Andalusia i la Mediació en Consum 

Aprovat el Decret 82/2022, de 17 de maig, que regula les oficines municipals d'informació al consumidor OMIC.  

La norma inclou la tramitació dels fulls de queixes i reclamacions per les OMIC (oficines municipals d'informació al consumidor) i delegacions territorials de Salut. Tal és així que la normativa deroga el decret aprovat fa tres anys en aquesta matèria, juntament amb això es fa menció expressa de les OMIC en lloc de l'expressió «Serveis Públics de Consum», s'elimina haver d'acudir directament a una Junta Arbitral de Consum (JAC) sense ser assessorat prèviament a una OMIC, cosa que, si bé agilitzava la tramitació de l'arbitratge, suposava antany que el consumidor acudís sense ser assessorat de manera adequada sobre el procediment darbitratge de consum. 

El arbitratge de consum com a mitjà alternatiu de resolució de conflictes, amb abast jurídic de “cosa jutjada” si arriba a bon port (emissió de laude arbitral), és una eina jurídica a l'abast els consumidors finals a nivell municipal, provincial, autonòmic i nacional que es fa servir amb poc coneixement o nul del mateix per part dels consumidors. 

D'altra banda, mitjançant el nou decret, se simplifica la tramitació dels fulls de queixes i reclamacions per les OMIC i les delegacions territorials de Salut i famílies, eliminant tràmits, informes i resolucions complexes o innecessàries per a l'esmentat procediment de mediació en consum, arbitratge i gestió de fulls de queixes i reclamacions. 

Com a nota peculiar, se suprimeix l'obligació de la comunicació al reclamant si en tres mesos no s'ha acabat la tramitació del procediment; les mencions a resolucions d'inadmissió substituint-se per l'arxiu d'actuacions; les expressions despectives i indeterminades en les causes d'inadmissió i les mencions als recursos administratius davant de les resolucions d'Inadmissió i arxiu, donant una nova empenta processal més àgil per al consumidor i per tant administrat.  

Amb tot això, s'introdueix la possibilitat de realitzar requeriments a les empreses i sestableix la conversió de linforme jurídic, preceptiu i no vinculant en un informe tècnic, opcional i no vinculant per als processos de mediació en consum. 

El Decret 82/2022, de 17 de maig, estableix la labor mediadora de les OMIC i les delegacions territorials de Salut i Famílies, donant peu a la possibilitat de mediar en el conflicte, encara que es refereixi a una matèria per a la qual hi hagi un organisme públic sectorial competent, (Exemple: SETSI, AESA, Portal client bancari reclamacions davant del Banc d'Espanya etc.) 

Es torna més senzill el formulari de fulls de queixes i reclamacions, donant possibilitat d'incorporar fulls annexos (tot i que això ja estava previst anteriorment a aquest decret); ampliant l'espai per a la descripció dels fets i suprimint l'obligació de signar el full de queixes i reclamacions per presentar-lo a una empresa. 

Important el canvi pel qual el Decret 82/2022, de 17 de maig, estableix l'obligació per a les empreses de disposar, tant de fulls de queixes i reclamacions en paper com en format electrònic, si bé es preveu un marge transitori flexible que permeti donar-se d'alta a la plataforma ja existent amb comoditat. Per això, entrarà en vigor properament el sistema de codis QR als cartells anunciadors de la disponibilitat de fulls de queixes i reclamacions, la qual cosa permetrà que cada empresa tingui un cartell personalitzat, que podrà ser descarregat gratuïtament de la web, i permetrà a les persones consumidores escanejar-lo per presentar una reclamació electrònica de manera senzilla i immediata

La nova normativa neix de la participació dels municipis d'Andalusia, les Oficines Municipals d'Informació dels quals al Consumidor han realitzat aportacions que han estat incorporades al text del decret. De la mateixa manera, s'ha donat audiència al Consell de les Persones Consumidores i Usuàries d'Andalusia, de conformitat amb el Decret 58/2006, de 14 de març, pel qual es regula el Consell dels Consumidors i Usuaris d'Andalusia.

¡¡Si t'has quedat amb ganes de més, segueix-nos a les nostres xarxes socials i no et perdis res del món de la Mediació!

1 comentari a “Andalucía y la Mediación en Consumo ”

Feu un comentari