«La mediació té cabuda en qualsevol àmbit ja sigui familiar, civil, mercantil, veïnal, laboral, allà on hi ha persones hi pot haver conflictes i on hi ha conflictes la mediació pot ser molt útil».
Rocío Xai és psicòloga i mediadora familiar, a més de Coordinadora de l'Àrea de Mediació del Col·legi Oficial de Psicologia Occidental. Actualment és docent a més, del Curs Universitari de Mediació impartit per Mainfor.
Quin diries que és l'avantatge més gran de la mediació respecte a la via judicial?
R: Avantatges n'hi ha moltes però si n'he de triar una, considero molt beneficiós el fet que en mediació es tenen en compte les persones i les seves circumstàncies, perquè tot és personalitzat. És cert que és més ràpid, més econòmic, redueix el cost emocional, etc. però sobretot és el procés de cada persona i, la solució acordada, n'és la solució. Durant el procés es facilita a cada persona el seu espai i el seu moment, de manera que totes dues puguin manifestar allò que pensen, allò que senten i allò que desitgen que passi. Al sistema judicial no sempre se sent les persones afectades, la majoria de vegades són els advocats els que es manifesten o negocien entre ells.
Cada cas és diferent i per això s'han de generar solucions adaptades a les persones implicades ia les circumstàncies que els envolten. Assolir un acord consensuat a través del diàleg, on cada part s'expressa lliurement sent escoltada i escoltant, on cada opinió és tinguda en compte com a vàlida fins que elles mateixes la valoren i accepten o descarten a la recerca d'una opció millor. Aquest treball conjunt i cooperatiu entre les persones que estan immerses en un conflicte, millora la comunicació, les relacions, la implicació per solucionar la situació i el compliment del que s'ha acordat.
[quote style="boxed" float="right"]»Es tenen en compte les persones i les seves circumstàncies, perquè tot és personalitzat.»[/quote]
Ja fa dos anys des que es va publicar oficialment el Registre de Mediadors del Ministeri, com ha canviat el sector de la mediació a Espanya des de llavors?
R: Canviar ha canviat clar que sí, però potser no a la línia que s'esperava. La situació econòmica a Espanya no és la més desitjable, això ha portat moltes persones a fer una incursió a la mediació per millorar les seves sortides laborals. És una idea molt encertada, perquè realment faran falta molts mediadors, però per això la ciutadania ha de demanar aquest servei. El mercat laboral dóna resposta a una demanda real i el nombre de casos reals no és tan elevat.
Com sempre cal veure el costat positiu de les coses, jo considero que la situació canviarà en algun moment, per “selecció natural” la professió continuarà sent exercida i defensada per professionals altament qualificats per a l'exercici de la mediació i que la resta de persones que s'han format en mediació ajudaran a difondre-la.
Com a tutora del Curs de Mediació Civil, Mercantil i Familiar, quina és l'especialitat en mediació més demanda pels/les alumnes?
R: A mi m'arriba la demanda de formació per diferents vies, perquè col·laboro amb diverses entitats de mediació, però en tots els casos lo que més em demanen és mediació familiar. El motiu és senzill, gairebé a totes les comunitats autònomes hi ha registres específics de mediació familiar i això suscita un cert interès en la temàtica per part dels professionals. De la mateixa manera, la permanència en aquests registres comporta la realització d'una formació de reciclatge en la matèria, la qual cosa genera també una demanda de formació en mediació familiar per part de mediadors/es ja exercents.
Es diu que al nostre país encara no està tan arrelada la cultura de l'entesa com a països estrangers. És difícil fer que les parts confiïn en la neutralitat i en la feina del mediador/a?
R: No, això no és una tasca complexa, perquè si no jutges, la persona no se sent jutjada. La neutralitat és part del procés i el professional el maneja igual que maneja molts altres recursos. Si en algun moment es detecta que hi pot haver una situació capaç de trencar aquesta neutralitat, cal tenir l'habilitat de detectar-ho per poder-lo compensar o passar-li el relleu a un altre company en cas d'impossibilitat per continuar.
El que és complex en aquesta societat és que les persones recorrin a un mètode que no coneixen i del qual ningú no parla en el seu cercle proper. De vegades els casos arriben a mediació derivats per altres serveis o professionals i els mateixos implicats manifesten no estar segurs de començar el procés perquè no coneixen ningú que hagi anat a mediació. Sobretot, en casos de separació o divorci, acostumen a comentar que totes les persones divorciades que coneixen s'han divorciat anant al jutjat.
