Coneixent la Mediació Sanitària

Realitzat per: Dña. Judith Simón

Professora del Màster en Mediació i Gestió de Conflictes Multidisciplinaris

En aquests temps de crisi sanitària, conèixer i saber què és o en què consisteix la Mediació Sanitària és fonamental perquè tots puguem comptar amb les eines que tenim disponibles.

La mediació sanitària és un mètode per a la resolució de conflictes entre els professionals que formen part del sistema sanitari, entre els usuaris i els professionals que els atenen o entre usuaris i la pròpia institució.

La mediació davant de situacions de responsabilitat sanitària proporcionarà una alternativa a la via judicial per resoldre el conflicte latent.

Com a avantatges de la mediació sanitària, podem assenyalar:

•

– Disminueix els costos que es poden originar en un litigi judicialitzat.

•
  • Hi ha més rapidesa en la resolució dels conflictes.
  •
  • Major satisfacció en la resolució del conflicte.
  •
  • – Es fomenta la comunicació i es facilita a l'usuari i al personal del centre sanitari la capacitat per escoltar-se, entendre's i empatitzar.
  • – Major Humanització.

L'assistència sanitària és una activitat professional amb altes demandes emocionals i psicològiques, on la protecció davant de riscos psicosocials influeix positivament en l'ambient de treball, repercutint en la millora, les relacions amb els usuaris i pacients, i amb la qualitat dels serveis que es presten.

Per tant, cal desenvolupar actuacions per prevenir-les i alhora disposar d'eines per resoldre aquells conflictes que es plantegin, de manera que el problema s'atengui en una fase primerenca, en un moment en què la mediació encara sigui factible i la situació pugui revertir-se i abordar situacions com a possibles controvèrsies que es produeixen entre el personal sanitari i el pacient, entre els mateixos professionals o entre aquests i l'Administració Sanitària i empreses en què presten els seus serveis.

La mediació té com a objectiu assolir una resolució dels conflictes de manera positiva, imparcial i neutral, creant un espai segur on les parts es comuniquen en igualtat d'oportunitats i total confidencialitat.

La clau fonamental de la mediació és la seva voluntarietat. La comunicació s'estableix de manera personal i propera als participants afavorint el confort i seguretat dels mateixos.

Quan parlem de mediació sanitària, de la mateixa manera que en qualsevol altre tipus de mediació, no podem deixar de ressaltar la importància de la humanització de totes les nostres relacions, a l'hora de resoldre conflictes sanitaris. En aquests sistemes, més enllà de la judicialització, el que es busca és la mutu entesa. Moltes vegades després d'una explicació deguda, comprendre i empatitzar, oferir una disculpa i assumir una situació, ja per si mateix suposa una victòria.

La mediació sanitària contribueix a la millora de la qualitat de vida i de treball de tots aquells individus integrants del sistema sanitari, atenent entre d'altres, les necessitats psicoemocionals no cobertes mitjançant altres vies de resolució de conflictes.

Si vols treballar en mediació des de l'àmbit sanitari, tant el Màster en Mediació i Gestió de Conflictes Multidisciplinaris com la Especialitat en Mediació Sanitària que ofereix l'Escola Internacional de Mediació amb les formacions ideals que t'ajudaran a exercir com a mediador/a permetent accedir als principals registres.

Màster en Mediació i Gestió de Conflictes
Amplia la teva formació i millora les teves oportunitats laborals

Més informació ara