L'1 de gener del 2016 va entrar en vigor la Llei 35/2015, de reforma del sistema de valoració de danys i perjudicis causats a les persones en accidents de circulació.
Es tracta d'una llei que va adequar l'anomenat «barem» per a indemnitzacions per accidents de trànsit al conjunt de reformes que s'han produït en aquesta matèria en l'àmbit de la Unió Europea. Aquesta llei també modifica el text refós de la llei sobre responsabilitat civil i assegurances en la circulació de vehicles de motor, aprovat pel Reial decret legislatiu 8/2004, de 29 d'octubre. Entre les modificacions daquesta llei destaca un nou article que regula el procediment de mediació en els supòsits de controvèrsia.
L'article 14 disposa que, quan la companyia asseguradora faci una oferta econòmica amb què la víctima aquest disconforme i, en general, en qualsevol supòsit de controvèrsia, les parts podran acudir al procediment de mediació de conformitat amb el que preveu la legislació en aquesta matèria. Així, doncs, el perjudicat pot sol·licitar l'inici d'una mediació en el termini màxim de dos mesos comptats a partir del moment de la recepció de l'oferta.
Aquesta mediació és voluntària per al perjudicat ia la qual la companyia asseguradora s'ha de presentar. Si després de celebrar-se la primera sessió de la mediació, que és la sessió informativa, alguna de les parts o totes dues volen desistir perquè veuen que no arribaran a cap acord ho poden fer en qualsevol moment. És important destacar que un procés per via judicial entre asseguradors pot durar entre 18 i 24 mesos, mentre que la durada d'un procés de mediació no podrà ser superior als tres mesos. A més, com en tot el procés de mediació, els acords entre les parts són vinculants. Si aquest període de temps no hi ha acord, se suspèn el procés de mediació i es pot acudir a la via jurisdiccional.
Una característica especial de la nova llei és que els mediadors/es han de ser professionals especialitzats en responsabilitat civil dins làmbit de la circulació i en el sistema de valoració previst a la Llei 35/21015. És a dir, han de conèixer i saber utilitzar el nou barem; a més dacreditar una formació específica per exercir la mediació en aquest àmbit. L'Escola Internacional de Mediació imparteix el curs de mediació en accidents de trànsit que permet al seu alumnat atendre particulars en desacord amb l'oferta feta per la companyia asseguradora mitjançant el procediment regulat a la Llei 5/2012, de 6 de juliol de mediació en assumptes civils i mercantils.
D'altra banda, a més d'experts, el paper del mediador/a en aquest tipus de controvèrsies generades als accidents de circulació és diferent del que normalment juga en un procés de mediació estàndard. El mediador/a actua més com a facilitador expert d'una negociació que com a mediador/a. Per exemple, en un procediment de mediació normal, el mediador/a facilita l'arribada a l'acord, cedint tot el protagonisme a les parts i es manté neutral, imparcial i, en certa manera, passiu/iva ja que l'arribada o no a l'acord serà una decisió lliure de les parts. En canvi, en el cas de la mediació per discrepàncies a la indemnització derivada dels accidents de trànsit, el mediador/a ha de desenvolupar una conducta activa promovent un acord entre les parts.
L'actuació del mediador/a també té una càrrega emocional important. És quan les parts coincideixen quan s'obren les emocions entre si. És quan tot serà palpable i visible. Se'n veurà el grau d'afectació, de dolor i de mal. Les parts són les protagonistes. La restauració del dany emocional passa moltes vegades per aquest fet, per saber qui es té davant, per saber què va passar aquell dia. Tot això ajuda a desenquistar processos. De fet, moltes vegades, les parts no volen únicament un rescabalament econòmic sinó obtenir unes respostes que només seran donades per l'altra part. És llavors quan realment es produeix la restauració emocional que beneficia les dues parts.
Entre els avantatges de la mediació en accidents de trànsit, trobem els següents:
- Agilitat: La intervenció d'un mediador/a professional propicia la resolució del conflicte en el termini més breu possible, la qual cosa comparat amb la durada mitjana d'un probable procés civil o penal suposa un gran avantatge quant a la satisfacció de totes les parts intervinents suposant concret per a la companyia una reducció de la vida mitjana dels seus expedients potencialment judicials.
- Reducció de costos: El cost de la intervenció del professional mediador/a pot ser assumit a parts iguals entre els intervinents en el procés de ser assumit íntegrament per la Companyia. En qualsevol cas, el cost total serà sempre molt inferior al que suposaria un procediment judicial. Tot això fa de la mediació un sistema de resolució de conflictes enormement econòmic.
- Percepció de l'assegurat i fidelització: La participació activa del propi assegurat en el procés mediador/a implica una major percepció de proximitat amb la possible solució, incrementant-se la seva confiança i fidelització cap a la seva Companyia asseguradora en haver-li brindat aquesta la possibilitat de participar de manera directa en la resolució satisfactòria del conflicte plantejat.
- Evitació de possibles designes: La utilització de la mediació i l'alt percentatge d'èxit que pot assolir suposaria un descens en el nombre de possibles designes d'advocat particular, no tan sols en el sinistre de què es tracti en concret sinó també en altres sinistres futurs en què les parts poguessin intervenir, una vegada que el mediador/a mitjançant la seva activitat mostra a aquelles les indubtables i evidents avantatges d'aconseguir una solució satisfactòria sense necessitat d'acudir a la via judicial.
- Avantatge competitiu: La mediació està cridada a ocupar un paper rellevant com a institució eficient en la resolució de conflictes en sinistres de circulació. Servir-se de la seva eficàcia suposarà un gran avantatge competitiu per a la companyia dassegurances i un gran benefici i seguretat per al perjudicat.
Si vols saber més sobre la mediació en accidents de trànsit, no et perdis la nostra darrera classe gratuïta sobre “La mediació en accidents de trànsit. Professionalitza't” de la mà de D. Cristóbal Carnero (advocat especialista en responsabilitat civil i assegurança i mediador), Sra. Emilia Ramírez (advocada, mediadora i professora de l'Escola Internacional de Mediació) i Sra. Susana Pérez (directora de la Escola Internacional de Mediació).