Procés judicial
Al llarg dels darrers mesos, us he anat explicant l'evolució del Projecte de llei d'eficiència processal que té com a finalitat agilitzar l'activitat de justícia en termes estructurals, facilitar la cohesió social i contribuir a la sostenibilitat del sistema.
L'aprovació d'aquest Projecte tindrà una vital importància en la nostra professió com a mediadors, ja que si se segueix la línia que fins ara s'hi planteja, implicarà l'ús previ d'algun dels mitjans adequats de solució de controvèrsies en via no jurisdiccional, com la mediació, com a requisit de procedibilitat, amb caràcter general a l'ordre jurisdiccional civil, previ a la via judicial.
Després de les diferents crítiques realitzades pels diferents partits polítics, fa uns mesos va superar el primer examen al Congrés, rebutjant-se l'esmena de totalitat presentada per Vox i, en un avenç més cap a la seva aprovació, el passat 3 de febrer, es van publicar al Butlletí Oficial de les Corts Generals, les esmenes i l'índex d'esmenes a l'articulat del Projecte de llei de mesures d'eficiència processal del servei públic de justícia.
Com us deia, l'aspecte més rellevant per als mediadors, ja que suposarà un elevadíssim increment en el nombre de mediacions que es facin al nostre país, és que a la Llei s'estableix com a requisit de procedibilitat en l'àmbit jurisdiccional civil haver acudit prèviament a algun dels MASC (mitjans adequats de solució de controvèrsies), com la mediació. És a dir, abans d'iniciar la via judicial, cal acreditar que prèviament es va intentar l'acord extrajudicial.
L'aprovació d'aquesta llei suposarà un impuls definitiu a la mediació en establir l'intent d'acord previ previ previ, com un pas obligatori abans d'acudir als tribunals.
La Llei, ens parla no només de la mediació, sinó dels “mitjans adequats de solució de controvèrsies en via no jurisdiccional amb regulació especial”. Als efectes d'aquesta llei, s'entén per mitjà adequat de solució de controvèrsies qualsevol tipus de activitat negociadora, tipificada en aquesta o altres lleis, a què les parts d'un conflicte acudeixen de bona fe amb l'objecte de trobar-hi una solució extrajudicial, ja sigui per si mateixes o amb la intervenció d'un tercer neutral.
Segons la mateixa Llei, s'entenen per tals els mitjans següents:
- Activitat negociadora directa entre les parts assistides pels seus advocats respectius quan la seva intervenció sigui preceptiva.
- Conciliació privada, el conciliador ha de ser un professional -o societat professional- inscrit com a exercent als col·legis professionals de l'advocacia, de la procura, els graduats socials, el notariat o els registradors, oa qualsevol altre col·legi reconegut legalment, o bé un mediador inscrit . En cas que hi hagi acord total o parcial de les parts en el desenvolupament del procés de conciliació, s'ha de requerir els advocats de les parts, si hi són personats, perquè supervisin l'acord.
- Oferta vinculant confidencial. Qualsevol persona que, amb ànim de donar solució a una controvèrsia, formuli una oferta vinculant a l'altra part, queda obligada a complir l'obligació que assumeix, un cop la part a què va dirigida l'accepta. Aquesta acceptació té caràcter irrevocable. L'oferta tindrà una validesa d'1 mes, transcorregut el qual, si no s'accepta, decaurà, i la part proposant podrà interposar la demanda.
- Opinió d´expert independent. Les parts, a fi de resoldre una controvèrsia, poden designar de mutu acord un expert independent perquè emeti una opinió no vinculant respecte a la matèria objecte de conflicte. Emès el dictamen o l'opinió no vinculant de l'expert, les parts han de disposar d'un termini de deu dies hàbils des de la comunicació per fer recomanacions, observacions o propostes de millora a fi d'acceptar l'opinió escrita proposada per l'expert.
- Les parts podran acudir a la mediació regulada a la Llei 5/2012, de 6 de juliol, de mediació en assumptes civils i mercantils. Al costat d'aquests nous mecanismes, esmentats més amunt, es potencia la mediació com a mitjà adequat de solució de controvèrsies en què dues o més parts intenten voluntàriament, a través d'un procediment estructurat, assolir per si mateixes un acord amb la intervenció de la persona mediadora .
En definitiva, totes aquestes reformes de què parlarem molt en un futur cada cop més proper, posen de manifest el compromís de les institucions públiques, a realitzar les accions que siguin necessàries per impulsar la cultura de la mediació seguint així el camí marcat pel Consell d'Europa i expandir l'ús d'aquest instrument a l'àmbit civil i mercantil per continuar avançant per aconseguir una societat on l'ús de la mediació com a via per a la resolució extrajudicial de conflictes a l'àmbit civil i mercantil tingui la màxima garantia i seguretat jurídiques i el seu implementació sigui el reflex de l'Estat de dret i dels principis democràtics de la nostra societat i del nostre ordenament.
Vols iniciar-te al món de la mediació? Fes-ho de la mà dels millors professionals ia l'escola líder del sector.
Moltes gràcies Emilia per facilitar-nos la informació i amb això l'esperança que aquest avantprojecte tiri endavant ja que estic segura que amb el procés de mediació s'evitaran que molts procediments es judicialitzin.
Efectivament, aquest Projecte de la llei d'Eficiència Processal suposarà un gran impuls per a la Mediació. I serà una llei importantíssima als efectes del dret de família; doncs, el dret de família necessita, des de fa molt de temps, que la llei estableixi un mecanisme per intentar que les parts en conflicte arribin a judici i es vegin immersos en una guerra interpersonal, en què es troben barrejats els fills, menors i grans edat. Aquests, quan els pares es veuen embolicats en aquest embull de conflicte judicial, es veuen advocats a passar per situacions molt difícils i desagradables. Entre elles, podríem citar les visites als Centres de Punt de Trobada, que resulta molt trista, per a ells, veure els seus pares. Esdeveniment, que no passaria si els pares haguessin tingut un mecanisme, com és el de la mediació, per haver pogut arribar a algun tipus d'acord i no sotmetre aquests menors a situacions tan complicades.
També, és molt desagradable per als menors, haver d'assistir a l'Exploració dels jutges, quan està en conflicte la seva custòdia, encara que el jutge/a pugui ser molt amable i fer aquesta feina amb tota cura i afecte.
En fi!, considero que aquesta futura llei, serà molt necessària i aconseguirà, en un futur, que a tots els Jutjats hi hagi Serveis de Mediació. i, sobretot, que sigui obligatori per a les parts arribar a un acord abans d'accedir a la via judicial.