Com solucionar conflictes veïnals

Segurament mai has tingut algun problema o conflicte amb algun membre de la teva comunitat de veïns, o simplement no has estat d'acord amb alguns dels seus hàbits o accions perjudicials per al teu veïnat o comunitat, i no has tingut clar com solucionar conflictes veïnals ni a qui acudir per resoldre aquest tipus de conflictes.

En aquest post dedicat als conflictes veïnals, explicarem i desenvoluparem una de les millors opcions per resoldre aquest tipus de conflictes, els seus avantatges i comentarem alguns problemes més comuns que solen ocórrer en aquest àmbit.

Mediació, l'eina més eficaç

Amb l'auge de la mediació en els darrers anys, s'han anat creant a poc a poc projectes de mediació comunitària i veïnal com una eina eficaç per resoldre conflictes entre veís.

Es tracta d'un procés totalment voluntari i confidencial per resoldre aquest tipus de disputes, on la figura del mediador/a professional, pren un paper fonamental per aconseguir un objectiu comú entre les parts, mitjançant el diàleg i la comunicació efectiva.

Actualment, tenint en compte la situació de col·lapse que viuen els jutjats espanyols, l'elevat cost que suposen els processos judicials i el gran resultat que s'aconsegueix en aquests casos utilitzant la mediació, han provocat que la mediació comunitària sigui la millor eina per resoldre conflictes veïnals.

Principals conflictes veïnals

• Sorolls

És una de les principals causes conflictives dins d'una comunitat, ja sigui ocasionades per festes en dies feiners, obres a primera hora del matí en dies festius, música o discussions constants, etc.

• Fums

Fums procedents de fàbriques properes, fumar en zones comunes o realitzes accions a l'habitatge que puguin produir situacions de fum, són altres dels principals motius de conflicte a les comunitats de veïns.

• Manteniment

Fer front a possibles derrames o avaries, són un altre motiu de discussió a les juntes de veïns. Problemes amb ascensors, fuites de gas o aigua i talls elèctrics poden ocasionar conflictes, sobretot si s'han originat per alguna acció inadequada d'un veí.

• Morositat

L'impagament de quotes per part d'integrant d'una comunitat de propietaris pot generar un malestar entre la resta d'integrants de la comunitat i alhora una situació de conflicte.

Aquests són alguns dels problemes veïnals més comuns, encara que hi ha molts motius més pel que es pot generar una situació conflictiva entre el veïnat.

Mediació comunitària

Actualment, el gran creixement de la mediació en aquests àmbits, els grans resultats obtinguts i els principals avantatges que presenta aquest procés de resolució de conflictes, com són, la rapidesa del procés, el menor cost econòmic i la flexibilitat del procedimento, provoquen que la mediació vagi creixent cada cop més a la nostra societat.

Estàs interessat/da en aquest àmbit concret de la mediació? Coneix els programes que oferim a la Escola Internacional de Mediació, i converteix-te en un/a autèntic/a professional de la mediació.