La identitat grupal es configura com un procés que va unit al d'identitat personal, cosa que comencem a sentir com a fonamental a partir de l'adolescència. És evident que aquest fenomen no es donarà de la mateixa manera a cada grup oa cada menor adolescent, ja que depèn tant de la família de referència, com a filtradora del mateix, com de la cultura de la qual formem part (el grup de parell en aquest període i els Mass media també generen una gran influència en la configuració).
El 2008 es va estrenar la pel·lícula “L'Onada”. Aquesta ens immiscueix en aquest procés de manera dinàmica i analítica, ja que ens fa conèixer la història d'un grup d'adolescents que han de representar, durant una setmana de projectes, una situació d'autocràcia, amb el clar objectiu estudiar aquest sistema sociopolític . A partir d'aquí, es desencadenen una sèrie d'esdeveniments que estan totalment vinculats al procés d'identificació grupal de què parlem. Es tracta d'una eina filmogràfica ens dóna una oportunitat, com a mediadors, d'analitzar, juntament amb els menors amb què intervenim, els factors cognitius, emocionals i actitudinals que presenten al seu dia a dia.
Cultura i identitat
Les creences i conductes compartides per aquells que pertanyen a una mateixa cultura compleixen una funció de possibilitar lògica i cohesió per tal de configurar un valor en si mateix que de sentit a un grup determinat. De manera que l'individu es proveeix d'una certa seguretat.
Resulta evident que en necessitem una identificació amb el grup de referència al que pertanyem, però igualment cal una diferenciació respecte d'ells, el que ens ajudarà a construir el nostre propi pensament pel que fa al món en què ens desenvolupem i ens possibilitarà prendre decisions al voltant de qui som i qui volem arribar a ser. D'aquesta manera, podem inferir que “la identificació ens garanteix la seguretat de saber qui som i la diferenciació ens evita confondre'ns amb els altres” (Iñigue, 2001, p. 209). És a l'etapa de l'adolescència on hem d'anar definint la nostra personalitat respecte a l'altre ia nosaltres mateixos.
Podem inferir, arran del que s'ha comentat, que qualsevol persona ha de definir la seva identitat personal d'acord amb uns determinats codis culturals que es fan palesos a través d'un procés més ampli de socialització, no ens hi podem negar, ni viure-ne al marge. , ja que perdríem la nostra referència identitària i això comportaria innombrables problemes a nivell psicològic i afectiu. Per dir-ho altrament, no podem donar l'esquena als que ens envolten perquè sense ells no podríem desenvolupar-nos íntegrament d'una manera sana.
Aquesta identitat social és una part fonamental de l‟autoconcepte (l‟altra és la identitat personal) que deriva de la pertinença a un grup. S'associa amb els comportaments grupals i intergrupals que inclouen aspectes com (Fernández Ríos, 2010):
1. Etnocentrisme
2. Favoritisme cap al propi grup
3. Diferenciació intergrupal
4. Conformitat amb les normes del propi grup
5. Solidaritat i cohesió dins del grup
6. Percepció del jo, dels companys del grup i de les persones de fora del grup dacord amb els estereotips grupals rellevants
La metàfora de “l'onada” i el procés mediador
El professor Rainer Wenger intenta il·lustrar els seus alumnes de manera pràctica sobre la autocràcia durant la setmana de projectes que es proposa anualment al centre de Secundària on s'enquadra el context de la trama. De mica en mica el professor els va introduint en un experiment vivencial per demostrar com n'és de fàcil manipular les masses, recordant els codis identitaris del Tercer Reich, i encara que els alumnes al principi estan reticents a participar, es van mostrant cada vegada més identificats amb el projecte i els uns amb els altres. Comprovar que les seves idees es modifiquen per una idea unitària que deixa fora altres grups i que els identifica com un moviment.
particular amb una idiosincràsia identitària molt definida i excloent.
A través d'aquesta pel·lícula podem analitzar diversos aspectes dignes de ressaltar:
- La identificació com a grup no atén patrons netament d'atzar, ni tampoc totalment controlables o programables, sinó que es tracta que en un determinat moment històric conflueixin una sèrie de persones amb alguna cosa en comú que puguin anar desenvolupant i redefinint com a grup. Tot i que les accions que es duen a terme a través d'aquesta identificació sovint són negatives per al comú de la societat. Alguna cosa sobre el que hem de reflexionar des de la nostra pràctica mediadora.
- Un líder que posseeix un conjunt d'idees molt refermades i és convincent pot influir de manera decisiva en els pensaments i les accions d'aquells que el segueixen, això possibilitarà un fiançament a nivell personal i un major autoconcepte. Queda palès a la pel·lícula amb les actituds que presenten Marco i sobretot Tim.
- Aquells menors que presenten un pensament més independent i menys “coartat”, en la pel·lícula aquest rol ho exerceixen Mona i Karo, representaran un constant focus de crítiques per part del grup identitari conformat. En molts casos el grup intentarà, a través de diferents estratègies, “abduir” a aquests per convertir-se en una “pinya”, on ningú no pot ni ha de qüestionar-ne els valors intrínsecs. Exemple clarivident d'això, ho podem visualitzar dia a dia en el comportament dels grups a les xarxes socials i en la viralització de les notícies “fake”.
- La “onada” va generar en els individus a nivell particular i grupal un sentiment digualtat i de pertinença.
Els menors amb qui treballem en mediació mostren les seves preferències per unir-se a un grup de parells o un altre depenent de múltiples factors: moment emocional, afinitat, inquietuds comunes, amistat des de la infància, etc., però cadascun pot canviar de grup en diferents moments d'aquest període evolutiu atenent a altres factors com pot ser el fet de tenir problemes a nivell familiar i que això desencadeni en un estat emocional que els possibiliti sentir-se més “a gust” amb “parells desviats” que amb aquells altres que porten una vida “normalitzada”. Es tractaria de l'anomenat “efecte mirall”. Tot allò analitzat ens pot resultar summament interessant a la nostra labor diària com a mediadors i concebre aquest procés com un conjunt d'interaccions sistèmiques que expliquen les actituds d'aquests menors en els diferents àmbits on es desenvolupen.
Segueix formant-te al món de la mediació gràcies a màsters com aquest. No et quedis sense la teva plaça.