La Junta d'Andalusia a través del Sistema Extrajudicial de Resolució de Conflictes Laborals d'Andalusia (Sercla) ha aconseguit el primer semestre de l'any concloure amb acord el 42,37% dels conflictes previs a vaga que van sol·licitar el seu servei de conciliació-mediació, això suposa, segons les dades facilitades per l'administració, que no es perdessin 297.968 hores de feina que afectaven 7.702 treballadors de 378 empreses d'Andalusia
Des de la creació del Sercla el 1999, s'ha evitat perdre 42,64 milions d'hores per vagues. A més, l'actuació de mediadors d'aquesta entitat suposa la signatura de 110 acords en mediacions en conflictes col·lectius el primer semestre del 2021.
El Sercla també ha tramitat conflictes laborals individuals, durant el primer semestre es van presentar 864 expedients. La majoria dels expedients corresponien amb conflictes en Règim Disciplinari, Condicions de Treball i discrepàncies a la classificació professional.
Mediació Online
El Consell Andalús de Relacions Laborals (CARL), que gestiona el SERCLA, va iniciar el març de l'any passat un sistema de mediació en línia que s'ha estès a totes les províncies, i que ja està propiciant la signatura de convenis col·lectius negociats completament per videoconferència, com el de Covirán el mes de maig passat.
Aquest sistema, que es va aplicar de manera pionera a Andalusia, es va aplicar de manera general des del mes d'octubre de l'any passat en tots els conflictes, ja que el CARL va acordar prioritzar les actuacions telemàtiques i les mediacions en línia mentre persisteixi la crisi sanitària.
L‟objectiu d‟aquest sistema és evitar la judicialització excessiva de la conflictivitat laboral, afavorir l‟autonomia col·lectiva i els seus mitjans propis de solució.