Models Educatius Familiars: Exigència, Permissivitat i Aferrament a la Criança

Els models educatius familiars són els patrons de criança que mares i pares apliquen a l'educació dels seus fills. Aquestes pautes influeixen de forma directa a la seva desenvolupament integral, autoestima, exercici acadèmic i socialització.

En les darreres dècades, les relacions de parella i estructura familiar han experimentat transformacions profundes, reflex dels canvis socials, culturals i econòmics. Tradicionalment, el matrimoni es concebia com un compromís de per vida, basat en el deure, la fecunditat i el sacrifici personal com a pilars de la família.

En aquest context, els rols de gènere estaven clarament definits, amb una divisió marcada de tasques i responsabilitats. Les relacions entre pares, mares i fills s'organitzaven sota jerarquies rígides i una autoritat inqüestionable.

Dimensions que influeixen en l'educació familiar

blog 2

El lideratge transformacional cerca generar un impacte positiu en les persones i en la cultura oSegons Nardone (2003) i Santiago Almazán (2008), els models educatius familiars s'expliquen a través de dues dimensions clau:

  • Exigència vs. Permissivitat
  • Aferrament vs. Desenganxo

Aquestes dimensions permeten entendre com s'estableixen els vincles entre pares/mares i fills i com influeixen en l'aparició de conflictes, especialment a la adolescència.

A la nostra feina amb famílies i adolescents conflictius hem comprovat que aquestes dues variables resulten determinants per comprendre la dinàmica entre autoritat, normes, afecte i autonomia.

Tipus de Models Educatius Familiars

image 1

1. Exigent/Aferrat o “Aclaparador”

Els pares/mares d‟aquest grup estableixen regles clares i disciplina, alhora que mantenen un alt nivell d'implicació emocional.

  • Avantatge: proximitat afectiva.
  • Risc: sobreprotecció i sensació d'ofec que limita l'autonomia dels fills.

2. Exigent/Desapegat o “Dictador”

Aquest model prioritza la disciplina i el control, però amb escassa connexió emocional.

  • S'imposen normes rígides i càstigs com a base de lautoritat.
  • Risc: relacions fredes, sense espai per al diàleg ni la empatia emocional.

3. Permissiu/Aferrat o “Madrassa”

En aquest perfil predominen el afecte i la proximitat, però falten normes clares.

  • Es perdonen errors constantment.
  • Risc: absència de límits, sobreprotecció i dificultats perquè els fills desenvolupin autonomia i responsabilitat.

4. Permissiu/Desapegat o “Pasota”

En aquest grup gairebé no hi ha implicació educativa ni afectiva.

  • No s'estableixen límits ni autoritat.
  • Risc: inseguretat, baixa autoestima i manca de referents en el desenvolupament personal dels fills.
image 2

Conclusions: L'Equilibri a la Criança Familiar

L'equilibri entre exigència i aferrament resulta essencial per promoure un desenvolupament saludable en nens i adolescents. Cada perfil parental té conseqüències diferents en la formació de la personalitat i la relació amb l'autoritat, l'afecte i l'autonomia.

Reflexionar sobre els diferents models educatius familiars ajuda mares i pares a prendre consciència del seu estil de criança ia avançar cap a pautes més positives i equilibrades que afavoreixin el benestar dels seus fills.

T'agradaria dedicar-te professionalment a la mediació o especialitzar-te en alguna de les branques? Estàs al lloc correcte, a EIM oferim una àmplia varietat de formacions a l'alçada dels teus objectius més ambiciosos.

Feu un comentari