destaca el paper dels ajuntaments i incorpora accions per impulsar lús de la mediació en cooperació amb la Conselleria. D'aquesta manera, els municipis poden establir activitats i serveis de mediació d'acord amb les seves competències i dins el marc establert a la llei.

Pel que fa a la formació del mediador, les persones que vulguin dedicar-se a la mediació hauran de superar cursos de formació específica impartits per entitats de formació (ja siguin públiques o privades), assegurant “l'aprenentatge del marc jurídic de la mediació, de les conseqüències jurídiques dels acords aconseguits.

En aquest sentit, Mainfor i la Universitat Rei Juan Carlos el proper 13 de març de 2017 iniciaran la 19a promoció del programa universitari de mediació civil, mercantil i familiar, de accés al registre de mediadors del Ministeri de Justícia i que acredita per treballar com a mediador/a a tot el territori nacional.

Finalment, a la proposta de Justícia cal esmentar que també es reconeix la mediació gratuïta i “tindran dret a la gratuïtat en la mediació aquelles persones que ho sol·licitin i compleixin amb els criteris”, que almenys seran els mateixos que estan marcats actualment per accedir a la Justícia gratuïta.

Quin és lobjectiu de la nova llei?

Les noves mesures legislatives busquen impulsar la mediació a la Comunitat Valenciana com un mètode basat en la cultura de la pau, el diàleg, la participació, el reconeixement de laltre i la regeneració de llaços socials.

En definitiva, es pretén establir un marc regulador general i comú per a la mediació i els mediadors, posant a disposició dels ciutadans el procés de la mediació com a part del dret d'accés a la Justícia (bé sigui de manera intrajudicial o de manera alternativa als jutjats).

Amb aquest avantprojecte de llei, el departament dirigit per la consellera Gabriela Bravo pretén fomentar “una mediació de qualitat, capaç de resoldre els conflictes que puguin sorgir en una societat moderna i complexa, com la nostra”.