Per sort, els usuaris són capaços de valorar la situació en què es troben i s'arrisquen amb un mètode encara desconegut, però que els sembla que pot ser útil de la manera com se'ls planteja. Un cop finalitzat el procés el valoren com a molt positiu, encara que inicialment tinguessin reticènciaias.
[quote style="boxed" float="right"]»S'està fent molta difusió, però mai no és massa amb una cosa que ha de generar un canvi d'actitud a la ciutadania«[/quote]
Creus que s'està fent tot el possible per difondre la mediació per donar-la a conèixer a tots els nivells de la societat?
R: Sí que s'està fent molt, jo sempre explico que a mi m'han trucat diverses vegades demanant-me sessions de relaxació persones que confonien la mediació amb la meditació, i certament no és el mateix. És una confusió lògica per la similitud dels termes, però també és una cosa que ja no m'ocorre, va ser repetides vegades però fa anys. Em reitero que s'està fent molt en difusió, però mai no és massa amb una cosa que ha de generar un canvi d'actitud a la ciutadania.
A les persones els resulta més senzill acudir a un jutjat on un lletrat exposa els seus interessos perquè un jutge o jutgessa decideixi què és el millor per a tothom. Això és el que ha de canviar, sobretot en certa mena de casos on es litiga per memeces.
Hem d'aspirar que les persones arribin a la maduresa social, que siguin capaces d'enfrontar-se als conflictes que es plantegen diàriament a la societat en què viuen i amb les persones que interactuen. Això s'aconsegueix aprenent a analitzar els conflictes, exposant la visió de tothom, generant alternatives, valorant cada opció i aconseguint la més satisfactòria. En definitiva, creixent amb cada experiència, aprenent de cada repte, superant cada dificultat i sent capaços de prendre decisions que millorin la situació. Penso que potser la difusió no arriba als col·lectius que poden fer ús de la mediació, de vegades es convoquen jornades de sensibilització i difusió sobre mediació i tots els assistents són mediadors/es. És possible que calgui dirigir la difusió d'una altra manera per arribar a la ciutadania que és qui realment es pot beneficiar dels avantatges que aporta aquest mètode.
Als centres educatius considero que s'està fent molt bé, perquè perquè la societat recorri a un servei s'ha de veure com una cosa accessible. Els nois i noies que compten amb mediació entre iguals als centres educatius, s'estan acostumant a recórrer a la figura del mediador i són conscients que és algú que els ajuda a gestionar les seves diferències des d'una posició igualitària. Aquest tipus d'actuacions als centres escolars, ha fet que de vegades les famílies arribin a mediar encoratjades pels fills/es, perquè al seu centre educatiu existeix el mediador. Això abans era impensable, però així i tot queda molt per fer.
Què opines sobre el nou barem recollit a la Llei 35/2015 que permet la possibilitat d'acudir a la mediació en accidents de trànsit? En quins altres àmbits podrien fer el pas per introduir la mediació?
R: Em sembla molt positiu recollir aquest tipus d'actuacions, realment la possibilitat d'acudir a un procés de mediació sempre hi ha estat, l'important és que ara queda reflectit i l'usuari en té constància. La mediació té cabuda en qualsevol àmbit ja sigui familiar, civil, mercantil, veïnal, laboral, allà on hi ha persones hi pot haver conflictes i on hi ha conflictes la mediació pot ser molt útil.
Penso que tal com està la situació actualment s'hauria de potenciar més a l'àmbit laboral ia l'hipotecari. Són dos camps plens de conflictes, però sobretot al món laboral apareixen molts conflictes generats per malentesos. Es generen molts frecs entre companys o amb comandaments intermedis, discrepàncies de criteris, etc. i el simple fet de tractar aquests incidents en mediació fa de tallafocs, es llimen asprors i el malentès no passa de ser això, un malentès. Si el problema no augmenta i no s'enquista, la permanència al lloc de treball és molt més satisfactòria
[button link=»http://sermediador.com/entrevista-miren-josune-presidenta-de-la-asociacion-vasca-de-mediacion-y-autora-del-libro-como-mediar-en-asuntos-civiles -y-mercantils» window=»yes» style=»none» color=»#4686c2″ border=»#183757″ text=»light»]>> Et pot interessar: Entrevista a Miren Josune Real[/button]