La Mediació Sanitària és un sistema efectiu i beneficiós per a la resolució de conflictes tant per a les relacions del personal sanitari com les relacions entre usuaris del sistema i els mateixos professionals.
L'objectiu és aconseguir un millor ambient a la sanitat i cuidar entre tots del sistema que ens cuida, difonent la mediació com una gran eina de resolució pacífica de conflictes.
Humanitzar l'atenció sanitària vol dir apostar per una sanitat més amable i centrada en les persones. Humanitzar també significa personalitzar l'assistència escoltant allò que necessiten pacients i familiars i humanitzar també és entendre que els professionals poden tenir errors i també són vulnerables. En aquest marc de la humanització s'enquadra la mediació sanitària, aportant beneficis a les persones en permetre'ls gestionar de manera més adaptativa les seves emocions, escollint el diàleg i la comunicació en lloc de l'enfrontament.
La voluntarietat, la imparcialitat, la neutralitat, la confidencialitat i la professionalitat del mediador, juntament amb la bona fe, la flexibilitat del procés es poden considerar com els eixos al voltant dels quals es configura i s'ha de desenvolupar la mediació.
També és una eina transformadora tant per a professionals com a pacients, per a la gestió de conflictes a la societat en general i en relació a l'administració sanitària i pacients en particular.
Constitueix un avenç en les relacions darrere d'una societat més humanitzada.
És freqüent trobar-nos amb situacions necessitades datenció, en concret amb les relacions entre professionals, pacients i usuaris, d'acord amb la Llei 41/2002, de 14 de novembre, bàsica reguladora de l'autonomia del pacient i de drets i obligacions en matèria d'informació i documentació clínica.
La relació metge-pacient afavoreix les expectatives sobre la utilització de la mediació, cosa que pot tornar als professionals la capacitat d'oferir salut des de la seva intervenció professional. Admetre els errors o demanar disculpes, són conductes que milloren la relació medicopacient, la confiança amb el professional i que ajuden a prevenir errors alhora que es disminueix el cost emocional, legal i les reclamacions.
Els models de relació metge-pacient són:
Paternalista: On la funció del metge és promoure la salut del pacient tal com el metge entén independentment de les preferències del pacient.
Informatiu: La funció del metge és donar informació rellevant i fer la intervenció triada pel pacient.
Interpretatiu: La funció del metge és donar informació rellevant i ajudar el pacient a aclarir-ne els valors ia decidir la intervenció més coherent amb ells. Respectar la decisió.
Deliberatiu: Es podria dir que és una evolució d'interpretatiu, ja que el paper del metge no és només informar, aclarir valors i aconsellar. El metge també ha d'assenyalar al pacient els valors que al seu parer tenen prioritat en el context sanitari. El metge no pot imposar el seu punt de vista, però si ha d'instar el pacient a la deliberació conjunta dels valors relacionats amb la salut. Respectar la decisió.
És important destacar els principis de la mediació sanitària
La mediació ha de vetllar perquè es respectin els principis digualtat, celeritat, voluntarietat, confidencialitat, imparcialitat i probitat.
• El concepte de igualtat es refereix que el mediador es cerciorarà que els participants es trobin en igualtat de condicions per adoptar acords.
• Al principi de celeritat el mediador ha d'impulsar el procediment de manera que aconsegueixi la seva solució ràpida i deguda.
• El principi de voluntarietat fa que les parts tenen la llibertat de retirar-se de la mediació o d'arribar a acord en qualsevol moment del procés. En tots dos casos s'ha de fer constar en una acta que ha de ser signada per les parts i el mediador.
• El procediment és confidencial, ni les parts ni el mediador podran revelar el que ha passat a les audiències.
• El principi de imparcialitat el mediador no pren partit per cap de les persones involucrades; el seu paper serà sempre fomentar la comunicació entre les parts i crear un ambient que afavoreixi arribar a acords.
• I finalment, el principi de probitat on el mediador ha de tenir una conducta irreprotxable amb un exercici honest i lleial.
Amb aquestes premisses el paper del mediador sanitari és el de facilitar que les dues parts trobin, per elles mateixes, la millor opció per a la resolució del conflicte.
Quan acudir a un mediador sanitari
Per acudir a un servei de mediació sanitària, primer hem de conèixer els mitjans de què disposa la nostra comunitat, els punts d'accés que ens podrem trobar tant a nivell públic com privat, seran a través del servei d'atenció al ciutadà on podem sol·licitar el servei de mediació al centre que hi hagi aquesta mediació, també ens trobem amb oficines de mediació sanitàries, a través dels col·legis mèdics i en centres sanitaris privats, a les unitats d'atenció al pacient.
Els problemes de comunicació entre els professionals i els pacients provoquen una manca d'entesa entre els uns i els altres que aboca en conflictes. Aquests malentesos poden portar a errors de diagnòstic, augment de llistes despera, o reclamacions. En aquest punt si hi ha desacord passem directament a la reclamació judicial, generant tensions, i un desgast a les nostres administracions, innecessari, així com l'elevat cost econòmic. A més, ometem un pas de comunicació entre l'administració i el reclamant on es pot intentar una solució, oferint a més de comunicació una atenció de qualitat, calidesa i humanitzada.
No és possible afrontar adequadament la relació amb un pacient si el professional sanitari no intenta abordar-la de manera objectiva i crítica. Normalment els aspectes emocionals de la interacció mèdico-pacient dificulten l'oportuna distància terapèutica que permet desenvolupar aquest rol professional plenament. El mer fet d'intentar-ho, millora la sensació problemàtica que comporta la relació.
Avantatges de comptar amb mediació sanitària
Els avantatges de la mediació sanitària són els de resoldre situacions de conflicte en una fase inicial del mateix, intervenint en el moment en què aquest no està instaurat de forma permanent, evitant així majors conseqüències negatives.
Fonamentalment les persones tenim una capacitat natural de resoldre problemes, però en determinades circumstàncies, ens bloquegem ia través de la mediació pot servir dajuda per tornar a recuperar aquesta capacitat natural.
Des del punt de vista de costos, evitarà assumir uns costos d'assessoria jurídica molt més elevats o taxes judicials.
En definitiva, els avantatges seran menor cost, rapidesa en la resolució, confidencialitat dels temes tractats i augment del grau de satisfacció de les persones afectades.
Amb la especialitat de mediació sanitària aprendràs sobre l'organització del sistema nacional de salut i la normativa corresponent; coneixeràs els drets i deures tant dels professionals sanitaris com dels pacients; adquiriràs les competències i les habilitats socials de comunicació i gestió d'emocions necessàries per a l'abordatge de les diferents situacions presentades. Inscriu-te i especialitza't.