Ara tothom parla de la Intel·ligència Artificial ja que transformarà completament el nostre futur i amb ell, la forma de relacionar-nos, i sobretot els processos, per això la mediació no estarà exempta de la seva influència.
Aquesta tecnologia farà que la nostra manera de treballar en aquest camp canviï i és possible que puguin afectar significativament els processos de mediació en el futur. Avui hem volgut divagar una mica sobre aquest tema, apropant-nos al que ja sabem de com està afectant en altres camps.
Assistents virtuals
Per exemple, és molt probable que comencem a veure assistents virtuals: Una màquina ben entrenada i amb aquesta tecnologia pot interactuar i comunicar-se amb les persones que necessiten una mediació, fins i tot hi ha qui diu que ho podria fer d'una manera més efectiva, guiant-les a través de les diferents fases i brindant informació útil per a la presa de decisions .
També la Intel·ligència artificial pot actuar en un camp on és pràcticament imbatible; l'anàlisi de dades. La IA pot analitzar grans quantitats de dades per identificar patrons, tendències i altres factors rellevants que puguin influir a la mediació. Per exemple, podria ajudar les parts a comprendre millor la probabilitat d'èxit de certes solucions o proporcionar informació detallada sobre acords similars previs.
Una de les fases finals, i clau en els processos de mediació, són els seguiments dels acords que, ara, podrien automatitzar-se a través de la IA. Així podríem trobar aquests processos més tediosos com la programació de cites, el maneig de la documentació i altres processos similars, resolts de manera fàcil i ràpida. Com veuen tot no és negatiu sinó més al contrari, permetria als mediadors centrar-se en tasques més estratègiques i de més valor.
Aplicació de resolució de conflictes en línia
Però atenció, potser el més cridaner podria ser l'ampliació de la resolució de conflictes en línia: La IA també podria facilitar la resolució de conflictes en línia a través de plataformes específiques que utilitzen chatbots impulsats per IA per ajudar les parts a arribar a acords. Aquest tipus de tecnologia ja està en ús en alguns països i s'espera que s'estengui a nivell mundial els propers anys.
Si bé la IA podria millorar el procés de mediació, també és important destacar que no pot reemplaçar completament l'experiència i les habilitats humanes necessàries per a la mediació efectiva. Les habilitats socials, l'empatia, la creativitat i la capacitat per comprendre el context cultural són aspectes fonamentals que encara no poden ser replicats per la IA.
Quina mediació buscarà el client del futur, un mediador autòmat 2.0, o per contra un de carn i ossos que hi empatitzi?
No es retirin, el futur ja és aquí.
Converteix-te en un professional de la mediació de la mà de l'escola líder del mercat. No et perdis aquesta oportunitat.