L'empatia a la mediació

Molt s'ha escrit de les habilitats, eines i qualitats que ha de reunir un bon mediador, i una és l'EMPATIA.

Però què és l'empatia?, segons el diccionari de la Reial Acadèmia Espanyola, l'empatia és:

1. f. Sentiment didentificació amb alguna cosa o algú.

2. f. Capacitat per identificar-se amb algú i compartir els seus sentiments.

Si la interpretem des del “diccionari” d'un mediador podríem dir que una definició força gràfica de l'empatia és “posar-se a les sabates de l'altre” o el que és el mateix “posar-se a la pell de l'altre”. Així és, l'empatia no és més que l'habilitat per entendre els sentiments i les necessitats d'una altra persona. No obstant això, és important no confondre entendre els sentiments i les necessitats, amb estar d'acord amb l'altra persona.

Garaigordobil i Maganto, van realitzar un estudi sobre la "Empatia i resolució de conflictes durant la infància i l'adolescència", la investigació del qual va posar en relleu la connexió entre empatia i la capacitat per resoldre conflictes.

Resultats de l'estudi

Els resultats de l'estudi, que es van obtenir amb una mostra de 941 participants de 8 a 15 anys, 509 xics i 432 xiques del País Basc, van confirmar el següent:

(a) Les noies tenen puntuacions superiors en empatia a totes les edats.

(b) Les noies utilitzen més estratègies de resolució de conflictes positives-cooperatives i els nois més agressives.

(c) Es van confirmar correlacions positives entre empatia i resolució de conflictes cooperativa, i negatives, amb resolució agressiva.

Quan les persones enfrontades en un conflicte arriben a mediació, la majoria de vegades, ho fan després d'un llarg període de discussions i lluites que les han portat a assentar-se en allò que Acland anomena “posicions”.

Imagen

Si traslladéssim aquest gràfic a un iceberg, a la punta –visible a tothom- ens trobaríem les Posicions, ja sota l'aigua se situen els Interessos, ia la capa més profunda les Necessitats.

Les Posicions, són el que diem –el què?-, mentre que els Interessos són el que desitgem –el per què?- i en darrer lloc, en el més profund, se situen les Necessitats, el que hem de tenir –el per què?

Vegem-ne un exemple. Una persona està pensant a comprar el model duna coneguda i cara marca de cotxes que acaba de sortir al mercat.

-Posicions: què vol aquesta persona? Podem dir que ho vol és comprar aquest darrer model de cotxe.

-Interessos: ¿per què vol aquest cotxe? Probablement a part de la qualitat del vehicle, vulgui presumir de cotxe, cridar l'atenció quan hi vagi, manifestar la seva posició social, etc.

-Necessitats: per què vol aquest cotxe? Deixant de banda la necessitat de tenir un vehicle o les millors prestacions d'aquest darrer model, des d'un punt de vista psicològic, podem pensar que les necessitats d'aquesta persona estan relacionades amb l'autoestima, la pertinença a un grup, etc.

Imagen

Els mediadors, som “exploradors” del conflicte i hem de fer lesforç per entendre les històries passades i les circumstàncies de les persones en conflicte, per ajudar-los a sortir de les seves Posicions i que aflorin, els Interessos i Necessitats de cadascuna de les parts.

Aquesta capacitat de reconèixer els sentiments de l'altra persona i d'entendre què li passa, suposaran la construcció de la confiança, la legitimació i l'apoderament dels protagonistes, condicions necessàries perquè es desenvolupi un bon procés de mediació.

Però no només els mediadors, han d'empatitzar amb les parts, també és fonamental per a la bona fi del procés de mediació, l'empatia entre les parts generant una sintonia verbal i no verbal que ajudi a comprendre millor l'altre.

I el primer pas per fer-ho, és fer una escolta activa en què es respectin les regles del procés de mediació perquè, cada part sense ser interrompuda, pugui expressar el que vol i necessita dir.

Una escolta activa requereix una expressió no verbal dels qui escolten, que expressi que s'està entenent el que ens està explicant, creant així un clima empàtic i de confiança.

Amb l'escolta activa i l'empatia, el mediador demostrarà una comprensió de la situació narrada i els sentiments expressats; el mediador no jutja. Així mateix, a les parts en conflicte els ajudarà a recuperar l'interès per les persones que tenen al davant, cosa que serà el principi per a una cerca de solucions al conflicte.

Segueix formant-te al món de la mediació gràcies a màsters com aquest. No et quedis sense la teva plaça.