La mediació educativa no és una simple eina de gestió dels conflictes, que es pot emprar als centres docents per tractar diverses problemàtiques derivades de les relacions interpersonals entre els diferents membres de la comunitat educativa, suposa un dret ple de la ciutadania, al qual s'hauria de tenir fàcil accés i es tracta d'un de tan important, que no ho hauríem de negar als joves.
És important entendre que, si es pretén que la mediació sigui el mitjà per excel·lència pel qual la ciutadania intenti gestionar i resoldre les seves controvèrsies, hem d'ensenyar des de petits en què consisteix i procurar que els joves l'experimentin com un procés accessible i beneficiós per a ells mateixos i per a la resta.
Els beneficis de la mediació no s'expliquen, es veuen
La mediació no és una panacea per a tots els problemes de convivència, de fet, la mediació no elimina, ni disminueix els conflictes que es donen a les aules. Això no és una cosa que es pugui aconseguir ja que el conflicte és inherent a l'ésser humà ia qualsevol lloc on hi hagi la interacció entre persones hi haurà conflictes entre ells.
No obstant això, la mediació educativa sí que aconsegueix disminuir la tensió que generen els conflictes entre les persones i el nombre d'expedients disciplinaris, perquè afavoreix la cooperació entre els membres com a eix del canvi i dóna prioritat a la creació de vincles positius ia la conscienciació de la responsabilitat compartida sobre el clima i la convivència, basats en el respecte, el consens i la comunicació com a principis i valors que assumeixen els membres de la comunitat educativa.
L'important de la convivència no és evitar els conflictes, això només aconseguirà que aquests s'estanquin o es converteixin en alguna cosa crònica i, finalment, esclatin com a problemes de grans proporcions, ni tampoc creure que aquests no existeixin. Cal que els adolescents entenguin que les diferències, els desacords i els problemes no ens converteixen en enemics, sinó que ens donen l'oportunitat d'aprendre i generar oportunitats.
La cultura de pau és una cosa que la mediació pot aconseguir quan aquesta última s'ha integrat a la comunitat educativa i s'ha fixat com la forma en què es gestionen els conflictes, però també com s'entenen aquests. Quan totes les persones d‟una comunitat contribueixen amb la seva implicació al bon funcionament de la convivència resulta molt més senzill garantir que els centres educatius siguin més productius i segurs per a tots.
La mediació és l'antítesi de l'assetjament escolar
En aquest punt, és fonamental entendre que la mediació té un paper fonamental en la prevenció dels conflictes. Principalment, perquè canvia el paradigma des del qual s'aborden i dota d'un paper actiu en la gestió dels problemes entre els membres, tant per part de les persones formades, com d'aquelles que gestionen els seus conflictes a través de la mediació.
A més, quan un centre adquireix la cultura de la mediació, es genera una comunitat molt més unida, on hi ha menys seguidors, partidaris i observadors passius o actius de l'assetjador i el seu assetjament i apareixen cada cop més defensors de les víctimes. De la mateixa manera, aquesta última troba més suport i confiança en el grup, per la qual cosa troba una xarxa que permet afrontar aquest problema, evitant així la llei del silenci.
En el moment en què els adolescents són conscients de les seves habilitats i han experimentat la possibilitat de gestionar i solucionar els seus conflictes gràcies a les seves pròpies capacitats, de manera cooperativa amb altres companys, són capaços d'afrontar activament altres circumstàncies i abordar estratègies per regular-ne conflictes i millorar la qualitat de les relacions interpersonals.
L'alumnat mediador és un adult sa i reeixit
Les habilitats que adquireixen les persones que prenen contacte amb la mediació suposen una millora de les capacitats a l'hora d'abordar futures situacions conflictives pròpies del dia a dia de qualsevol adult responsable. Sobretot pel que fa a la creació de relacions personals sanes i competència professional.
Per desenvolupar una salut mental estable i sana cal saber establir relacions afectives positives, juntament amb un bon autoconcepte i autoestima personals. D'altra banda, l'àmbit professional també té un paper important, per la qual cosa cal estar capacitat de les competències necessàries per tenir èxit en aquesta àrea.
En aquests aspectes, la mediació propicia la possibilitat d'aprendre i generar habilitats, capacitats i competències que els ajudaran a tots els àmbits de la seva vida, des d'aquest precís moment i en qualsevol altre moment de la seva vida adulta.
Les conegudes com a soft skills, són les més utilitzades en el procés de la mediació i s'aprenen a través de l'experimentació i la utilització de les mateixes en el context real dels joves a l'hora d'abordar els seus conflictes, per la qual cosa suposa un aprenentatge significatiu i un valor pedagògic incalculable.
La bona comunicació, l'escolta activa, la iniciativa, el treball cooperatiu, la presa de decisions i l'empatia són les habilitats més demandades en l'àmbit laboral actualment, però també suposen un avantatge a l'àrea sociopersonal. Totes aquestes capacitats es practiquen a través de la mediació de manera conscient.
És per això que, es pot afirmar que, la mediació educativa només implica avantatges i millores reals que tenen un efecte positiu actualment, però també, i és fonamental el benefici que suposa a anys vista per a la ciutadania.
Si vols conèixer tots els detalls sobre mediació, matricula't en mediació i gestió de conflictes abans que finalitzin les places!