El Ministeri de Justícia no descarta obligar les parts a sotmetre's a sessions informatives per impulsar la mediació

El ministre de Justícia, Rafael Català, va revelar ahir al Parlament que no descarta millorar el marc legislatiu per incorporar “l'obligatorietat” que les parts se sotmetin a sessions informatives, acordades per un jutge, per impulsar la mediació, si bé finalment es podrà optar per aquesta via o per la judicial.

Català va assegurar, responent al diputat 'popular' Avel·lí de Barrionuevo, que reduir la litigiositat és un bon objectiu però també ho és promoure al conjunt de la societat espanyola una cultura al voltant de l'acord, per això entén que la mediació té un paper “fonamental”.

La intenció de Català va en la línia d'introduir a la justícia espanyola el sistema “multi doors” o portes múltiples, desenvolupat a Washington DC i després replicat a molts països, on l'usuari tria l'alternativa a la solució del seu conflicte, ja sigui a través de la mediació, la conciliació, l'arbitratge o la justícia tradicional.

El concepte va ser formulat per primera vegada als anys setanta pel professor de Harvard, Frank EA Sander, a la “Conferència nacional sobre les causes de la insatisfacció popular amb l'administració de la justícia”, organitzada pel Jutge de la Cort Suprema d'aquella època, Warren Burger i duta a terme a l'abril de 1976.

En aquesta oportunitat el professor Sander va descriure el que per a ell haurien de ser els tribunals cap a l'any 2000 assenyalant que per a aquesta data no havien de ser només un jutjat sinó més aviat un Centre de Resolució de Disputes.

En aquest centre el sol·licitant seria canalitzat a través d'un funcionari encarregat d'analitzar el cas i redirigit cap al procés o les seqüències més apropiades d'acord amb la seva naturalesa.

Des d'aleshores, el concepte s'ha implementat amb èxit a diversos estats dels Estats Units i s'està introduint a diversos països d'Iberoamèrica.

Pel que fa a això, el ministre de Justícia ha emplaçat els responsables del sector jurídic a treballar per “crear opinió” i ha proposat dur a terme campanyes informatives per impulsar la mediació intrajudicial i traslladar el missatge a la ciutadania que es tracta d'una solució “possible i fins i tot desitjable”.

“Aquí tenen molt de paper per exercir les comunitats autònomes i el Consell General del Poder Judicial”, va explicar el ministre en el seu torn de resposta i va afegir que la recerca de solucions pactades i no necessàriament litigioses li sembla un bon eix de treball de futur.

El ministre de Justícia es va referir específicament a la Llei 5/2012 de mediació en assumptes civils i mercantils, la qual posa sobre la taula, va dir, les “eines normatives adequades” sense prejudici que es pugui promoure un “petita reforma” basada en la experiència, deixant la porta oberta a una modificació legislativa en relació amb aquest tema.

NOVA CULTURA DE MEDIACIÓ

El proper 5 de desembre Català compareixerà a la Comissió de Justícia de la Cambra Baixa per exposar les línies d'actuació d'aquesta legislatura davant dels grups parlamentaris amb què buscarà el consens de moltes matèries entre elles de la mediació intrajudicial.

“Avui hi ha 2.500 mediadors a Espanya i 1.350 mediadors concursals al Registre de Justícia. Hem fet passos en aquesta direcció i treballar en la mediació és reformar valors democràtics, donar una nova cultura a la societat espanyola i hi estarem compromesos al llarg d'aquesta legislatura”, va sentenciar. CONFILEGAL/EP.

FORMACIÓ SER MEDIADOR/A

L'Escola Internacional de Mediació, Mainfor i la Universitat Rey Juan Carlos han convocat la 33a promoció del Curs Universitari de Mediació Civil, Mercantil i Familiar per al accés al registre de mediadors del Ministeri de Justícia, per al proper 13 de setembre de 2018. Tots els interessats/des podran fer la seva reserva online a la web www.eimediacion.edu.es i gaudir de 15 dies de prova sense compromís.

Font: ConfiLegal

Enllaç Notícia: https://confilegal.com/20161201-ministeri-sessions-informatives-mediacion/