No n'hi ha prou de pensar que els conflictes sempre han existit i esperar que el temps canviï… És hora d'actuar i crear des de la nostra professió i el seu exercici pràctic, una “cultura de l'acord” i incloure en els processos de mediació els adolescents en conflicte.
Si vols formar-te com a Mediador/a, el Màster en Mediació i Gestió de Conflictes Disciplinars et capacitarà per exercir com a mediador/a amb les competències generals, transversals i específiques que ha de tenir tot/a mediador/a.
Pel·lícula relacionada amb mediació
Recordeu la pel·lícula Peter Pan?; crec que mai una pel·lícula infantil ha tingut més relació amb el paper de la mediació amb menors o adolescents que la pel·lícula esmentada.
Recorden com de forma imaginària uns germans viatjaven al país de mai més? Després d'anar a dormir, tres germans d'una mateixa família somien com, per la finestra del dormitori, poden volar, atrets pel malvat Capità Hook. En la seva imaginació, desitgen fugir de casa, la família, els pares, en plena Guerra Mundial, en la batalla, en el conflicte, en què es veuen afectats uns nens, l'única manera de fugir-ne és mitjançant la imaginació.
Recorden com sentien l'atracció del prohibit? Dels pirates… el seu referent era Garfi. Els menors i sobretot els adolescents que es revelen davant de qualsevol situació, desitgen enfrontar-se a allò que no poden assolir i la millor manera de fer-ho és mitjançant tot allò que per als adults no està permès.
¿Recorden vosaltres els qui es trobaven allà en comunitat? Els nens i les nenes perduts. Quants d'aquests nens perduts es troben al nostre voltant. Quants són objectes d'abusos, d'utilització com a “armes” llancívoles en supòsits de crisi matrimonial als nostres dies; o pitjor, si coneixem les xifres estadístiques que ens parlen d'abandó, acolliments temporals o retirades de la pàtria potestat per no procurar-los la formació integral necessària.
Recorden com recuperava Peter Pan els seus “fills”? Pensant com ells, vivint com ells, sentint com ells, com Wendy. Només és possible entrar al seu món si tanquem els ulls i imaginem com ells. Doncs això suposa la mediació familiar amb menors o adolescents.
Cal pensar que l'adolescent està construint la seva identitat i, per tant, només amb el reconeixement del seu dret a ser escoltats podem treballar. Els advocats/des no estem acostumats a treballar amb adolescents. No els fem partícip, per exemple, del procés de divorci dels pares, d'explicar-los que ells han de complir la seva part de compromís perquè el mal anomenat règim de visites es compleixi quan vagin complint anys
És indispensable i urgent generar accions conduents al fet que la violència deixi de ser una forma vàlida per resoldre diferències, d'aquí la preocupació per buscar maneres de neutralitzar-la i transformar-la per mitjà de diàleg, quan parlem de processos de família, on les relacions en el temps “continuaran”.
Per què Mediació?
“La mediació és un acord de futur. El passat no es pot canviar, però sí que podem veure com plantejarem el futur”
Els mediadors hem après a preguntar què farem? I no què ha passat?
Els mediadors hem après a treballar sobre allò que és “just”, no tant sobre allò que sigui “legal”
Cal tenir en compte que la mediació dóna tota la responsabilitat a les parts en el conflicte i intenta, per mitjà del procés de treball propi, que aquestes parts es responsabilitzin del que és seu; són ells mateixos els protagonistes dels seus acords. En el cas d'adolescents, donar una cota de poder, de responsabilitat i de confiança en ells, fa que s'equilibrin les parts, però hi ha un temor fundat per part de pares/mares i familiars fonamentalment a la pèrdua de poder.
Els objectius que hem de perseguir amb el treball de la mediació amb adolescents en conflicte, es basa fonamentalment en reflexionar i elaborar estratègies per treballar des dels principis bàsics de la mediació en contextos desfavorables atès sobretot el desequilibri de poder en tractar-se d'un menor; desenvolupar habilitats per introduir les parts en el procés de mediació sense que això suposi que ladult hagi de renunciar als seus principis i valors.
Per això és molt necessari dotar els mediadors d'habilitats i recursos específics per treballar la mediació amb adolescents, analitzar l'aplicació de tècniques de mediació i negociació en processos de família i sobretot amb aquells amb conductes difícils.
Supòsits de mediació i negociació
Es tracten de supòsits de mediació i negociació en situacions de força no equilibrada, que ens permeti respondre la pregunta de com es pot mediar en aquest tipus de processos? La resposta la donaríem amb aquestes pautes:
- Promoure la gestió positiva dels conflictes i que cada part sàpiga les seves situacions segons l'edat, per a uns superades, per a altres en plena efervescència.
- Abordar l'aspecte negatiu i destructiu del conflicte i transformar-lo, eliminant la violència i destructivitat que sovint genera quan de menors es tracta.
- Convertir les situacions conflictives que es viuen diàriament en oportunitats daprenentatge, creixement i desenvolupament personal. Mediar és educar i per tant no cal perdre l'oportunitat que coneguin i facin seus els mètodes utilitzats en la mediació.
- Facilitar acords constructius i duradors.
