Elaborat pel Sr. Juan Diego Mata Chacón, Lletrat de l'ICA Sevilla i expert docent de la especialitat de mediació en Xarxa (ODR)
Totes les sessions de treball amb els nostres clients han de construir-se sobre dos pilars bàsics per garantir lèxit del nostre treball. Moltes vegades, professionals amb qui treballem en el seu entrenament professional volen una ruta de treball per seguir un protocol com si fossin les instruccions per muntar un moble. Tot i això, una de les característiques del treball mediador és la integració del procés per donar una resposta a mida al cas que el client ens porta al nostre despatx.
Si portem aquesta idea al camp de la mediació on line hem de diferenciar aquests dos pilars que al meu entendre humil són rellevants en el disseny de qualsevol sessió de treball que es pot produir en cada expedient: estructura i contingut. Crec que tots dos elements són responsabilitat del treball del mediador i per això, tant l'estructura de cada sessió de treball com el contingut de la mateixa, han de ser avaluats pel mediador i, sobretot, treballats.
Respecte a l'organització de tota sessió de treball proposo la següent estructura per a totes les sessions de treball que es donin a l'expedient:
– Resum de la sessió anterior.
– Treball dels punts del dia.
– Proposta punts de treball per a la sessió següent.
Amb aquest esquema de treball aconseguim que el client tingui una sensació d'avenç en el treball de gestió que s'està fent i aconseguim des de la perspectiva del professional estructurar la línia de treball que estiguem seguint. Aquesta estructura de treball no està renyida amb la flexibilitat que caracteritza el treball en mediació perquè seran les parts les que facilitin al mediador el contingut de les mateixes ja estiguem en fase d'informació, anàlisi i proposta de solucions.
El segon pilar professional té relació directa amb el treball en situ mentre se celebra cada una de les reunions no presencials en la gestió de conflicte, però des de la perspectiva del mediador, quins elements ens poden ajudar a créixer professionalment al camp de la mediació en xarxa? És important tenir en compte que marcar la diferència en la celebració de la reunió depèn del mediador i per això, recomano aquests tres ingredients amb què “cuinar” una bona sessió de treball de mediació en xarxa:
– Preparació: pel que fa al contingut que tindrà la sessió, és a dir, les parts decideixen, però és el mediador qui dinamitza la reunió de treball. Hi ha diferències entre una sessió d'identificació del conflicte, una sessió de cerca d'opcions o una sessió de tancament d'acords. Això és competència del mediador i ha d'estar configurat abans de la sessió.
– Coneixement: comptant amb el tipus de cas que estiguem treballant, toca analitzar quines eines són útils per a la sessió de treball que es realitzarà, però, sobretot, que el professional defineixi quina és la seva intenció en utilitzar aquesta eina. Només així, podrà avaluar el seu treball posteriorment preguntant-se si l'objectiu que volia assolit, ha estat resolt.
– Creativitat: la capacitat dadaptació del mediador in situ, potser sigui la parcel·la més difícil de treball perquè no hi ha temps per pensar, cal tenir lhabilitat de canviar la manera de comunicar, el discurs i la comunicació no verbal en funció de les necessitats de la reunió que s'estigui celebrant.
Tenim una oportunitat d'aplicar aquesta proposta per aconseguir reunions de mediació en xarxa que siguin eficients, pràctiques per als nostres clients i satisfactòries per al professional que l'ha impulsat.
Cada cop són més els procediments que combinen processos tradicionals de la resolució i gestió de conflictes (com la mediació, l'arbitratge, la facilitació de diàleg, etc…) amb la tecnologia en línia.
La especialitat de mediació en xarxa (ODR) que ofereix l'Escola Internacional de Mediació, pot ajudar-te a cobrir aquest àmbit i servir com a complement fonamental a altres àmbits professionals, permetent accedir als principals registres.