Tant a nivell sanitari, administratiu o pràcticament qualsevol sector el treball en xarxa és fonamental, per això és important identificar el concepte i conèixer amb més detall que estem parlant.
Què és una xarxa?
Una xarxa és una estructura social composta de persones, organitzacions o altres entitats, les quals estan connectades per un o diversos tipus de relacions, com ara amistat, parentiu, interessos comuns, intercanvis econòmics, relacions afectives, o que comparteixen creences, coneixement o prestigi , és important no confondre amb els “serveis de xarxa social” com Facebook, MySpace, Twitter, que són instruments al servei de les xarxes.
Les xarxes són formes dinteracció social, espais socials de convivència i connectivitat, sistemes oberts i horitzontals. Aglutinen conjunts de persones que s'identifiquen amb les mateixes necessitats i problemàtiques. Quan entrem en una xarxa hem de tenir alguna cosa per oferir, l'objectiu no és ajuntar-se, neixen per a alguna cosa, per a un objectiu comú, creixen i es desenvolupen en la mesura que caminen cap a aquest objectiu.
Objectius del treball en xarxa
El treball en xarxa es justifica en diferents objectius, entre els quals destaquem generar més eficiència, assolir una millor coordinació entre els components de la cadena de valor, així com per ordenar millor la informació interna de l'organització, amb la finalitat de generar valor per a l'usuari i alhora generar un coneixement diferencial que ens permeti transformar la creativitat en innovació (Cornella, 2003).
El treball en xarxa és una manera diferent de fer les coses, que suposa anar construint relacions, aprenentatges, complicitats (Jara, 2001). Esdevé un element fonamental, el procés de construcció de l'espai d'acció comú, és indispensable tenir objectius comuns, que suposin desafiaments a assolir amb l'esforç conjunt, l'element essencial són els objectius i el treball en xarxa en ell mateix. Es poden tenir formes diverses de coordinació, en què cada membre aporta allò que més sap, a través d'accions, projectes i línies de treball concretes. Sense acció, sense contribució dels membres, no tenim xarxa.
Característiques del treball en xarxa
Una de les claus de lèxit duna xarxa és aprofitar les diversitats dels seus membres. No hem de donar per suposat que totes les persones i organitzacions reunides al voltant d'un objectiu estan d'acord amb la manera com s'ha d'assolir, o el grau en què s'ha de complir, i per descomptat, encara menys en les qüestions alienes a l'objectiu. Hem d'esforçar-nos per trobar tots els punts de convergència possibles, incloent “acords mínims” basats en el criteri que ningú no té tota la veritat, ni tot l'error, impulsant una dinàmica i un esperit d'aprenentatge mutu i de col·laboració. Compartint el que cadascú sap, escoltant per aprendre allò que altres saben.
A les xarxes, és important, impulsar processos i mecanismes d'acumulació del coneixement: portar registres i memòries del que s'ha realitzat, sintetitzar els acords, deixar constància de les activitats i avaluacions. Si no es registra l'experiència de la xarxa, el coneixement es dilueix i es desapareix, com més, queda en aprenentatges individuals. Les capacitats creixen així per a totes les persones i grups que hi participin i no només per a un grup que exerceix i imposa les seves decisions.
El procés de construcció del treball en xarxa no és lineal ni regular; és asimètric i variable. Per això, és fonamental mantenir una dinàmica comunicativa molt intensa, que alimenti la possibilitat d'estar en contacte, aportar i rebre aportacions, utilitzant totes les formes i mitjans possibles.
A la feina en xarxa destaquen els principis com els d'horitzontalitat, sinergia (complementarietat-unió de forces), autonomia, pertinença participativa, implicació, compromís, etc.
Treball en xarxa i mediació
Les pràctiques en xarxa a la mediació permeten treballar la problemàtica i integrar el sistema de consulta a una xarxa d'efectors, coordinant una interacció de retroalimentació.
La mediació és un joc d'atzar on es barregen les estranyes cartes de la percepció i només el color i les formes de cada mà donen coherència a la partida, sota la dinàmica hàbil del mediador que la condueix.
Des de l'Escola Internacional de Mediació, a l'especialitat sanitària, seguim treballant, consolidant i aprofundint en conceptes com el que us acabo d'exposar, fonamentals per al desenvolupament d'una professió de qualitat i humanitzada.
Segueix formant-te al món de la mediació gràcies a màsters com aquest. No us quedeu sense places.
El missatge que se'ns està enviant és, entre d'altres, la interacció a les xarxes amb una finalitat, sobretot, educativa i constructiva. Doncs, l'educació és la base fonamental del desenvolupament de les persones a la societat. Ajuda a la bona comunicació de les persones; així com a la construcció duna societat millor.
Per això, la interacció a les xarxes i la seva coordinació entre els membres, que hi interactuen, serveix per anar construint, de mica en mica, una manera de treballar, de comunicar els nostres coneixements, sempre, per descomptat, pensant en aprendre dels altres. Des d'un ull de vista humil, i, sobretot, exposant els nostres coneixements i el treball realitzat, per, entre tots, construir una mica millor, i, finalment, un treball de més qualitat.