La Mediació sanitària i els seus principis

La mediació, en les circumstàncies que vivim actualment, de crisi sanitària, es revela com una bona eina per gestionar conflictes a l'àmbit de la salut

La Mediació en salut, és un sistema alternatiu de resolució de conflictes en què un tercer imparcial i sense poder de decisió, anomenat mediador, ajuda les parts a buscar per si mateixes una solució al conflicte mitjançant acords que siguin satisfactoris per als interessos i necessitats de les parts.

És un sistema efectiu i beneficiós per a la resolució de conflictes tant per a les relacions del personal sanitari com les relacions entre usuaris del sistema i els mateixos professionals.

Cal desenvolupar actuacions per a la seva prevenció i alhora disposar d'eines per a resoldre aquells conflictes que es plantegin, de manera que el problema s'atengui en una fase primerenca, en un moment en què la mediació encara sigui factible i la situació es pugui revertir i abordar situacions com a possibles controvèrsies que es produeixen entre el personal sanitari i el pacient, entre els mateixos professionals o entre aquests i lAdministració Sanitària i empreses en què presten els seus serveis.

Les demandes per mala praxi que es generen al nostre país augmenten, podem dir que de manera considerable, per la qual cosa hauríem de considerar la possibilitat de resoldre-les evitant la judicialització.

Principis de la Mediació sanitària

La mediació sanitària ha de vetllar perquè es respectin els principis següents:

  • La voluntarietat, ens referim a la llibertat que tenen les parts per començar i retirar-se en qualsevol moment de la mediació o arribar a l'acord en qualsevol moment del procés.
  • La igualtat, el mediador ha dassegurar que les parts es troben en igualtat de condicions per poder adoptar acords.
  • Principi de celeritat, mentre que un procés judicial es pot allargar en el temps, la mediació compta amb aquest avantatge.
  • Confidencialitat, garantir la importància de la privadesa i protegir la informació del procés.
  • Imparcialitat, el mediador en tot moment és una persona imparcial i neutra, tindrà com a funció primordial facilitar la comunicació a través dun clima agradable i fomentar lescolta entre les parts, utilitzant les seves habilitats socials.
  • Probitat, la conducta del mediador ha de ser honesta i lleial.

Per dur a terme una mediació en matèria sanitària, és fonamental que el mediador/a en tingui una formació específica a l'àmbit sanitari, d'aquesta manera us permet conèixer el context on es va originar el conflicte i que les solucions que proposin les parts tinguin una efectiva execució.

1 comentari a “La Mediación sanitaria y sus principios”

Feu un comentari