La mediació en casos d'assetjament escolar: com es pot utilitzar per resoldre conflictes entre estudiants i per prevenir i abordar l'assetjament escolar.

A la societat actual on van en augment els conflictes escolars, les relacions interpersonals, la comunicació, la gestió emocional i la resolució de conflictes tenen un paper clau a l'hora de prevenir la violència i les diferents formes d'agressió.
És per això que en aquest cas es fan necessàries eines que dotin tota la comunitat educativa un clima positiu on es potenciï el desenvolupament d'unes relacions sanes, segures i sòlides entre tots els membres.

Que entenem per assetjament escolar

L'assetjament escolar fa referència al terme anglès “bullying” (“bull”, toro), terme acceptat per tots els països i que fa referència al poder que uns alumnes exerceixen sobre altres en etapes educatives concretes produint victimització psicològica (Martínez, 2006).

És una forma de maltractament intencional i perjudicial, una acció provocada en situació d'indefensió, submissió o inferioritat que un alumne dóna a un altre company que sol convertir-se en la víctima habitual i que pot persistir en el temps.

Alguns aspectes claus de l'assetjament escolar són:

• Abús de poder, del més fort al més feble.
  • Persecucions.
  • Intimidacions, físiques, verbals o psicològiques, amb la intenció de causar dany, por o dolor a la víctima.
  • Repetits incidents entre els mateixos nens, nenes o adolescents que es donen de forma constant i durant un temps perllongat.
  • Vexacions i abusos sexuals.
  • Maltractament físic, com a diferents tipus d'agressió o els atacs a la propietat.
  • Maltractament verbal, posar malnoms, insultar, fer comentaris racistes, etc.
  • Maltractament social, propagació de rumors humiliants que pretenen l'aïllament del grup i l'exclusió.
  • Maltractament indirecte, induint a agredir un tercer.
acoso escolar

Per on començar

Conèixer el origen del conflicte, els factors que han donat lloc al desequilibri de forces, el rol que exerceixen i la percepció que tenen tots els implicats, víctima, assetjador, testimonis, etc. i els tipus de conflictes existents i mecanismes amb què compten per resoldre'ls, seran el punt de partida per dissenyar de manera eficaç protocols dactuació i establir pautes que acostin a la comunitat educativa a la reflexió, potenciant el desenvolupament de l'esperit crític.

La mediació com a eina davant de l'assetjament escolar

La mediació és una de les claus per a la prevenció de l'assetjament escolar, atacant el conflicte en les seves fases inicials on els alumnes seran els agents i els beneficiats de la mediació.

Aquest mètode alternatiu de resolució de conflictes és eficaç ja que pot evitar la freqüència o la repetició de les agressions o de la violència, pal·liar la indefensió i fins i tot transformar la intencionalitat mitjançant l'empatia. Per això és vital que l'escola desenvolupi la autonomia i el cultiu de la raó dialògica, com apunta M. Martínez (1993).

Cobra especial rellevància per tant treballar des de la mediació a la resolució no violenta, buscant solucions pacífiques en un ambient en què es propiciï la escolta activa, es permeti la creació d'una identitat als alumnes dins un grup, així com prendre consciència del dany causat a altres i enfocar-se en acords.

Fierro i Carbajal (2019) apunten que la convivència afavoreix la reducció dels nivells de conflicte de manera constructiva, afavorint els aprenentatges. Des d'aquest plantejament la mediació educativa serà la estratègia idònia en el procés de resolució de conflictes.

És necessari educar en i per al conflicte, essencial afrontar-ho i intentar resoldre'l amb la comunicació entre les parts en el moment de produir-se, perquè no vagi en augment i no afecti altres membres de la comunitat educativa.

Per tot això és fonamental potenciar relacions dinàmiques basades en la cooperació, comprensió i valoració per resoldre conflictes escolars, estimular la creativitat, facilitar el treball en equip i potenciar l‟assumpció de responsabilitats. Hem de ser models a seguir i consolidar una cultura de mediació a llarg termini per garantir en l'àmbit educatiu unes relacions sanes, segures i sòlides.

acoso escolar

Amb la mediació com a aliada, fes-te un lloc en un sector en auge que li donarà un tomb a la teva carrera professional. Matricula't a l'escola número 1 del sector segons Financial Magazine.