Quan ens involucrem en els processos de convivència, ja sigui a nivell persona o professional, poden sorgir infinitat de conflictes que moltes vegades no abordem de la millor manera possible. Per tant, no ens queda cap altra que il·lustrar-nos sobre mecanismes que ens ajudin a millorar la nostra relació amb els altres.
És per això que aquest post parla sobre una sèrie de lectures que podem realitzar per tal de conèixer en millor mesura: la comunicació, la gestió de conflictes, els estils educatius familiars…
Comunicació no violenta. Un llenguatge de vida
Editorial: granAldea Editors
Autor: Marshall B. Rosenberg
És difícil per a tu controlar les teves emocions i presentes freqüents esclats emocionals quan les coses no surten com tu vols? Et resulta especialment difícil expressar les teves emocions i necessitats? Tens conflictes amb diverses persones per assumptes que no són excessivament rellevants, però als que dónes molta importància? Ets incapaç de comunicar-te assertivament?
Si és així, aquest és un llibre de lectura obligada per a tu. Ell mateix parteix d'una sèrie de principis que hem de tenir en compte. Entre els que destaquen:
- Donar des del cor. A través de l'observació, el sentiment, les necessitats i la petició, per comunicar-te amb els altres d'una manera molt més lliure de prejudicis i, per tant, d'una manera molt més responsable.
- La comunicació que bloqueja la compassió. Ens n'allunyem a través de judicis moralistes, la negació de la responsabilitat, les exigències i el càstig. Per tant, hem de combatre cadascun per poder practicar aquesta compassió, que segons l'autor és innata.
- L'expressió plena de la ira. Els enuigs provenen dels nostres pensaments i no del que fan altres persones. Aprendre a gestionar la ira és clau per poder comunicar-nos de manera pacífica. Per això, l'autor ens dóna una sèrie de claus, com ara: aturar-se, respirar profundament, analitzar els pensaments prejudicis, expresses necessitats i sentiments a cada moment…
Models de família. Conèixer i resoldre els problemes entre fills i pares
Autors: Giorgio Nardone, Emanuela Giannoti i Rita Rocchi
Editorial: Herder
La família com el primer àmbit de socialització del menor i on es desenvolupa el major nivell d'aprenentatges per conformar la seva identitat i personalitat. Continua sent avui dia l'estructura fonamental de la nostra societat. La família s'entén com la unitat formada per un grup social de dues persones o més vinculades per un llaç de parentiu i que conviuen juntes, constituint una llar. Tanmateix, més enllà del parentiu, la família també consolida altres aspectes de la identitat, com són les relacions i les interaccions que s'estableixen amb el grup social de referència. Per això, l'estudi dels models educatius familiars ens pot oferir una oportunitat de saber com i per què tenen lloc els problemes existents al si de cada família. En aquest llibre se'ns defineixen sis models educatius familiars. No sent cap més convenient o més perniciós per a les relacions dels membres de les famílies que els altres. Les problemàtiques i conflictes a nivell familiar es donen per una sèrie de dimensions: aferrament vs desaferrament; infrareactivitat vs hiperreactivitat…La següent taula és una aproximació als primers quatre models detallats al llibre:
Per tal d'entendre les interaccions convivencials i conflictives que es donen en l'àmbit familiar, és imprescindible que el mediador (i qualsevol persona a qui interessi l'educació familiar) pugui analitzar aquest llibre des del seu situació personal i/o professional.
La 3a alternativa: per resoldre els problemes més difícils de la vida
Autor: Stephen R. Covey
Editorial: Paidos Ibérica
Podem dir que és una “llei no escrita”, però sabem que en tot conflicte cadascuna de les parts intenta imposar la seva manera de veure les coses, abans que l'imposi l'altra part. Per tant, la 1a alternativa és “la meva manera de veure les coses”. La 2a alternativa és “la teva manera de veure les coses” i la 3a alternativa ens ajuda a crear una realitat diferent i millor. Per tant, no sols resol el conflicte, sinó que ho transforma. Es tracta d'una aproximació enginyosa i creativa que permet analitzar i abordar amb èxit la resolució de conflictes alternativament a les dues primeres alternatives comentades. Amb la 3a alternativa, ningú no ha de renunciar a res i tothom guanya. En aquesta obra, l'autor, empra la clarividència habitual de les seves obres per formular una nova manera de resoldre les dificultats professionals i personals a què tots, sense excepció, ens enfrontem i donar múltiples solucions als grans reptes que es plantegen les organitzacions i la societat en general.
Del cervell hostil al cervell intel·ligent. Neurociència, conflicte i mediació
Autora: Maria Luz Sánchez García-Arista
Editorial: Dykinson
Què passa al nostre cervell? Per què i com ens enfadem, posicionem, esbiaixem el nostre pensament, construïm la nostra narrativa…? En aquesta obra la mediació i la neurociència ofereixen una oportunitat per a la gestió pacífica dels conflictes, partint de la transició dun cervell hostil a un cervell intel·ligent, partint duna sèrie de canvis a nivell perceptiu, de posicionament i de narrativa. Conèixer la repercussió de les emocions en la construcció del pensament és vital per al professional de la mediació, en tant que ajuda aquest a combatre: narratives polaritzades, rigidesa de posicionament, biaixos i distorsió de pensaments de cadascuna de les parts. Amb la qual cosa potenciarà un major rigor com a professionals.
Mediació De Conflictes: Manual per a la formació de mediadors: 154 (Educació Avui)
Autor: Juan Carlos Torrego Seijo
Editorial: Narcea
L'enfocament des del qual parteix aquest llibre és el de la mediació com a eina de diàleg i trobada interpersonal que permet millorar les relacions a través de la cerca satisfactòria d'acords, partint d'una concepció positiva del conflicte mitjançant: la potenciació de contextos col·laboratius, ús del diàleg, desenvolupament d'habilitats per a l'autoregulació…
Consta de sis mòduls de treball que estan dissenyats perquè els propers professionals de la mediació trobin un conjunt de propostes pràctiques que resultin útils per al seu exercici com a futurs mediadors.
Els sis mòduls són els següents:
1/ Mòdul I: Presentació i introducció al taller de mediació.
2/ Mòdul II: El conflicte i els seus elements.
3/ Mòdul III: La mediació.
4/ Mòdul IV: Habilitats per a una comunicació eficaç.
5/ Mòdul V: Experimentar la mediació.
6/ Mòdul VI: La mediació en marxa
Si vols conèixer de la mà dels nostres professionals com intervindre en conflictes multidisciplinaris: Demana més informació aquí!