- Reduir les tensions i evitar la violència que pogués sorgir per la incomprensió del conflicte per part de l'adolescent
- Crear un clima pacífic i constructiu on es pugui desenvolupar: l'afirmació i l'autoestima, la confiança mútua, les capacitats de compartir sentiments, informació i experiències.
Ens atreviríem a donar unes instruccions com si d'una joguina per als nens fos, perquè comprenguin què és la mediació i així determinar-ne el valor educatiu i instructiu. Com seria el fullet explicatiu?:
Instruccions per a un bon ús de la mediació amb menors
- Han de complir obligatòriament amb els requisits mínims de seguretat que la normativa estableix com si es tractés de l'interès superior del menor
- Advertiments i indicacions preventives: Les joguines/La Mediació no poden implicar riscos, així han d'anar acompanyats d'aquells advertiments i indicacions de les precaucions que siguin adequades per reduir els riscos que en comporti l'ús.
Criteris de Fiabilitat de la Joguina:
- Criteris de fiabilitat de la joguina o la mediació: Actualment podem trobar al mercat centenars de productes dirigits a enriquir el joc dels nens. Alguns d'aquests productes constitueixen propostes excel·lents, però d'altres no són tan bones idees. No sempre és ideal fer servir la mediació.
- Davant l'allau d'ofertes cal establir uns criteris que ens orientin i ens ajudin a determinar quins són els que ofereixen millors possibilitats de joc/de protecció davant de situacions de crisi interessant per als nostres nens.
- Per a una mediació segura, els criteris materials ens permeten valorar la qualitat de la joguina/ de la MEDIACIÓ en funció de la seva composició i de l'adequació del disseny respecte al tipus de joc/de crisi que proposa i l'edat del nen i la nena a qui s'adreça.
Amb aquestes instruccions podem també manifestar alguns aspectes fonamentals que hem de valorar en un joc o joguina/la mediació com són els següents:
- La solidesa i durabilitat del producte és un aspecte que cal tenir en compte. Els nens pateixen quan se'ls trenquen les joguines, ja que hi dipositen molt d'afecte. Per aquest motiu, hem d'evitar aquells que puguin trencar-se fàcilment a les mans en no estar ben construïts o necessitar una cura extrema en el seu ús. Es tracta de cercar acords equitatius, justos, estables i duradors.
- La bellesa i estètica és un important element a considerar. Les joguines són objectes molt propers als nostres nens, per la qual cosa han de respondre als seus gustos ia un concepte adequat de bellesa. Els nens mereixen tenir a les mans objectes bonics, ben acabats, que despertin en ells interès per les coses ben fetes, agradables i delicades. Cal ser un bon/a traductor/a de missatges quan hi ha conflictes.
- -L'adequació a l'edat del nen: és un dels criteris més importants; la forma i ergonomia del joc ha de respondre a la capacitat de manipulació del nen o la nena a qui li oferim, s'ha d'adaptar a la mida de la mà (un encaixable amb peces gegants que no pugui agafar amb les mans no podrà complir la seva funció) , ha de tenir unes dimensions que s'ajustin a la seva altura (una cuineta als prestatges més alts de la qual no s'arriba redueix les seves possibilitats de joc) i, si així ho requereix l'ús de la joguina, un pes que sigui suportable pel nen (un correpassadissos tan pesat que necessiti un adult que l'empenyi no complirà la seva funció a les mans del nen que l'hagi d'arrossegar) / a la mediació són moltes les qüestions a resoldre que els afecta: Li ho diem o no? quan? què és millor? .
- L'adequació al tipus de joc que proposa: tant el disseny com el material emprat per a la fabricació de la joguina han d'afavorir el desenvolupament del joc per al qual ha estat concebut. Així, hem d'exigir que un joc per jugar a la banyera estigui construït amb materials que es puguin mullar; si està pensat per encaixar, ha de tenir un disseny i un tipus de material que faciliti l'encaix, a més d'una precisió al tall que permeti armar una construcció estable i consistent; si la joguina està dissenyada per ser manipulada per un nadó, ha de tenir en compte la necessitat de ser rentable, etc. El material i el disseny de les joguines han d'estar en funció del joc que proposen i adequar-se a l'ús que els donarà durant el joc el nen a qui s'adrecen. Es tracta en la mediació de fer un vestit a mida, amb els materials ideals a cada família i per això un model de treball que integri els interessos dels menors i les seues necessitats.
Com a conclusió la joguina/la mediació deuen:
- Tenir un important valor psicopedagògic .
- Els criteris psicopedagògics són aquells que ens permeten valorar la qualitat de la joguina/ DE LA MEDIACIÓ segons el valor educatiu.
- La joguina/la mediació EDUCA, estimula el desenvolupament del nen i la nena.
- La joguina/la mediació TRANSMET VALORS, Les joguines són representacions en miniatura del món que ens envolta, que brinden al nen la possibilitat d'imitar, reproduir i representar les activitats que desenvolupen els adults que hi són.
Voldríem acabar fent una important crida al lector que es dediqui a la mediació; el menor, l'adolescent, té la seva quota de participació en totes aquelles solucions que els afecti i, per tant, sempre hem de tenir una base específica per incorporar a la circularitat del treball en mediació la seva voluntat i el seu interès.