El Treball Social com a disciplina ha estat sempre proper a contextos i situacions conflictives a diferents nivells. I potser en aquest especial moment que vivim provocat per la pandèmia, són molts els/les treballadors/es socials que han realitzat funcions com a gestors/es de conflictes, aplicant mètodes i tècniques per prevenir i/o donar solució a les situacions problemàtiques que es plantegen en els diversos àmbits de la professió, ja siguin de caràcter públic o privat.
Davant d'una situació conflictiva, a nivell individual, grupal o comunitari, els/les treballadors/es socials actuen valorant i analitzant la situació de manera neutral i objectiva, per comprendre les causes que l'han originat i així oferir una via de solució adequada a cada circumstància, aconseguint la transformació positiva de la situació, i que les parts participin activament en la presa de decisions, responsabilitzant-se tant de les seves accions com de la cerca de solucions.
Com en el cas de Múrcia, on l'administració autonòmica anunciava recentment la incorporació d'aquests professionals per ajudar a gestionar la crisi social en els casos de quarantena i d'aïllament per positiu a COVID-19. May Penín, presidenta del Col·legi de Treballadors/es Socials, destaca el reforç, amb una trentena de professionals, dut a terme per l'Ajuntament de Múrcia en els darrers mesos i també revela que s'estan generant noves borses de treball a diversos municipis de la Regió per incorporar més treballadors/es socials.
L'actual marc legal de la mediació ofereix al treball social un nou espai professional on la mediació social es reconeix com a àmbit propi del treball social i situa el treballador/a social com a professional idoni per donar resposta a la conflictivitat social actual.