Conèixer les tècniques i eines a utilitzar a nivell teòric sembla força senzill, la dificultat apareix quan la persona mediadora vol fer ús d'aquestes tècniques i no troba la manera d'aplicar-les o no és capaç de visualitzar-ne la utilitat en el moment precís.
Per facilitar la conversió d´un discurs mal realitzat per una de les parts en conflicte a un discurs que mostra de forma conscient la mateixa informació de manera més asèptica, cada professional de la mediació ha de practicar.
Aplicació pràctica
Per aquest motiu aquest article recull exemples d'aplicació pràctica que permeten visualitzar com es modifica un discurs mitjançant l'ús de les tècniques, tornant-lo lliure de connotacions negatives, obviant els atacs personals, reduint l'agressivitat dels missatges i centrant el discurs en coses concretes.
Us poso una frase dita per una de les parts i com la persona mediadora modifica el discurs amb lús destratègies fent la comunicació més eficaç.
El meu marit és un calçasses, fa coses com anar-se'n de matinada a casa de la seva mare per canviar-li el bolquer. El té dominat, ja podia esperar l'endemà.
Reencuadre-Això demostra una gran sensibilitat per part d'un fill a la seva mare, entenc que en aquest cas manifestis la teva incomoditat a causa de l'hora tardana.
Sembla mentida que amb el cos que té la meva filla, que és una dona, encara té una actitud molt infantil. I és que són 13 anys i als que en té, l'altra amb 13 anys era molt més responsable.
Recontextualització-La teva filla està en una etapa de transició en què a poc a poc anirà desenvolupant una actitud més madura. L'adolescència és aquest pas de la infància a l'adultesa i no tothom la passa a la mateixa velocitat.
Jo no puc recollir els nens del col·legi perquè surto tard de treballar, encara que realment tinc després tota la tarda lliure. Surto de la feina a les tres de la tarda i ja no torno, però l'escola no és a prop de la meva feina i trigaria molt a arribar. Ell tampoc pot perquè, encara que el col·legi és a prop el treballa demà i tarda, surt cap a les sis així que tampoc s'emportarà els nens a la feina fins que jo arribi.
Resum- Si no he entès malament, tots dos teniu dificultats per recollir els vostres fills del col·legi. Aquest és un tema important que cal abordar.
El meu fill és molt estrany, està tot el dia amb el mòbil i és una cosa que no entenc. Nosaltres només agafem el mòbil quan hem de trucar o rebem una trucada, però ell està tot el temps amb el mòbil a internet, al correu, a les xarxes socials. Jo crec que és addicte o alguna cosa així, o es tornarà boig. Això no ho han fet cap dels seus germans i aquest està enganxat fix.
Normalització- Tingueu en compte que estem parlant d'una generació diferent i que avui dia és habitual fer ús de les noves tecnologies com una eina més, tant a nivell social amb el grup d'iguals, com a nivell educatiu. És molt habitual que acudeixin a mediació famílies amb fills adolescents on el conflicte principal és lús excessiu o inadequat daquests dispositius. Si aquest és el vostre cas i això us genera malestar, podem tractar aquest tema perquè acordeu algunes normes d'ús.
Per a tu sempre hi ha alguna cosa més important que fer que estar amb els teus fills, que passa, ja tens xicot? Al teu xicot no li agraden els teus fills, és això? Perquè jo segueixo sol i vull estar tot el temps possible amb els meus fills, només que tu sempre em fastigueges els plans.
Despersonalització- El desencontre que veig és en relació als horaris de visita i el temps que passeu amb els fills. Us sembla que aprofundim en aquest tema, quin horari tenen els vostres fills?
La meva parella em demana que marxem a la platja, però jo aquest estiu no puc anar-me'n perquè sóc allà i pateixo molt. Pateixo perquè no estic amb els meus fills, encara que no em toqui estar amb ells prefereixo quedar-me a la ciutat i així si passa alguna cosa estic a prop, jo pateixo menys, encara que em quedi sense vacances. I a més no se m'acut res per controlar-los des de tan lluny, perquè jo no sé estar de vacances i gaudint sense els meus fills.
Desdramatització- Bé, hi ha unes càmeres de vigilància magnífiques (en to de broma per relaxar la tensió). Ara de debò, és un tema que hem de valorar perquè realment limita la vostra relació de parella. Disposes dels teus fills la meitat de l'estiu, però si el temps que no hi ets coincideix amb les vacances de la teva parella la situació es complica i us afecta força.
Ell no es responsabilitza de res, no hi ajuda. Així que a ell tant li fa, és del pitjor. Jo estic sola en aquesta batalla amb els nens i no tinc ningú perquè ell és un irresponsable.
Parafraseig- Tu consideres que ell et podia haver ajudat més i t'agradaria poder rebre més suport pel que fa als teus fills.
Això és un desastre, no hi ha manera d'entendre's amb ella, és una negada per negociar. Ella els deixa fer qualsevol cosa perquè diu que vol que siguin lliures i que aprenguin, no percep el perill i jo he d'estar tot el temps posant normes. Sóc el dolent de la pel·lícula, però és que hi passen moltes coses.
Llenguatge neutral- És evident que teniu diferent manera de veure i d'educar els vostres fills, però tots dos voleu el millor per a ells, per això sou aquí.
Jo vull que surtin, però tornen tard i poden passar moltes coses. Els nois a la seva edat fan moltes barbaritats, jo els veig dilluns al matí quan vaig a la feina, alguns conduint de qualsevol manera. És molt arriscat que surti perquè viu lluny i va amb cotxe, jo me'n refio, però no dels altres.
Escolta activa- Entenc que el que et preocupa més és que tingui un accident.
Si jo compliré el que he dit, però anem que no funcionarà (diu que sí, però mou el cap de forma negativa i es creua de braços)
Atenció i observació- Dius que sí però no et veig gaire convençuda, què et preocupa?
La meva filla es vesteix d'una manera que a mi em fa vergonya, és una cani. A mi tant me fa com vagin les altres, però ella no pot anar així.
Empatia- Intenta posar-te en la seva situació, si volguessis pertany a un grup, intentaries identificar-te amb ells. Probablement vestiries i actuaries de la mateixa manera que ells.
Sempre està organitzant festes, a mi també m'agraden les festes, però quan hi ha exàmens jo he d'estudiar. És que no pensa en ningú, a partir d'ara faré soroll jo també, quan hagi d'estudiar ell.
Assertivitat- Tu entens que vulguis organitzar festes, però penses que hauria de considerar l'època d'exàmens. Estudiar amb el soroll al voltant et molesta i et fa sentir malament.