Violència de gènere entre adolescents.

La Violència contra les Dones és present a tots els països, traspassant les fronteres de l'edat, la formació, el nivell econòmic, la religió o la raça. Segons Nacions Unides, es tracta d'un problema de proporcions pandèmiques, ja que segons dades estudio sobre violència de gènere realitzat per INJUVE, s'estima que almenys una de cada tres dones del món ha estat copejada, forçada a tenir relacions sexuals, o ha patit abusos d'alguna altra manera per un company sentimental en el transcurs de la vida.

Persona Que Sufre Acoso Escolar

És freqüent la violència de gènere a les parelles joves?

Pel que fa als joves no es mantenen aliens a aquest fenomen, i la violència de control és una de les formes més prevalents de violència de gènere en aquesta franja d'edat. Segons el Baròmetre de 2021 del Centre Reina Sofia, un 18,1% de nois adolescents reconeix que és normal mirar el mòbil de la parella, davant del 12,7%. I tres de cada deu nois consideren que una parella necessàriament limita la teva llibertat i normalitzen la presència de gelosia com a prova d'amor (28% entre ells, 15% entre elles). Segons aquest mateix estudis, un de cada cinc nois joves (entre 15 i 29 anys) creu que la violència de gènere és un invent ideològic i un de cada quatre creu que el feminisme busca perjudicar-lo.

Quins passos hem fet com a societat per lluitar contra la Violència de Gènere?

Un dels aspectes clau per aconseguir lluitar eficaçment contra la VG és augmentar el grau d'implicació de la societat, el seu nivell de coneixement, sensibilitat i conscienciació al voltant del problema que implica la VG. Les actuacions empreses a Espanya en aquesta línia són diverses. Per aconseguir aquests objectius, el primer gran pas va ser l'aprovació el 2004 de la Llei de Mesures de Protecció Integral contra la Violència de Gènere (Llei Integral). Així mateix, l'any 2008 i en compliment del que preveu la Llei integral s'elabora i es crea el Pla Nacional de Sensibilització i Prevenció de la Violència de Gènere.

Hombre Africano Haciendo Charla Mano Plantean

Què podem fer els professionals per lluitar contra la violència de gènere entre adolescents?

Com a professionals que intervenen amb menors, hem de conèixer, detectar i tenir les competències necessàries per intervenir sobre casos de violència de gènere. Tot seguit citem alguns dels senyals que ens poden fer saltar l'alarma sobre una situació de violència de gènere en una noia adolescent:

• S'allunya dels seus antigues amistats. Deixa de veure els seus amics de sempre i comença a sortir amb una altra gent.
  • Conversa poc dels problemes emocionals.
  • Dubte dels seus propis sentiments i del seu judici. Creu valer poc o res. Se sent malament respecte a si mateixa, s'infravalora.
  • Se sent agraïda (de forma poc natural) quan el seu xicot és respectuós. Encara que no hi estigui d'acord, n'accepta les decisions. Perd la voluntat.
  • Ignora les pròpies necessitats a favor de les de l'altre. Fins i tot sacrifica la seva pròpia independència pel desig de rebre amor.
  • No sap si voleu finalitzar la relació o continuar amb ella.
  • Baixa el rendiment escolar o laboral. Li costa treballar concentrar-se en les seves activitats (abans no passava). Es mostra molt distreta.
  • Té problemes de salut. S'altera la gana (menja més o està inapetent). El seu ritme de son es modifica (dorm molt poc o massa).
  • Té por que la seva parella s'enfadi. Està contínuament en contacte amb ell a través de mòbil o xarxes socials, cosa que li impedeix concentrar-se en el que estigui fent en aquell moment ja sigui tasques escolars, veure una pel·lícula, fer alguna tasca domèstica o mantenir una conversa.
  • No accepta comentaris o opinions sobre la seva parella o el seu “nou estil de vida”. Es mostra irascible amb els mestres, companys de classe o amigues i amics.
  • Es mostra irascible amb la família. Reacciona de males formes per coses sense importància. Planteja problemes per anar de vacances o passar els caps de setmana fora si ell no l'acompanya.

Vols continuar formant-te en material de menors? Fes-ho de la mà de l'Escola Internacional de Mediació.