Des de fa uns anys i impulsada pel creixent ús d'internet com a bàsic i essencial en el nostre dia a dia i més amb els terminals mòbils, els conflictes que es generen en múltiples àmbits de la nostra vida s'estan veient filtrats i fins i tot solucionats per l'ús i implantació de la mediació electrònica, com a tècnica per a la resolució de conflictes en aquesta era digital, donant avantatges i resolent alguns desafiaments únics.
Avantatges de la mediació electrònica
- Accessible i flexible: la mediació electrònica es basa en la resolució de conflictes sense parar atenció a la ubicació geogràfica de les parts en conflicte ni tan sols de la mediadora i això augmenta l'accés a aquests serveis, facilita la participació i genera una comoditat en tots els aspectes ja les parts. Això ha resultat en un increment significatiu en el nombre de conflictes resolts per aquests mitjans virtuals. (https://cec.consumo.gob.es/CEC/consultasReclamaciones/comoReclamar/viaExtrajudicial/ral/odr.htm)
- Eficient: els processos de mediació en línia normalment són més ràpids i eficients que els mètodes basats en la presencialitat física de les parts. En el període en què va durar la pandèmia, diferents associacions de mediació de països tant de la UE com dels Estats Units van reportar un augment del 30% en processos de mediació virtual.
- Efectiu: diferents estudis de centres de mediació assenyalen que el 85% dels conflictes resolts mitjançant mediació virtual van resultar en acords satisfactoris per a ambdues parts.
- Segur: cal tenir en compte un dels casos més cridaners, el de Zoom, que va experimentar un creixement brutal, passant de 10 milions de reunions diàries a 300 milions en només tres mesos, això extrapolat a la mediació virtual de la mateixa manera ha suposat un repte pel que fa a seguretat, xarxes de connectivitat i consumibles de maquinari i programari per als consumidors i professionals, un veritable repte.
Quin és lesquema dun procés de mediació digital?
1. La preparació: és important que totes les parts estableixin acords previs i regles bàsiques de respecte i de confidencialitat per al procés de mediació, tant inici com fi de l'acord.
2. Detecció del conflicte: analitzar el problema des de diferents perspectives, és a dir des de les “tres parts” que treballaran en el conflicte i per tant en el cas de mediació virtual.
3. Unificar tota la informació: investigar i analitzar els interessos de cada part, basant-nos en allò assenyalat anteriorment, totes les parts implicades en el conflicte han d'analitzar i recopilar tot el que es tractarà en la mediació i les seves sessions consecutives.
4.Creador d'opcions: cal predisposar el diàleg constructiu per trobar solucions creatives.
Claus i consideracions de la mediació electrònica
- Seguretat virtual i privadesa digital: és clau garantir la protecció de dades i la privadesa dels participants a l'entorn virtual, per això és molt important utilitzar programari que garanteixi aquests punts. https://www.incibe.es/ i https://www.aepd.es/
- Capacitats tecnològiques: la mediació en línia com és obvi requereix que tant els mediadors com les parts involucrades tinguin cert nivell de capacitats digitals, encara que avui dia cal reconèixer que ens trobem amb programaris molt bàsics i segurs que apropen aquestes eines a totes les persones.
- Comunicació no verbal: és evident si ens parem a pensar que la manca de contacte cara a cara, en una sala físicament presents tots els implicats en la mediació, dificulta la interpretació de senyals no verbals, ho afecta la dinàmica de la mediació, per això és important respectar torns i adaptar tot lentorn de la millor manera possible per evitar aquests errors dinterpretació.
La mediació electrònica és una solució efectiva i eficient per resoldre conflictes permetent flexibilitat, eficiència i un abast global. Tot i els desafiaments que presenta, el seu potencial és facilitar la resolució de conflictes en un món connectat. La contínua adaptació i evolució dels mediadors a les noves tecnologies i el constant desenvolupament d'habilitats específiques per a l'entorn virtual és la clau per augmentar l'efectivitat d'aquest mètode o mode de mediació.