Mediació: l'eina per apropar col·lectius

Si per alguna cosa es caracteritza la mediació, és per facilitar l'acostament entre les parts i promoure la conciliació entre aquestes. Exemple d'això, són dos dels nostres alumnes de la 30a Promoció del Curs Universitari de Mediació Civil, Mercantil i Familiar: Salvador Ayala i Josefa Torres.

I és que, a l'entorn multicultural, l'ús de la mediació és relativament recent, ja que en aquests contextos hi ha particularitats que fan que la mediació sigui diferent i potser més complexa.

Es tracta de persones que, tot i compartir el mateix espai social, pertanyen a grups socioculturals i ètnics diferents. És per això, que la necessitat de comunicació entre les persones de la cultura majoritària i aquelles pertanyents a grups minoritaris es fa creixent, ja que moltes vegades es veu dificultat per l'ús de llengua, els estereotips, la separació espacial o el desconeixement dels codis de referència culturals.

Per assolir una societat intercultural i en concordança cal fomentar el contacte entre els grups de persones culturalment diferents.

Això mateix és el que han engegat aquest 2018 la Comandància de la Guàrdia Civil i el col·lectiu gitano d'Almeria. Els nostres alumnes de la Federació Gitana d'Almeria van fer entrega a la Guàrdia Civil de la seva província d'un protocol de mediació en conflictes, per tal d'assessorar i cobrir les necessitats d'aquest col·lectiu, així com assolir la confiança en ells a través d'institucions com la Policia Nacional.

Va ser en aquesta trobada on van fer un balanç de la positivitat de les accions realitzades com, per exemple, la clausura del cicle anual d'activitats dins del marc del Pla Director per a la Convivència i Millora de la Seguretat Escolar, en què s'han realitzat diferents conferències sobre diferents assumptes delicats presents a la societat.

En el transcurs d'aquest esdeveniment Josefa Torres (la nostra alumna) presidenta de la Federació Gitana d'Almeria i representant de l'Associació de Dones Gitanes Nebi Silesqui de Berja, va lliurar un diploma com a agraïment a la tasca preventiva de la guàrdia Civil als centres educatius i el seu entorn.

Aquests antics alumnes del curs de Mediació Civil, Mercantil i Familiar, ja estan exercint la Mediació entre la Comandància de la Guàrdia Civil i el col·lectiu gitano d'Almeria. Des de la signatura d‟aquest acord de Mediació i entrega del diploma han seguit les relacions entre policies i la federació Gitana d‟Almeria arribant a jugar un partit entre ambdós col·lectius, fomentant la convivència entre dos col·lectius tòpicament oposats.