La mediació en el context de leducació per a la pau.

Com la mediació pot ser part d'un enfocament més ampli per a l'educació per a la pau a les escoles ia la societat en general.

La mediació sol resumir-se com a gestió/resolució de conflictes o bé com a establiment d'acords consensuats. En el context educatiu no cal resumir el concepte sinó tot al contrari, ampliar la idea que es té de la mediació. La mediació educativa no consisteix només a resoldre conflictes puntuals entre iguals i tampoc no es basa en l'aprenentatge d'eines útils per gestionar conflictes. Als centres educatius es realitza un abordatge integral ia llarg termini que inclou moltes altres actuacions que involucren tota la comunitat educativa.

Per aconseguir un abordatge complet cal implicar l'alumnat, l'equip docent, les mares i els pares. D'aquesta manera les persones que envolten els nois i noies en els diferents contextos on passen la major part del dia (centre educatiu i llar), inculcaran als i les menors el mateix sistema de funcionament davant del conflicte, l'assumpció de responsabilitats, la comunicació eficaç, lús deines útils, etc.

De ben poc serviria ensenyar l'alumnat a negociar si el propi equip docent no propicia trobades pacífiques i dialogades, de la mateixa manera, fora del centre educatiu, a les llars no s'aplicaria la mediació si els progenitors imposen solucions sense valorar totes les possibilitats o fins i tot obviant les necessitats i opinions dels seus fills i filles. Per aquest motiu, la intervenció en centres educatius inclou tota la comunitat per crear així una linealitat i coherència en les intervencions, que aporten seguretat a l'alumnat a l'hora d'actuar.

mediacion por la paz

L'enfocament aplicat als centres educatius sembra la llavor per crear una cultura de pau, promovent un aprenentatge experiencial en què l'alumnat conegui i reconegui com sorgeix i evoluciona el conflicte. Un cop endinsats a la conflictologia, se'ls ensenya a prevenir conflictes que són evitables a través de la comunicació eficaç.

No només es treballa la mediació des del seu àmbit preventiu, sinó que també s'ha de treballar la part interventiva. Els conflictes són inevitables i sorgiran, la idea és que ja que han après a identificar-los, aquells que no puguin prevenir, els hauran de gestionar de forma correcta.

La responsabilitat que s'atorga a l'alumnat mediador es basa a propiciar una millora en la convivència, no només a l'aula sinó a tot el centre educatiu. La visió que té la resta de lalumnat sobre lalumnat mediador consisteix en gran mesura a valorar com una persona aliena al conflicte, però igual en edat i condicions a les persones implicades, és capaç de fer un paper tan important que facilita la comunicació, l'aclariment de les situacions de conflicte, la generació d'opcions de solució i l'abast d'acords viables i de llarga durada.

Quan la resta de l'alumnat descobreix la figura de l'alumnat mediador/a, aspira a tenir aquestes capacitats ia assumir-ne les funcions, ja que aquestes persones passen a ser col·locades en una situació d'admiració per a la resta d'iguals, també són persones especialment considerades pel personal del centre educatiu i per la ciutadania perquè són propiciadores de convivència pacífica.

mediacion por la paz

La dotació d'eines mediadores en menors promou que allò que aprenen al centre educatiu ho apliquin posteriorment a altres contextos (llar, espais de lleure, espais públics, etc.).

Els ensenyaments que es realitza amb l'alumnat als centres educatius, creen cultura de pau perquè redunda en tota la comunitat educativa i des d'aquí es genera una influència a la societat en general que promou que l'actitud mediadora s'encomani creant un camí cap a un canvi de paradigma social.

L'objectiu final és aconseguir que les futures generacions siguin mediadores a l'hora d'afrontar conflictes entre iguals. Reduir les situacions de desigualtat, el bullying, ciberbullying, entre d'altres.

El coneixement en mediació familiar obre les portes cap a un futur ple de comprensió, harmonia i solucions. ¡Estudia amb passió i converteix-te en l'agent de canvi que les famílies necessiten! Reserva la teva plaça a la Escola Internacional de Mediació.