La mediació familiar ajuda a resoldre conflictes de parella

Tot i que a Espanya la mediació familiar encara no és l'opció més utilitzada pels ciutadans, les dades revelen que el 80% de les persones que acudeixen voluntàriament a un procés de mediació aconsegueixen finalment un acord (enfront del 20% restant que acaba resolent el conflicte per la via judicial ordinària).

Encara hi ha un “desconeixement generalitzat” sobre la mediació, segons les paraules de Julia Pérez, directora de la Unió d'Associacions Familiars (Unaf). La majoria de persones que acudeixen a mediació ho fan pel boca-orella, en conèixer altres parelles que l'han utilitzat i els ha funcionat.

Els casos de mediació familiar relatius a la parella poden ser per situacions de separació, divorci o custòdia de fills, entre d'altres. Són les mateixes parts les que accepten la intervenció d'una tercera persona imparcial, el mediador, amb l'objectiu d'assolir acords satisfactoris per a tots dos que els permetin reorganitzar la relació. Un procés de mediació té aproximadament una durada entre cinc i dotze sessions, de 1 hora cadascuna.

Si les parts acudeixen de forma voluntària a la mediació, l'èxit serà molt més gran ja que hi ha interès mutu per solucionar el problema. Tot i això, en els casos derivats per jutges, les parts es troben més encotillada en la seva pròpia postura i és més complicat arribar a un acord.

La validesa de l'acord de mediació es pot materialitzar davant de notari, la qual cosa significa que, en cas d'incompliment, hi ha l'opció d'acudir als jutjats per exigir el compliment de la resolució (considerada com una sentència judicial).

De les parelles que se sotmeten a un procés de mediació familiar, el perfil majoritari que hi ha és el de pares d'entre 40 i 49 anys, amb una mitjana de 10 anys de convivència i amb dos fills, segons afirmen des de la Unaf.

Els beneficis de la mediació familiar

Els efectes positius de la mediació en l'àmbit familiar i els conflictes de parella són contundents: és un procés molt més ràpid i econòmic que interposar una demanda i acudir als tribunals. A més, en la mediació té més protagonisme el factor psicològic i emocional de les parts implicades, els quals han de practicar l'empatia i l'escolta activa per intentar assolir una solució que satisfaci tots dos (i els fills i la resta de la família).

Perquè la mediació segueixi creixent i funcionant, cal promoure-la des de totes les esferes i àmbits, per informar tots els ciutadans i que ells mateixos, des del propi coneixement sobre les diferents alternatives existents, puguin escollir i demanar el servei de mediació per als conflictes de parella.

És possible sotmetre's a un procediment de mediació de les formes següents: acudir als serveis socials dels ajuntaments de tot Espanya, mitjançant els centres de suport a la família de cada comunitat autònoma o bé per derivació d'un jutge.