1. Punt de partida
Cada cop que un mediador professional inicia un nou cas es troba una situació comuna, de qui és la responsabilitat que hagi nascut aquest problema? Aquest és el plantejament de sortida dels nostres clients amb frases del tipus "el que demano és el normal" "no té sentit el que planteja l'altra part" o “jo no he fet res”. Aquest punt de partida és normal i, sobretot, necessari perquè el mediador tingui tela per tallar i afronti el seu treball de gestió del problema amb la definició de la posició de les parts.
2. Recollida d'informació
El professional ha de construir el projecte de mediació validant les aportacions de les parts i, amb especial èmfasi, extraient els elements comuns que en totes dues històries les parts coincideixin per anar a poc a poc, agendant els elements de conflicte que afecten el naixement del problema. Amb això el mediador no construeix el seu treball sobre responsabilitats, sinó que ho fa sobre posicions, sense entrar a valorar qui va causar la situació o per què s'hi va arribar. Aquesta qüestió és essencial en l'entrenament de mediadors, ja que una mediació basada en responsabilitats acabarà molt probablement en una situació de desequilibri interparts que propiciï un acord poc durador.
Dit això, podríem examinar que eines es pot valer el mediador per treballar sota el prisma d'aquest enfocament i per això jugaran un paper molt important tant les preguntes com les tècniques de reformulació del missatge per part del professional que no pot caure en lerror de culpabilitzar les parts. Preguntes com “per què” “qui va començar” o preguntes de valoració poden provocar que el discurs de les parts no vagi en la direcció adequada.
De la mateixa manera, el mediador ha d'estar atent i actuar de manera conscient cada cop que intervingui en les converses de mediació sabent que les seves paraules estan sent avaluades pels nostres clients.
3. Consells per actuar
- Utilitzar el lèxic dels clients
- Donar suport als resums en suports gràfics
- Confirmar amb els mitjans la informació rebuda pel mediador
- Incloure elements substantius i relacionals
Com a conclusió a aquesta breu reflexió, hem de proposar un model de preguntes dinàmiques amb base al resultat del treball de gestió del conflicte i no a l'origen del conflicte, donant força a la meta de la mediació.