ENHORABONA, JA ETS UN MEDIADOR REGISTRAT!! VOLS MITJAR? DONCS LLEGEIX AIXÒ:

Doncs sí, has estudiat el teu curs de mediació i has assimilat la teoria, has vist vídeos, assistit a masterclass, fins i tot has pogut anar a sessions, simulades o no, de mediació i pots dir que ja tens al teu haver-hi els coneixements i les eines necessàries per treballar en els conflictes en què hauràs d'intervenir com a mediador.

 

És el moment de trobar la via per on arribar als possibles clients que et permetin, alhora que els ajudes a superar una situació emocionalment perjudicial per a ells, aconseguir el teu objectiu de treballar en la mediació, és a dir: ser mediador.

 

Si bé és cert que a nivell institucional i de mitjans de comunicació, la mediació és una via de resolució de conflictes cada vegada més difosa i promoguda -com es pot observar a la Llei de Responsabilitat Civil i de Circulació de Vehicles a Motor, en la darrera reforma s'ha introduït la mediació com a via de solució de discrepàncies del perjudicat amb les asseguradores-, també ho és que el ciutadà mig encara no coneix del tot bé l'existència d'aquest professional, que pot estar just al pis del costat, i que pot ajudar-lo a posar fi a situacions no desitjades en les seves relacions amb persones més o menys properes.

 

Els automatismes que hem anat adquirint al llarg de la vida, apresos per experiència pròpia o per osmosi de la societat, ens impulsen cap a determinades reaccions quasiautomàtiques davant de certs estímuls, que solen conduir dues persones que estan tenint un problema entre elles a acudir a mitjans de solució tradicionals i heterocompositius, moltes vegades insatisfactoris, almenys per a una de les parts.

 

I tot això què vol dir?

 

Doncs que la pilota és a la teulada del mediador.

 

Perquè, si penses que -obligacions administratives al marge i una vegada inscrit al Registre de Mediadors corresponent- només cal llogar un apartament o local, moblar-lo conforme als criteris recomanats per la pràctica i estudiats al llarg del curs i asseure't a esperar, els problemes no els tindran els teus clients, que no arribaran, sinó que els tindràs tu: Llevat d'excepcions, el neguit i el tedi envairan el teu bonic despatx i no et resultarà rendible mantenir-lo.

 

I això és així, et dediquis al que et dediquis, però amb l'inconvenient (que alhora és un avantatge) que la mediació encara és un camp, com dèiem abans, poc conegut al dia a dia de les persones que no estan en contacte d'una manera o altra amb els conflictes dels altres. Així que aquesta és la primera tasca que hauràs de fer. Abans fins i tot, si m'apures, de crear un espai on desenvolupar les sessions de mediació:

 

Informa el proïsme. No deixis d'explicar què és la mediació, què no és la mediació, quant costa una sessió, per què és més barat i satisfactori anar a la mediació que embrancar-se en una batalla legal. Tingues en compte que les persones que arribin a conèixer aquest sistema de resolució de conflictes en parlaran, gairebé segur, a aquells que estiguin immersos en un. I publicita't, és clar.

 

Una altra tasca que és molt recomanable és apuntar-te en una Associació de mediadors. El mediador, en la situació en què avui dia es troba aquesta via alternativa de resolució de conflictes, pot assemblar-se a un pioner de l'oest americà que, enfilat al pescant del seu carro arrea els cavalls, en plena carrera per trobar una fèrtil parcel·la a Oklahoma on instal·lar-se, perquè ara mateix, encara que ja n'hi ha que es troben ben posicionats, la mediació és encara un camp amb pocs amos, poques firmes, i llest per ser treballat. Tot això és molt més fàcil fer-ho en companyia de col·legues amb què estar informats (d'anada i tornada), realitzar comediacions, organitzar tallers formatius per a vosaltres mateixos o per a altres interessats, prestar serveis de mediació a determinats serveis públics, i formar equips de treball. És a dir, et donarà la inèrcia i la perspectiva necessària per aprendre a moure't en un àmbit tan multidisciplinari com aquest. I si no té la inèrcia necessària, crea-la tu, proposa idees, i procura't el suport per aconseguir projectes col·lectius que poden ser una de les millors maneres de donar-te a conèixer i treballar la mediació. I publicita't, és clar.

 

Si estàs col·legiat en algun Col·legi Professional o Oficial, informa't si té llistat de mediadors, generalment dotat amb un sistema de repartiment per torns. Són força els col·legis professionals i col·legis oficials (especialment d'advocats, educadors socials i treballadors socials) que compten amb un servei de mediació i un sistema de repartiment per torn d'assumptes mediables. Si no estàs col·legiat fes-ho. I publicita't, és clar.

 

Participa a mediació intrajudicial. Alguns Col·legis Professionals i institucions de mediació han arribat a acords amb els Deganats dels jutjats dels seus respectius partits judicials per prestar un servei de mediació intrajudicial, força actiu en l'àmbit familiar i laboral. Sí, és cert que és una prestació gratuïta, que suposa una descàrrega de treball per als tribunals i una agilització de procediments, cosa que alhora redunda en una justícia més gran per a les parts del procés, però el mediador no cobra…per ara, així que cal ser-hi. I publicita't.

 

Elabora i participa a projectes amb l'Administració o amb fundacions privades. Estigues al corrent de les convocatòries de subvencions o ajudes a projectes de caràcter social d'àmbit local, comarcal o provincial, perquè si resulta elegit el teu no només et pot suposar uns ingressos, sinó que també et donaràs a conèixer a l'entorn dels usuaris d'aquests serveis. A més, la presentació de projectes d'aquest tipus sol tenir èxit amb la tècnica assaig-error, així que com més facis, més aprendràs a fer-los i més possibilitats de ser elegit.

 

I publicita't.

Feu un comentari