Les decisions d'AESA “Agència Espanyola de Seguretat Aèria” seran vinculants per a ambdues parts.
Els judicis contra les aerolínies poden arribar al final, així és com es tramitaran a partir d'ara les indemnitzacions als consumidors i passatgers.
L'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) s'ha actualitzat als temps que corren de col·lapses judicials, demores en processos davant dels jutjats i altres. Tot es basa en l'ordre del 14 de març del MTMAU, les decisions que prengui AESA davant de reclamacions interposades pels passatgers passen a ser vinculants per a les aerolínies. El nou procediment, començarà a aplicar-se al mes que l'AESA s'acrediti com a «entitat de resolució alternativa de litigisaixí s'elimina la necessitat d'acudir a un tribunal per exigir indemnització.
Es faciliten els tràmits de reclamació als passatgers que siguin afectats per cancel·lacions, denegacions d'embarcament o grans retards, entre altres possibles violacions del reglament europeu 261/2004, que protegeix els drets dels passatgers d'avió.
Actualitat i canvis a 2022.
Fins avui, els passatgers que interposen reclamació davant l'AESA si creuen vulnerats els seus drets, o si la resposta de l'aerolínia, a la reclamació prèvia (la qual és obligatòria fer i deixar transcórrer un mes per obtenir o no, resposta a la mateixa) o si aquesta no ens satisfà) tenen com a resultat de l'agència un informe no vinculant, és a dir que amb aquest informe tenim suport jurídic per emprendre accions judicials, que és important, però haurem d'iniciar procediment judicial davant del mercantil. És així quan les aerolínies rebutgen informes en contra seu, els consumidors/passatgers han de demandar perquè sigui un tribunal el que decideixi si correspon o no la indemnització, comptant amb el suport que suposa un informe per una agència governamental.
Ara, si la “decisió fonamentada” d'AESA és a favor del passatger, l'aerolínia haurà de complir amb la indemnització que correspongui sense més “vols” i de manera que no haurem “a priori” d'acudir a Tribunals.
Quan estarà acreditada AESA com a «entitat de resolució alternativa de litigis»?, fins que això no es produeixi, es mantindrà el procediment actual.
Al web d'AESA esmenta que l'organisme que l'ha d'acreditar és el Ministeri de Transports mateix, «AESA està en l'adaptació de sistemes de la informació que permeti el tràmit electrònic d'alts volums de reclamacions i dels mitjans humans disponibles que permetin satisfer els requisits de lordre».
Vols afectats
La norma europea és aplicable per als vols de totes les aerolínies europees (encara que tinguin origen fora de la UE), i per a tots els vols de dins de la Unió Europea, encara que les aerolínies no siguin de la Unió.
Segur que augmentarà el nombre de reclamacions, ara que les decisions de l'AESA tenen poder vinculant per a les aerolínies. AESA adoptarà un procediment més estricte, ja que farà una feina, salvant les distàncies, semblant al dels jutjats.
«La legislació europea és de les més estrictes que hi ha amb les aerolínies, a altres països has d'al·legar que el retard et va causar un mal, a Europa arriba que passin tres hores per saber si toca indemnització o no».
Com veus, la mediació és primordial per gestionar situacions com aquesta. Inicia't al món de la mediació de la mà de l'Escola Internacional de Mediació.