Gran part de l'èxit de la tasca de la persona mediadora consisteix a oferir, a cada persona implicada en un conflicte, un procés personalitzat.
Encara que dos casos semblin iguals no ho són, ja que els seus protagonistes són altres, les circumstàncies són diferents i els seus objectius són diferents. Per aquest motiu, se sol realitzar una breu enquesta inicial a cada client, abans d'iniciar el procés, on es reflecteixin les necessitats que tenen o què esperen aconseguir amb el procés. D'aquesta manera discriminem si les seves expectatives són d'acord amb allò que els podem oferir o si hem de derivar el cas.
Enquesta de mediació
Aquesta mateixa enquesta sondeja el coneixement previ que tenen sobre mediació, conflictes i relacions interpersonals. A més d'indicar la via per on ha arribat el cas al nostre servei de mediació.
La importància d‟aquesta enquesta inicial pren forma quan s‟analitzen les respostes de cada client.
- Les persones que arriben a mediació, moltes vegades han fet un salt de fe, confiant en alguna cosa del que li han parlat o han sentit a parlar però que desconeixen. Ningú al seu voltant ha fet servir aquest tipus de serveis, de manera que no saben de la seva eficàcia, no estan familiaritzats amb el sistema de treball, no són conscients del compromís que cal adquirir i ni tan sols coneixen la utilitat que té la mediació.
Amb aquest panorama, el primer que ens toca és desmuntar totes les idees errònies que acompanyen cada client i informar-los de manera correcta i clara.
- La percepció de la societat sobre la mediació continua estant molt allunyada de la realitat, ja que la majoria de respostes donades apunten a un coneixement més gran de l'existència de la mediació. no coneixen en profunditat el que suposa la mediació o la tasca que fan les persones mediadores.
- Generalment diuen haver estat derivats d'algun recurs públic o acudir a aquest servei com a darrera opció, una cosa que decep força ja que fa que vinguin força desanimats. Desconeixen el paper de la persona mediadora al llarg del procés, que en aquesta línia comença per motivar per propiciar canvis positius i fer que confiïn en un sistema que inicialment els és aliè, però que amb el pas de les sessions aconseguiran fer-ne seu.
Part de la tasca de la persona mediadora és tenir presència a totes les capes de la societat, al teixit associatiu, a les entitats socials, centres educatius, etc., per tal de tenir visibilitat, perquè quan una persona entri en conflicte recordeu que existeix la mediació.
Això impulsaria el coneixement de la ciutadania sobre els serveis de mediació, com localitzar-los, quin tipus de conflictes hi poden treballar, què farà la persona mediadora, què han de fer ells, com funcionarà el procés, què passa una vegada tancada la ciutadania mediació i una llarga llista d'aspectes que encara desconeix la població en general.