La Humanització Sanitària

En els temps en què ens trobem, amb l'evolució que experimenta el sistema sanitari, crec que també és molt important parlar i desenvolupar la humanització dins aquest àmbit.

Què és la Humanització Sanitària?

El concepte d'humanització fa referència al abordatge integral de la persona, a la seva extensió holística, on interactuen les dimensions biològica, psicològica, social i espiritual. Per tant, humanitzar l'assistència vol dir fer-la digna de l'ésser humà i coherent amb els valors de cada persona; i els professionals hi tenim molt a veure en aquesta experiència.

Asistencia Humanizada

La humanització ha estat un valor transversal, incorporat a diferents estratègies, programes, polítiques, plans, protocols… La importància dels drets dels pacients com a eix bàsic de l'atenció sanitària es posa de manifest per part d'organitzacions internacionals i en diferents regulacions i normes jurídiques a nivell nacional i regional .

És un fet innegable que als nostres centres sanitaris tenim importants reptes per endavant: ens queda molt per avançar per escurçar el distanciament entre l'humanisme i la ciència. El model tradicional ha prioritzat la tècnica i l'evidència científica sobre l'aspecte humà, però l'experiència ens diu que “no hi pot haver una assistència digna si no és una assistència humanitzada”.

La importància duna assistència sanitària humanitzada

La pandèmia de la COVID-19 ha estat, i és sens dubte, un desafiament per a tothom. Pacients i professionals estem vivint una triple i trista realitat: per una banda, pacients patint sols; d'altra banda, la seva família, patint també, sentint-se impotents, lluny d'ells, sense poder acompanyar-los; i, en tercer lloc, els professionals sanitaris, lluitant amb la incertesa de poder curar-los i cuidar-los. Tot aquest escenari ha provocat la posada en marxa d'accions humanitzades amb caràcter urgent que han vingut per quedar-s'hi.

Ressaltar que són aspectes fonamentals per afavorir una atenció humanitzada, l'accessibilitat, l'afavorir l'accés al sistema sanitari, evitar temps d'espera innecessaris en la mesura que sigui possible, facilitar i unificar cites, oferir una atenció de qualitat centrada en el respecte i l'escolta activa, parar atenció preferent a la vulnerabilitat, oferir una qualitat cientificotècnica adequada, col·laboració conjunta, sensibilització, compromís professional, no discriminació i igualtat d'oportunitats, entre d'altres.

Humanización Sanitaria

I com a exemple d'assistència sanitària humanitzada ens trobem els serveis de mediació sanitària, l'objectiu del qual és crear un sistema efectiu i beneficiós per a la resolució de conflictes, tant per a les relacions entre el personal sanitari, com pel que fa a les relacions entre usuaris del sistema i els mateixos professionals, on es facilita l'empatia, la comunicació verbal i no verbal, amb mesures dirigides a promoure el respecte a la dignitat, singularitat, individualitat i humanitat.

A la formació de especialitat sanitària impartida des de l'Escola Internacional de Mediació podem continuar treballant, consolidant i aprofundint en conceptes com el que us acabo d'exposar, fonamentals per al desenvolupament d'una professió de qualitat i humanitzada.