La violència filioparental. Un fenomen en alça.

La família ha estat tradicionalment considerada un espai reservat i íntim, la privadesa del qual era sagrada i intocable i les dificultats que sorgeixen en l'àmbit familiar solen mantenir-se a l'esfera privada. És per això que la Violència Filioparental és una problemàtica de la qual, malgrat la seva elevada incidència, es té poc coneixement i les dades sobre aquest fenomen són limitades.

Entenem aquest tipus de violència, com el conjunt de conductes reiterades d'agressions física (cops, empentes, llençar objectes), verbal (insults repetits, amenaces) o no verbal (gestos amenaçadors, ruptura d'objectes apreciats) adreçada als pares o als adults que ocupen el seu lloc (Pereira, 2006).

S'hi inclouen llavors, les amenaces i els insults, ja siguin realitzats a través de gestos o verbalitzacions, les agressions físiques, de qualsevol tipus, o la ruptura conscient d'objectes apreciats per l'agredit. A més, la violència ha d'anar dirigida contra els pares o les figures parentals que els substitueixen: tutors, educadors, etc.

Segons l'informe publicat per la Fundació Amigó, els expedients oberts a la Fiscalia de Menors a joves per violència filioparental durant l'any 2020 es van situar en 4.699. Andalusia és la regió on s'obren un nombre més gran d'expedients a menors per aquest tipus de delicte (980 durant 2020). Després trobem Comunitat Valenciana amb 830, Comunitat de Madrid amb 697, 427 a les Canàries i 252 a les Balears.

Aquestes xifres assenyalen el greu problema social que suposa la violència filioparental, ja que s'estima que només es denuncien els casos més greus, entre un 10% i un 15% del total, per la qual cosa estem parlant d'un problema que la majoria de vegades roman ocult i al que cal donar visibilitat i conscienciant la població del problema existent.

Quant al perfil dels menors que exerceixen violència envers els seus progenitors, destaca que la mitjana d'edat dels fills/es és de 15 anys i mig i la dels progenitors és de 46 anys i mig i en el 63% dels casos són homes . El 74% té un baix rendiment escolar, havent patit assetjament escolar en un 16,81% dels casos. Al 64,35%, els/les fills/es presenten algun tipus d'addicció.

Quan la situació familiar és altament conflictiva i el deteriorament de la conducta dels menors un fet, existint fins i tot violència física cal demanar ajut a professional en un servei especialitzat en aquesta problemàtica. Les intervencions destinades a eradicar la violència filioparental han de presentar una combinació d'intervenció familiar/parental juntament amb intervenció individual/filial que de més força i eficàcia al tractament.

Coneixeu tots els detalls sobre mètodes d'actuació a través de la nostra formació! Treballar en Intervenció amb menors.