Com es fa servir la mediació per frenar el bullying?

Bullying

La violència és qualsevol acte que, per acció o omissió, causa o pot causar un mal. Dins aquest fenomen trobem el bullying definit el 1970 per Olweus, qui va indicar que un estudiant és assetjat o victimitzat quan està exposat de manera repetitiva a accions negatives per part d'un o més estudiants, sense capacitat, ni eines efectives, per poder defensar-se.

Per tant, se'ns presenta com aquella conducta d'assetjament, intimidació, abús, persecució, fustigació i agressió física, psicològica i moral, que passa de manera reiterada per part d'un estudiant o grup destudiants sobre un altre o altres. Conformaria, per tant, un tipus de violència càstig, on hi ha un o diversos executors i una o diverses víctimes.

Programes per a la seva intervenció a nivell nacional

  1. El programa de Tutoria entre Iguals (TEI)

Va ser creat a Espanya el 2002 i des de llavors es va implementant en algunes escoles a Espanya, tant públics com privats. El catedràtic en Psicologia i Pedagogia, Andrés González Bellido ho va idear per implicar els nens i les nenes en la convivència i que no fossin executors ni còmplices del maltractament cap a companys/es.

Es fonamenta en la tutorització emocional entre iguals, partint del respecte, l'empatia i el compromís com a pilars bàsics del seu desenvolupament als centres educatius. Així, doncs, la dinàmica d'aquest és la següent:

  • A Secundària: Els alumnes de 3r són tutors emocionals dels de 1r
  • A Primària: Els alumnes de 5è són tutors emocionals dels de 3r
  • A Infantil: Els alumnes de 5 anys són tutors emocionals dels de 3 anys.

Els objectius del programa són, entre d'altres:

  • Possibilitar la sensibilització de tota la comunitat educativa sobre els efectes de la violència.
  • Afavorir i implementar accions de empatia i compromís individual entre el grup classe, de manera que els espectadors no reforcin l'assetjament i empatitzin davant el patiment de les víctimes.
  • Afavorir la TOLERÀNCIA ZERO davant dels casos de bullying.
Bullying Olweus

Els principis teòrics que sustenten aquest programa són:

  1. Programa AVE

El programa AVE va ser testat als centres d'Atenció prioritària de la Comunitat de Madrid entre el 2005 i el 2008 en un programa impulsat des de la Conselleria d'Educació i el Consell Escolar de la Comunitat de Madrid aconseguint una reducció de més del 80% de l'actes i la violència escolar . Per aconseguir detectar el bullying, els seus autors, Iñaki Piñuel i Óscar Cortijo, proposen l'aplicació del test AVE i posteriorment dur a terme un protocol davaluació continua i intervenció. Segons aquests autors, aquest tipus de programes s'han de fonamentar en l'evidència empírica i no merament en la bona voluntat o sentit comú.

Realitzen un diagnòstic i crítica sobre els programes o accions existents per a la prevenció i intervenció del bullying, partint aquest programa d'una sèrie de dinàmiques als centres escolars que l'implanten, fonamentada als 6 principis sòlids del programa:

  • Crear als centres escolars una cultura d'atenció i rebuig a l'assetjament i la violència escolar ia les conductes socialment inacceptables.
  • Afavorir la cultura de tolerància zero a l'assetjament i la violència escolar als centres escolars mitjançant la implicació activa i el protagonisme dels mateixos alumnes com a garants de laplicació del programa.
  • Dotar els centres de les eines psicològiques necessàries per a l'anticipació i la resposta primerenca a les conductes que generen els casos de violència o assetjament escolar.
  • Implantar la avaluació periòdica del fenomen de l'assetjament i la violència escolar.
  • Identificar primerencament les conductes i els casos possibles de violència i/o assetjament escolar i reaccionar amb rapidesa i contundència.
  • Establir un mapa de risc que determini el tipus d'actuacions preventives a cadascuna de les Aules. Com prevenir assetjament escolar.
Bullying

Per què són importants els programes d'intervenció en bullying a la mediació.

La mediació escolar es torna com una de les principals estratègies de prevenció i intervenció en violència escolar, possibilitant que lalumnat observi al conflicte com a part de la interacció social, però cap cas com a fonamentació de la violència envers altres.

Convé significar que el fenomen del bullying se situa cada vegada de manera més palesa a la part inferior del Triangle de Galtung, és a dir, com a part de la violència estructural i cultural. Màxim amb l'ús indiscriminat de TIC que en fan possible la legitimació social. Per tant, és el nostre deure professional com a mediadors fer visible aquesta violència i per això els programes comentats en aquest post ens poden ajudar de manera significativa.

Algunes orientacions claus per detectar i propiciar sensibilització i afavorir la mediació escolar efectiva, que previngui el bullying, són, entre d'altres:

  1. Observar quines persones poden ser possibles víctimes, sabent les característiques que presenten en general. Ajudar-nos d'un sociograma a aplicar a les aules, per a més cientificitat.
  2. Detectar a temps, a l'inici, possibles casos d'assetjament. Això possibilitarà que, amb una eficaç intervenció, no es converteixin en casos de bullying.
  3. Escoltar, ajudar i aconsellar companys que poden estar en aquesta situació sobre les maneres d'actuar en aquests casos. Ensenyar tècniques concretes a les potencials assetjadors i víctimes:
    • No t'encongeixis, busca contacte visual.
    • Sigues amable, però no submís.
    • No riguis quan altres et posin en ridícul.
    • Digues clarament el que vols i el que no vols.
    • No supliques perquè et comprenguin.
  4. Ensenyar primers auxilis i tècniques de relaxació tant a víctimes com a assetjadors, davant d'una potencial situació de maltractament.
  5. Comunicar com més aviat millor la sospita sobre l'existència d'aquests casos tant a l'espai físic com al virtual: a un professor, a un membre de l'Equip de Mediació, al Tutor, a la Prefectura d'Estudis, a l'Orientador o psicòleg, etc.

Tot això potenciarà una cultura de la gestió del conflicte per fomentar la implementació dels programes indicats i, amb això, la detecció i la intervenció de casos on existeixi, o pugui existir, violència entre iguals.

Vols iniciar-te al món de la mediació? Fes-ho de la mà dels millors professionals ia l'escola líder del sector.

Feu un comentari